'Privlačimo nižim cijenama od konkurencije i voljom za radom'

Administrativne zavrzlame, ljudi s predrasudama i teška gospodarska situacija nisu zaustavili studentice Nadu Katić, Andreu Praznik i Kristinu Rabar u namjeri da svoju ideju pretvore u djelo.

14.10.2013.
10:12
VOYO logo

Nada Katić, Andrea Praznik i Kristina Rabar tri su Puljanke, prijateljice koje su uspjele pokrenuti vlastitu tvrtku i prije nego što su završile školovanje. Mlade poduzetnice i studentice vuku svoje prve poslovne poteze, dok paralelno spremaju obranu titule magistra ekonomije.

U razgovoru za Danas.hr, između ostalog, otkrile su nam kako su došle na ideju osnivanja vlastite tvrtke, što im je bilo najteže i kako ih, s obzirom da su jako mlade, doživljavaju u poslovnom svijetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako ste došle na ideju o pokretanju vlastite tvrtke, kojoj je sinula ta ideja? Kristina Rabar: Samu ideju o osnivanju vlastite tvrtke dobile smo od naše profesorice i sadašnje direktorice Sanje Blažević, koja je održala edukaciju o pisanju EU-projekata na našem Fakultetu ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković". Edukaciju je pohađalo 18 redovitih studenata koji su bili podijeljeni u pet timova, te je svaki tim pisao projekt prema aktualnom natječaju. Za vrijeme trajanja edukacije na našem fakultetu otvorio se studentski poduzetnički inkubator (SPIN) pod vodstvom profesora Roberta Zenzerovića. Budući da je naš tim pobijedio s najboljim projektom, profesorica Blažević motivirala nas je da se prijavimo na natječaj za ulazak u SPIN kao konzultantsko poduzeće, što smo s oduševljenjem prihvatile. Stoga smo odmah krenule rješavati pravna pitanja vezana uz osnivanje tvrtke i pisati poslovni plan, te smo se prijavile za SPIN i među prvima dobile izvrsno opremljen inkubator na korištenjem u kojem se danas nalazimo.

Kako ste uspjele realizirati poslovnu ideju i koji je bio najteži korak na putu osnivanja tvrtke?Nada Katić: Kako je svaki početak težak, ni nas nisu zaobišle nejasnoće i problemi prilikom osnivanja tvrtke. Tako nas primjerice u jednoj javnoj službi nisu znali saslušati, te su nam pristupili s predrasudom temeljenom na našim godinama. Neki od glavnih problema s kojima smo se suočile odnose se na neupućenost djelatnika u javnim službama, nepoznavanje termina student poduzetnik u hrvatskom rječniku te registracija imena tvrtke na stranom jeziku. U realizaciji poslovne ideje znatno su nam pomogli mentori i profesori s našeg fakulteta, a ponajviše profesorica Sanja Blažević, Robert Zenzerović i Valter Boljunčić, kojima smo neizmjerno zahvalne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako ste se okupile, jeste li se otprije poznavale ili možda surađivale na nekim projektima na fakultetu?Andrea Praznik: Kristina i Nada su najbolje prijateljice još od srednje škole, a ujedno i kolegice tijekom cijelog studija na Fakultetu ekonomije u Puli. Ja sam ih upoznala prije dvije godine kad sam se iz Rijeke vratila u Pulu upisati diplomski studij. Odmah smo 'kliknule', sprijateljile se, pa i surađivale na nekoliko projekata. Naša je suradnja eskalirala na posljednjoj godini studija kad smo zajedno krenule volontirati na izradi Strateškog dokumenta za mlade u jednoj obližnjoj općini, a kasnije i pokrenule svoj najveći projekt do sada – tvrtku Optimus Consulting.

Korak do titule magistra ekonomije

Gdje ste se školovale, što ste studirale?Kristina Rabar: Andrea Praznik završila je Opću gimnaziju u Puli te preddiplomski studij na Ekonomskom fakultetu u Rijeci. Nada Katić i ja smo završile Srednju ekonomsku školu u Puli te preddiplomski studij na Sveučilištu "Juraj Dobrila" u Puli, Fakultet za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirković". Sve tri zajedno smo upisale diplomski studij na Sveučilištu "Juraj Dobrila" u Puli, smjer Management i poduzetništvo, te nas samo obrana diplomskog rada dijeli od titule magistra ekonomije.

Koliko vaša tvrtka dugo djeluje?Nada Katić: Optimus Consulting d.o.o. posluje od lipnja ove godine, a riječ je o poduzeću koje je specijalizirano za savjetovanje u području povlačenja sredstava iz fondova EU i nacionalnih programa. U skladu s time, naša se misija temelji na pružanju savjetodavnih i drugih usluga koje će utjecati na povećanje konkurentnosti i produktivnosti poslovanja malih i srednjih poduzeća i javnih tijela, te jačanju uloge organizacije civilnog društva. Pomažemo im u pronalaženju najpovoljnijeg načina financiranja, kao i adaptaciji njihovih poslovnih ideja.

Vas tri ste osnivačice, kako ste podijelile poslove?Andrea Praznik: Podjela poslova nije bila najlakši dio pošto smo sve tri menadžeri i prave šefice u duši. Također, s obzirom da smo još uvijek studentice s isključivo teorijskim znanjem o upravljanju tvrtkom, neke poslove još uvijek zajednički obavljamo dok ne steknemo potrebno iskustvo. Za sada Kristina i ja obavljamo poslove organizacije i projektnog menadžmenta, kao i većinsku komunikaciju s klijentima, dok Nada prati i ažurira natječaje, administratorica je i glavna odgovorna za financije i računovodstvo. Osim toga, Kristina se super razumije u informatiku, tako da komunikaciju s našim informatičarima obavlja isključivo ona. S druge strane, pisanje samih projekata, marketinške aktivnosti, kao i donošenje svih važnijih odluka obavljamo zajedničkim snagama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čvrsti stavovi i principi

Je li vam teško pridobiti klijente, postoji li sumnjičavost s obzirom da ste mlade i nemate puno iskustva?Kristina Rabar: Kao i svi poduzetnici, borimo se da pronađemo klijente, a privlačimo ih nižim cijenama od konkurenata, kreativnošću, te voljom i željom za radom. Budući da smo mlade, pojedinci nas znaju doživjeti kao nezrele i naivne osobe koje mogu iskoristiti ili prevariti, ali svjesne smo kakvi sve ljudi postoje, tako da nas to nimalo ne iznenađuje. Mi se znamo snaći u svakoj situaciji, imamo čvrste stavove i principe do kojih držimo, tako da nas ne brinu ljudi s predrasudama i nemoralni poduzetnici kakvih danas ima stvarno previše u Lijepoj našoj.

Tko su vam klijenti, s kim ste sve do sada poslovno surađivale?Nada Katić: Našu ciljnu skupinu možemo podijeliti na: obrte, mikro i mala poduzeća, OCD-e (udruge, nevladine organizacije, mreže, fondacije), obrazovne institucije, muzeje, te jedinice lokalne i regionalne samouprave. Neovisno o veličini i vrijednosti projekta, prema svakom klijentu imamo individualan pristup, ulažemo maksimalnu snagu i volju, te kreativno i kvalitetno odrađujemo posao. Naposljetku, kvalitetno odrađen posao nije samo uspjeh pojedinog klijenta, nego i nas samih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jeste li zadovoljni kako vam posao za sada ide? Ima li poteškoća?Andrea Praznik: Svaki početak je težak, tako da ni mi nismo iznimka, no s druge strane kao ekonomski stručnjaci znamo da rijetko koje poduzeće posluje s dobiti u prvih šest do 12 mjeseci. Pozitivan je podatak da od početka poslovanja nije bilo dužih razdoblja stagnacije, te da nam se konstantno javljaju novi klijenti spremni na suradnju. Osim toga, pozitivno je i što nas javnost prepoznaje kao pozitivne i perspektivne mlade ljude, što nam značajno olakšava umrežavanje s relevantnim suradnicima, poduzećima, institucijama i sl.

Koliko tvrtka ima zaposlenih? Imate li se namjeru širiti, zapošljavati nove ljude?Kristina Rabar: U tvrtki konstantno radimo nas tri, a osim toga zapošljavamo još trojicu studenata na studentski ugovor prema potrebi, dvojica su informatičari, a jedan je zadužen za izradu financijskih planova. U budućnosti imamo namjeru širiti asortiman usluga te zapošljavati nove ljude, ali sada smo tek studentsko novoosnovano poduzeće, te idemo laganim i sigurnim korakom prema uspjehu.

'Svaki atom snage ulažemo u tvrtku'

Gdje se vidite za pet, 10 godina? Biste li neko vrijeme željele raditi i stjecati iskustva u inozemstvu?Nada Katić: Naša je želja u narednih pet, 10 godina ostvariti viziju tvrtke, odnosno postati vodeća konzultantska kuća s aspekta stručnosti i znanja, zadovoljstva klijenata i ostvarivanja sredstava iz europskih i nacionalnih fondova. Između ostalog, cilj nam je neprestan rad na izgradnji vlastite osobnosti, a budući da smo mlade, ambiciozne i željne znanja, ne isključujemo nikakvu opciju, te nam se rad i stjecanje iskustva u inozemstvu čine kao zanimljiva premosnica u životu. Trenutno svaki atom snage ulažemo u vlastitu tvrtku kroz koju se želimo razviti, međutim ne isključujemo mogućnost prijave na programe poput razmjene mladih poduzetnika, koji trenutno provodi Hrvatska gospodarska komora.

Što biste poručile mladima u Hrvatskoj, prvenstveno onima koji nemaju posao? Što je ključ uspjeha iz vašeg iskustva? Andrea Praznik: Nitko vam ne može osigurati uspjeh osim vas samih i to je možda i najvažnija poruka. Često mladi odustanu i prije no što su počeli, bombardirani podacima o nezaposlenosti i nepostojanju radnih mjesta. Svi smo svjesni da je teško, no to ne znači da je i nemoguće! Savjetovala bih svim mladima da prvenstveno ne sjede doma, nego da svoje prisilno slobodno vrijeme iskoriste za bogaćenje vlastitog životopisa. Ulažite u vlastitu edukaciju (često možete naći besplatne radionice, edukacije i sl., a neke su čak online), budite aktivni u društvu (uključite se u lokalne udruge, dajte svoj doprinos gradu, općini...) i, što je možda najvažnije, ali i najteže, krenite volontirati! Nitko ne želi raditi a da za to nije plaćen, što zasigurno nije dugoročno rješenje, ali niste svjesni koliko vam volontiranje može pomoći pri upoznavanju relevantnih ljudi i potencijalnih poslodavaca. Osim toga, donijet će vam prijeko potrebno iskustvo i reputaciju, a i pokoji dodatni plus na sljedećem razgovoru za posao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čovjek ispred zarade

Koji je najbolji poslovni savjet koji ste dobile i od koga?Kristina Rabar: Najbolje savjete dobili smo i još uvijek dobivamo od naših roditelja, koji su nam velika podrška u svemu. Budući da oni imaju najviše iskustva u poslovnom svijetu i svijetu odraslih, njihovi savjeti su nam najviše pomogli, te nas upravo oni grade u prave poduzetnike. Jedan mudar čovjek rekao mi je: "Nije uspjeh postati uspješan i bogat čovjek, uspjeh je kad unatoč tome i dalje ostaneš svoj sa svim ljudskim vrijednostima." Bio je to moj tata. Vodimo se tom misli i zaista želimo biti primjer društveno odgovornog poduzeća i poslodavci kojima su na prvom mjestu ljudi, a tek potom zarada. Želimo na ispravan način doći do uspjeha i biti primjer poslodavca kod kojeg bi svatko htio raditi. Jedino na taj način možemo postati uzor drugima i utjecati na promjenu svijesti mladih na kojima svijet ostaje.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo