Ocjenjujuci stanje hrvatskog gospodarstva, Johannes Wiegand je nakon zavrsetka posjeta misije MMF-a Hrvatskoj istaknuo pozitivna kretanja u osobnoj potrosnji, stabilizaciju stanja na trzistu rada, a posebice rast izvoza i izravnih stranih ulaganja.
Rezultat je to, smatra, nekih mjera koje je Vlada provela, poput novih zakonskih rjesenja na podrucju rada, poticanja investicija, posebice strateskih investicija, ali i iznimno povoljnog stanja u okruzenju, prvenstveno niskih cijena sirovina, slabog eura, jacanja gospodarstva eurozone te povoljnih uvjeta financiranja na trzistu, dijelom kao rezultat kvantitativnog ublazavanja monetarne politike Europske sredisnje banke.
Odredeni je napredak ostvaren i kroz sustav predstecajnih nagodbi, koji je, navodi Wiegand, omogucio restrukturiranje dijela duga poslovnog sektora.
Problematicna javna poduzeca i javna uprava
No, postoje brojna podrucja na kojima je potreban dodatni napor.
"Jedno od vrlo znacajnih podrucja su nisko produktivna javna poduzeca, cije poslovanje obiljezavaju visoki troskovi, koji se onda velikim dijelom 'prelijevaju' na ostatak gospodarstva. Ta poduzeca treba restrukturirati i tako podici njihovu konkurentnost, a u nekim slucajevima moze se razmatrati i mogucnost pronalazenja strateskih investitora", kazao je Wiegand.
Jos jedno veliko i znacajno podrucje na kojem je reforma nuzna jest podrucje javne uprave, posebice reforma lokalne uprave i samouprave.
Dupli poticaji
"Postoje znacajna preklapanja u nadleznostima i unutar same sredisnje drzave, odnosno medu pojedinim ministarstvima i drzavnim agencijama, ali i u nadleznostima lokalne uprave u odnosu na sredisnju drzavu. Kao rezultat toga, tvrtke i gradani ostvaruju odredene poticaje koji se preklapaju na drzavnoj i lokalnoj razini i tako dodatno opterecuju ucinkovitost gospodarstva", smatra Wiegand. Pritom kao primjer navodi socijalne primitke, kod kojih se nerijetko pravo ostvaruje i na drzavnoj i na lokalnoj razini.
Wiegand izdvaja i pitanje mirovina. "Zaposlenost je vrlo niska, a jedan od razloga je sto Hrvati odlaze u mirovinu ranije nego ljudi u drugim europskim drzavama. Obavijesteni smo da su neki poticaji za rano umirovljenje ukinuti, no posve je jasno da treba poduzeti daljnje korake", kazao je.
Fiskalna konsolidacija da, ali ne pretjerati u prilagodbama
Osvrcuci se na hrvatsku fiskalnu politiku, Wiegand je pozitivnim ocijenio ucinke promjene metodologije pracenja deficita i javnog duga, koji su uslijedili nakon ulaska Hrvatske u EU. Uslijed toga je za 2014. iskazan znatno visi deficit sredisnje drzave od ocekivanog, na razini od 5,7 posto BDP-a.
"Dugorocno, to je vrlo dobra stvar jer taj novi fiskalni koncept puno jasnije reflektira realne rizike svih koraka koje drzava poduzima, iako je u kratkom roku iznenadila nesto visom razinom javnog duga te znatno visim deficitom za proslu godinu od onoga sto je vecina ocekivala", kazao je Wiegand.
Javni dug staviti pod kontrolu
To pokazuje, dodaje, da je fiskalna konsolidacija dakako i dalje potrebna, prvenstveno kako bi se javni dug stavio pod kontrolu. "No, pritom treba biti svjestan slabosti gospodarstva i ne pretjerati u fiskalnim prilagodbama", istice Wiegand.
"Smatramo da je Vladin Program konvergencije za 2015. godinu adekvatan u smislu iznosa usteda, no u smislu strukture predlozenih mjera imamo odredene sumnje", kazao je. Primjerice, pojasnjava, utjecaj smanjenja poreza na dobit kvalitetno je ublazen visim trosarinama, no s druge strane, predlozeno je rezanje troskova koje ce negativno utjecati na drzavne investicije, sto u kratkom roku moze negativno utjecati na gospodarstvo. "Ipak, fiskalna konsolidacija provodi se u kontekstu Procedure prekomjernog deficita Europske komisije", kaze Wiegand.
Potpora samo gradanima koji su kreditima u svicarcima kupili dom
Na podrucju monetarne politike, kaze sef misije MMF-a, kao jedino znacajno podrucje isticu se problemi koje je izazvao skok tecaja svicarskog franka pocetkom ove godine.
Oglasili si i o zaduzenicima u svicarcima
"Razumijemo situaciju u kojoj su se zbog toga neki ljudi nasli, razumijemo da trebaju pomoc i stoga pozdravljamo bilateralne razgovore izmedu korisnika kredita i kreditnih institucija. No, vjerujemo da bi se ti pregovori trebali koncentrirati samo na takve duznike. Gradane koji su na taj nacin financirali kupovinu velikih zemljista, apartmana i slicno, po mom misljenju, ne bi trebali dobiti istu potporu kao i oni koji su se bore da isplate svoj dom", istaknuo je Wiegand.
Pritom je za javnu polemiku o ovom pitanju kazao da je "u zadnje vrijeme postala pomalo pretjerana", pa se cak trazi i ostavka guvernera sredisnje banke. To je, prema njegovim rijecima, opasan smjer rasprave, jer predstavlja rizik za neovisnost sredisnje banke.
Osvrnuvsi se na predlozene strukturne mjere Vlade, Wiegand istice da bi trebale biti provedene sto je prije moguce, pritom posebno istaknuvsi smanjivanje rashoda putem spajanja raznih agencija.
"Sve su to vrlo dobri koraci koje bi trebalo poduzeti. Ipak, realno gledajuci, zbog priblizavanja izbora, u iducih sest mjeseci to nije vjerojatno, no nadamo se da tko god pobijedi na predstojecim izborima, da ce to uciniti odmah na pocetku mandata. Pred Hrvatskom je vrlo vazna, jos nezavrsena agenda strukturnih reformi", zakljucio je Wiegand.
Rast BDP-a za 0,5 posto, pa onda 1,5 i 2 posto
Hrvatsko gospodarstvo trebalo bi ove godine zabiljeziti rast aktivnosti prvi puta u sedam godina, zahvaljujuci povoljnijem vanjskom okruzenju koje podupire izvoz i potrosnju, navodi se u zakljucnoj izjavi clanova Misije MMF-a, koji su zavrsili konzultacije u Hrvatskoj u skladu sa clankom IV Statuta te financijske institucije.
S obzirom na takvo okruzenje, MMF prognozira realni rast hrvatskog BDP-a za oko 0,5 posto u 2015. te postupni oporavak uz stope rasta u iducim godinama od 1,5 do 2 posto.
Fiskalna je konsolidacija imperativ zbog visokog proracunskog deficita i rastuceg javnog duga, ali treba biti postupna kako bi se ogranicilo opterecenje za jos uvijek slabasno gospodarstvo, naglasavaju iz MMF-a, izdvajajuci i potrebu jacanja fiskalnog izvjescivanja.