Banka u broju za svibanj prenosi tekst iz magazina Harvard Business Review o razlozima neetičkog ponašanja menadžera i zaposlenika
Puno je češći slučaj da zaposlenici zaobilaze ili krše etička pravila, a odgovorni ne primjećuju njihovo neetičko ponašanje ili ga čak potiču, piše časopis Banka, prenoseći članak iz Harvard Business Reviewa.
Novinari Max H. Bazerman i Ann E. Tenbrunsel analiziraju takvo ponašanje na primjeru za koji navode kako je imao sva obilježja svjesne top-down korupcije. Ford Pinto, kompaktno vozilo proizvedeno tijekom 1970-ih postalo je ozloglašeno zbog toga što je pri sudaru sa zadnjim krajem dolazilo do puštanja goriva i požara.
Raniji su testovi ukazivali na potencijalnu opasnost, ali to nije utjecalo na odluku o proizvodnji. Više od dvadeset osoba smrtno je stradalo ili ozlijeđeno prije nego je kompanija povukla vozila kako bi otklonila problem.
Detaljno je istražen proces odlučivanja temeljem kojeg je lansiran model te je utvrđeno da je Ford uslijed snažnog pritiska konkurencije forsirao početak proizvodnje Pinta. Inženjeri su znali za moguću opasnost, no kako je linija za montažu bila spremna, vodstvo kompanije odlučilo je krenuti s proizvodnjom.
Mnogi su takvu odluku smatrali dokazom pohlepe i nepoštenja Fordovog vodstva, no novinari kažu kako se danas vjeruje da gotovo nitko od ljudi uključenih u odlučivanje o Pintu nije mislio da donosi neetičku odluku. Zašto? Očigledno zato jer su to smatrali isključivo poslovnom odlukom, a ne etičkom.
Racionalan pristup
Imali su pristup kojeg bi većina nastavnih programa u poslovnim školama proglasila racionalnim: napravili su službenu cost-benefit analizu – podveli su pod dolarske iznose troškove redizajna, potencijalne tužbe, pa čak i živote – i utvrdili da bi bilo jeftinije platiti sudske procese nego otkloniti tehnički problem.
Moralne dimenzije u toj formuli nema, navode novinari koji dodaju da Leea Iacoccu, tadašnjeg izvršnog potpredsjednika Forda, koji je bio uključen u lansiranje Pinta, najvjerojatnije nitko nije obavijestio o potencijalno opasnoj grešci jer bi odmah bio otpušten.
Novinari u članku u Harvard Business Reviewu kažu kako Iacocca i menadžment Forda nije namjerno bili neetični ili da su namjerno odobravali neetičko ponašanje zaposlenika. Međutim, samo mali broj menadžera shvaća na koji način njihove kognitivne pristranosti i sustavi poticaja mogu negativno utjecati, upozorava se u članku koji prenosi Banka.
Vezani članci:
arti-201007210006006 arti-201004300005006