Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Zaradit ćemo 3,5 milijardi eura i spasiti proračun

Mirovinskim fondovima trebao bi minimalni prinos od koncesije bar oko 6,5 posto, što znači da bi cestarine mogle poskupjeti. Nužno je i spojiti ARZ i HAC, ali i restrukturirati ih, što bi značilo otpuštanja. Čačić računa na 3,5 milijardi eura. Ne zna se tko bi otplaćivao kredite.

Davanje autocesta u koncesiju jedan je od modela o kojima ozbiljno razmišljamo. Mirovinskim fondovima bismo ponudili da putem koncesija upravljaju autocestama. Na taj bi način zarada ostala hrvatskim građanima”, kazao je šef HNS-a Radimir Čačić Jutarnjem listu.

Vrijednost koncesije koja bi se izdala na svih izgrađenih 1.050 kilometara autocesta trajala bi bar 30 godina i mogla bi iznositi oko 3,5 milijardi eura, koliko bi budući koncesionar trebao uplatiti. U tom bi periodu koncesionar vratio svoja ulaganja i uzeo zaradu.

Za koncesiju bi mogli biti zainteresirani i francuski Buik, EFCC, austrijski Strabag i talijanski Benetton, no procedura za davanje autocesta, koja se procjenjuje da bi potrajala oko dvije godine, skratila bi se ako bi je uzeli mirovinski fondovi.

Što će biti s kreditima?

Što će se dogoditi s kreditnim opterećenjem HAC-a i Autoceste Zagreb – Rijeka, koje iznosi 22,7 milijardi kuna bez kamata, tj. premašuje vrijednost od 3,5 milijardi eura, ostaje neizvjesno. Čačić smatra da bi nepovoljne kredite trebalo refinancirati povoljnijima, a ostale nastaviti otplaćivati.

To bi praktički značilo da bi kredite vraćala država, a ne koncesionar, dok bi koncesionaru otišao sektor naplata, odnosno ubiranje cestarine te održavanje.

Mirovinski fondovi, koji upravljaju doprinosima iz drugog mirovinskog stupa više od milijun i pol hrvatskih građana, smatraju ideju upravljanja autocestama – “simpatičnom”. Kako im je već 67 posto novca, odnosno 26,5 milijardi kuna već u državnim obveznicama, smatraju da bi time mogli kupiti koncesiju.

Postoji i pretpostavka da bi oni uzimali novac od cestarina i trošarine u iznosu od 60 lipa po litri benzina, ali i obveze vraćanja kredita.

Otpuštanja u HAC-u i ARZ-u, poskupljenje cestarine

No, smatraju i kako bi minimalni prinos od koncesije trebao biti bar 6,5 posto, što znači da bi cestarine mogle poskupjeti. Da bi se posao zaključio potrebno je i spojiti ARZ i HAC, ali i restrukturirati ih, što bi značilo otpuštanja. Čačić smatra da je od 3.000 zaposlenih tamo bar tisuću ljudi višak, navodi se u tekstu.

Povratak na Net.hr