"Otkrili smo potpuno nove mogućnosti za razvoj naših poslova." Tako glasi samo jedna od reakcija brojnih njemačkih gospodarstvenika koji sudjeluju u programu "Einkaufsinitiative Balkan" (Inicijativa za nabavu robe s Balkana). Inicijativa je pokrenuta kao rezultat prošlogodišnje Konferencije o Zapadnom Balkanu u Berlinu , a njezini inicijatori su njemačko udruženje logističara i firmi za nabavku BME, Njemačka gospodarska i trgovačka komora DIHK te vlada u Berlinu, piše Deutsche Welle.
100 izabranih tvrtki
Cilj inicijative je da se direktno spoje proizvođači iz regije Zapadnog Balkana s potencijalnim kupcima, odnosno poduzećima iz Njemačke. Proteklog lipnja je tako u Münchenu održana i posebna konferencija (naslovna fotografija) na kojoj je BME organizirao više od 400 direktnih razgovora "u četiri oka" između potencijalnih partnera. Na odvojenim sastancima se skoro 100 izabranih tvrtki s područja Zapadnog Balkana predstavilo ispred 22 potencijalna partnera iz Njemačke. U proteklih nekoliko mjeseci su te firme iz BiH, Srbije i Hrvatske dobile 170 konkretnih upita njemačkih kupaca.
"Nakon izvjesnog perioda i analize možemo reći da je inicijativa veliki uspjeh", kaže Olaf Holzgrefe iz udruženja BME koji naglašava da su već sklopljeni poslovi u iznosu od više stotina tisuća eura.
BiH sve iznenadila
"Tvrtke s Balkana koje su se pojavile na konferenciji bile su odlično pripremljene, neki njihovi predstavnici su govorili njemački i naši gospodarstvenici su bili ugodno iznenađeni. Posebno dobar dojam su ostavili predstavnici iz jedne države na koju nitko ozbiljno nije računao – riječ je o BiH. Ova država ima veći potencijal nego što je tiko očekivao."
Holzgrefe ističe da potencijal postoji u segmentima gdje je potrebno odraditi neku tehničku obradu materijala, prvenstveno u metaloprerađivačkoj industriji. Autoindustrija Njemačke je, naravno, veliki potencijalni kupac, ali u ovom trenutku postoje realniji ciljevi: "Šansa je suradnja sa srednje velikim njemačkim firmama, u investicijama u razvoj novih segmenata proizvodnje, u ulaganju u kvalifikacije vlastite radne snage i u ovladavanju određenim proizvodnim procesima."
Nema "može i ovo proć`"
Najvažnija stvar je da proizvođači iz regije izgrade povjerenje kupaca u Njemačkoj. Mora se ispoštovati traženi kvalitet, traženi procesi i traženi rokovi. Bez povjerenja nema posla, naglašava Muamer Babajić, vlasnik tvrtke Masterwerk iz Münchena. Ona se bavi konstrukcijom i izradom dijelova za automobilsku i strojarsku industriju kao i robotikom. Babajić je nakon konferencije u Münchenu već sklopio poslove s firmama iz Srbije
"Moramo biti pouzdani. To što se dogovori mora biti ispoštovano. U slučaju nekih problema, onda to treba i komunicirati, priznati, jer Nijemci i to poštuju. To je mnogo bolje nego ono naše "hajde, ba, može i ovo proć'. To naše 'može, ba, proć' nas nekad jako puno košta."
Otvorena vrata u Srbiji
On dodaje da bi i država mogla učiniti mnogo više time što bi smanjila birokraciju i subvencionirala izvoz kako bi se potaklo gospodarstvo. Kao primjer poslovnosti navodi Srbiju gdje je svuda naišao na otvorena vrata kada je s tamošnjim tvrtkama ostvarivao suradnju.
U organizaciji BME imaju namjeru nastaviti s povezivanjem gospodarstvenika iz Njemačke i sa Zapadnog Balkana. Novi direktni susreti i nastavak spomenute inicijative su već planirani za studeni u Berlinu kao i za 2016. godinu, piše Deutsche Welle.
Hrvatska se tako lako odrekla milijuna, proizvodnja seli u Srbiju?
Deutsche Welle/Danas.hr