Udruga Franak: Povećavaju nam kamatu; Banka: To je naša dobra praksa!

Hrvatski građani, korisnici stambenih kredita u valutnoj klauzuli švicarski franak, posljednjih su dana suočeni s novim obavijestima banaka o mogućim promjenama kamatnih stopa.

30.11.2012.
14:21
VOYO logo

Iz udruge Franak u petak su izvijestili kako su im "stigli vapaji građana kojima je Zagrebačka banka posljednjih tjedana dostavila obavijesti o povećanju kamatnih stopa". "U njima banka 'zahvaljuje' na dosadašnjoj uspješnoj suradnji te obavještava kako će se temeljem promjene statusa klijenta promijeniti kamatna stopa", stoji u priopćenju.

Udruga Franak proslijedila je i primjerak obavijesti o promjeni kamatne stope koji je stigao jednom njihovom članu, a u kojem stoji sljedeće: "U slučaju gubitka redovnog primanja na račun u Zagrebačkoj banci, molimo vas da se obratite svom bankaru ili u najbližu poslovnicu Banke kako bismo razmotrili mogućnost zadržavanja iste kamatne stope po Vašem kreditu".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kažnjavanje korisnika?

No, iz nastavka se vidi kako je nova rata već izračunata te će se naplaćivati već od 1. prosinca 2012. godine: "Visina mjesečnog anuiteta po Vašem kreditnom broju uz novu kamatnu stopu iznosit će....", te dalje: "S obzirom na to da su, u razdoblju od izrade ove obavijesti pa do dospijeća anuiteta po novoj kamatnoj stopi, moguće uplate po Vašem kreditu, ako nemate ugovoren trajni nalog, prije plaćanja prvog izmijenjenog anuiteta provjerite njegov točan iznos".

Izneseno zapravo znači da ukoliko ostanete bez posla, ili vam smanje plaću, a da vi o tome niste obavijestili banku kako bi im razjasnili situaciju, rata od prosinca bit će vam nešto veća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U udruzi Franak uvjereni su kako se ovdje radi o "kažnjavanju" korisnika koji više nisu klijenti banke. "Kako nije riječ o kolektivnom povećanju, slijedom konkretnih primjera i slučajeva, utvrđeno je kako je povećanje kamatne stope zahvatilo korisnike kredita koji su imali smanjenje primanja, djelomično ili potpuno, uslijed gubitka posla ili prestanka primanja plaće na tekući račun u banci. To je svojevrsno 'kažnjavanje' budući da banka smatra da je korisnik prenio svoj tekući račun u drugu banku. Banka tada smatra da je korisnik izgubio status 'klijenta banke'", priopćili su.

Banka je, naglašavaju, svoj rizik naplate kredita u potpunosti zaštitila hipotekom na nekretnine i policom životnog osiguranja koju su mnogi korisnici kredita morali vinkulirati na ime banke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Vlast mora spriječiti povećanje kamatne stope'

"Smatramo da je bilo kakvo povećanje kamatne stope uzorkovano nekim od navedenih razloga apsolutno neosnovano i neprihvatljivo, te pozivamo vladajuće da konačno stanu u zaštitu građana Republike Hrvatske i spriječe svako daljnje povećanje kamatnih stopa", priopćili su.

"Banke navode kako 'status klijenta' utvrđuju dva puta godišnje. Sukladno tome njihov sustav prepoznaje klijente kod kojih je došlo do određenih promjena, te se istima šalje obavijest o povećanju kamatne stope. Ukoliko im klijent dostavi razloge promjena, banke u većini slučajeva uvažavaju iste te vraćaju kamatnu stopu na prethodnu, no postavlja se pitanje zakonitosti i moralnosti ovakvog poslovanja ako znamo da su pravila za povećanje kamatnih stopa jasno određena. Prema njima, visina kamatne stope, ne bi nikako trebala biti odrediva prema tzv. 'statusu klijenta' već temeljem jasnih parametara a oni prvenstveno ovise o 'visini i promjenama tržišnih parametara koji određuju uvjete pod kojima se Banka može zadužiti na domaćem ili inozemnom tržištu kapitala, a koji se odnose na referentne kamatne stope za pojedinu valutu i kreditni rizik Republike Hrvatske...', kako stoji u Općim uvjetima promjene kamatnih stopa koje je izdala Zagrebačka banka d.d.", ističu u udruzi Franak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz banke izbjegli odgovore na konkretna pitanja

Zagrebačku banku smo zatražili komentar optužbi udruge Franak te objašnjenje takve prakse bez da prethodnog kontaktiranja korisnika kredita. Upitali smo je i kolikom broju korisnika je do sada povećana kamatna stopa na ovaj način. Zanimalo nas je i kako postupaju u slučaju da korisnik ostane bez posla i što se događa ukoliko su primanja smanjena.

No, iz banke su zaobišli konkretna pitanja i vratili nam unificirani odgovor u kojem stoji kako oni već godinama nagrađuju lojalnost svojih klijenata smanjenjem redovitih kamatnih stopa te kako je u sklopu redovite programske provjere statusa klijenata u studenom došlo do automatske korekcije anuiteta za prosinac, koji dospijeva 1. siječnja 2013.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"U slučajevima evidentiranog prestanka redovitih priljeva na tekuće račune, te prestanka statusa klijenta, kamatna stopa može usprkos tome ostati nepromijenjena, no sustav ne može automatski prepoznati razlog prestanka priljeva. Potrebno je stoga da klijenti o razlogu prestanka priljeva obavijeste Banku. Svoje klijente u ovakvim situacijama Banka poziva da se jave, kako bi se moglo razmotriti zadržavanje kamatne stope određene ranijim nagradnim umanjenjem. Klijenti su upoznati s ovom dobrom praksom Banke", zaključuju iz Zabe.

Udruga Franak savjetuje svima koji su dobili obavijest o povećanju kamatne stope temeljem promjene statusa klijenta da od banke zatraže hitno smanjenje iste i vraćanje na prethodnu kamatnu stopu. "Kako bismo im pomogli u ostvarenju tog cilja, na internetske stranice udruge smo stavili šprancu molbe", ističu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo