Najveća platforma za mjerenje vrijednosti brendova, BrandZ, objavila je Top100 najvrednijih svjetskih brendova u 2018. godini, a na temelju istraživanja agencije Kantar Millward Brown za istraživanje tržišta i konzalting koja je dio WPP grupe. Nova lista pokazuje dominaciju brendova iz sektora tehnologije. Među prvih deset čak ih je osam tehnoloških ili neposrdno vezanih uz tehnologiju, a tehnološki brendovi drže čak 56 posto ukupne vrijednosti brendova iz BrandZ Top 100.
Osim toga, u ovogodišnjem istraživanju zabilježen je dosad najveći rast vrijednosti. Ukupna vrijednost brendova u poretku BrandZ Top 100 porasla je za rekordnih 21 posto, dodavši time skoro 750 milijardi američkih dolara njihovoj ukupnoj vrijednosti od 4.4 bilijuna američkih dolara. Bilijun je, radi lakšeg razumijevanja, broj koji se piše s dvanaest nula.
Google i Apple čvrsto na vrhu
“Ove godine imamo najveći rast vrijednosti brendova u povijesti, prisutan je u svim kategorijama. I novi i etablirani igrači su profitirali na temelju hrabrosti i usvajanja dugoročne strategije izgradnje brenda", kazao je David Roth iz WPP-a povodom objave rezultata ovog istraživanja.
Najveći iskorak napravili su kineski brendovi koji bilježe dvostruko brži rast od američkih, a ujedno imaju i tri najbrže rastuća brenda.
Što se tiče samog vrha i deset najvrednijih brendova, Google i Apple zadržali su prvu i drugu poziciju: Google s rastom od 23 posto na vrijednost od 302.1 milijarde američkih dolara, a Apple s rastom od 298 posto i vrijednošću od 300.6 milijardi dolara. Na trećem mjestu je Amazon (rast od 49 posto, vrijednost 207,6 milijardi dolara), a četvrti Microsoft (rast 40 posto, 200,9 milijardi dolara). Na peto mjesto je s lanjskog osmog skočio kineski Tnecent s rastom od 65 posto (vrijednost 179 milijardi), a šesti je Facebook s rastom od 25 posto i vrijednošću od 162,1 milijardu dolara.
Visa je na sedmom mjestu kao jedini brend iz kartičnog poslovanja među 10 najvrednijih, s rastom od 31 posto i vrijednošću od 145,6 milijardi dolara. Osmi je McDonald's (rast 29 posto, vrijednost 126 milijardi), a kineski maloprodajni div Alibaba je deveti s nevjerojatnim rastom od 92 posto i vrijednošću od 113 milijardi dolara. Top10 zatvara telekomunikacijski div AT&T koji bilježi sedamposotni pad, a vrijednost mu je 106,6 milijardi dolara.
Strahovito brzi rast kineskih brendova
"Brendovi koji pobjeđuju u eri marketinga na bazi podataka i informacijske tehnologije uključuju modele kao Amazon i Tencent koji stavljaju potrošače u središte svega što rade. Takvi brendovi koriste tehnologiju da nauče više o potrebama potrošača i nakon toga primijene nova znanja kako bi stvorili sistem usluga koji zadovoljava višestruke potrebe i omogućuje neometano iskustvo korisnika između platformi”, komentirala je Doreen Wang, direktorica BrandZ u Kantar Millward Brown-u.
Promjena je vidljiva i u tome što su, po prvi puta otkako se od 2006. provodi ovo istraživanje, neamerički brendovi rasli brže od američkih. Stoga su danas čak 14 kineskih brendova u Top 100, dok ej 2006. bio tek jedan (China Mobile). Ukupna vrijednost kineskih Top 10 brendova porasla je za 47 posto u odnosu na prošlu godinu, a to je više nego dvostruko više od američkih brendova koji su zabilježili 23-postotni rast.
Osim kineskih, u Top100 najvrednijih rendova još su sedam azijskih, koji su zajedno rasli 14 posto i sada imaju ukupnu vrijednost od 146 milijardi. Banka BCA, svrstana na 99. mjesto, prvi je indonezijski brend u poretku Top 100, a Maruti Suzuki ušao je po prvi puta u automobilskih Top 10.
Jedan hrvatski brend mogao bi ući u Top100
Pionirski kineski brendovi dominiraju poretkom najbrže rastućih u ovoj godini. Predvodi ih JD.com (na 59. mjestu) s nevjerojatnim rastom vrijednsoti brenda od 94 posto,a slijedi već spomenuti Alibaba s rastom od 92 posto, i to zahvaljujući proširenju svog globalnog dosega i velikom uspjehu prodajne kampanje na Singles Day (u Kini je na taj dan kupovina bila veća nego na Crni petak i Cyber ponedjeljak u SAD-a zajedno). Treći najbrže rastući je Moutai (broj 34) s rastom od 89 posto.
Spectrum, američki telekom, plasiran na 27. mjesto predvodi listu Novih u poretku, a slijede ga Uber (81. mjesto) i Instagram (91. mjesto).
O tome može li se Hrvatska jadnoga dana nadati ulasku nekog svog brenda u svjetski BrandZ Top100, Siniša Kralj iz agencije Kantar Millward Brown Hrvatska kaže: "Sjajno je istaknuti da hrvatske tvrtke prate snažan globalni tehnološki bum. Imamo ih već velik broj na raznim listama lidera u tom sektoru u regiji i šire, a svakako treba istaknuti tvrtku Rimac automobili koja je kao brend napravila najviše. Očito je da će taj trend samo rasti, pa se čini da je ostvarenje sna da ćemo jednog dana imati brend u poretku BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih brendova sve bliže."