SPORAZUM ZBOG KOJEG SE HRVATSKOJ SMIJEŠI BLISTAVA BUDUĆNOST: /

'Amerikanci će kupovati hrpu naših proizvoda'

Image

Transatlantski trgovinski i investicijski sporazum (TTIP) otvorio bi nove mogućnosti za hrvatsku mliječnu industriju, proizvođače ribe i ribljih prerađevina i vinare.

13.5.2016.
10:41
VOYO logo

Ako Europska unija i Sjedinjene Američke Države sklope sporazum o slobodnoj trgovini, Hrvatska bi na američko tržište mogla izvoziti više proizvoda poput lijekova, građevinskog materijala, strojeva, čamaca, oružja, dok bi se istodobno povećao uvoz voća i orašastih plodova, ugljena, telekomunikacijske opreme, medicinskih instrumenata...

To su prognoze iz Studije o utjecaju TTIP-a na Hrvatsku, koju su za Ministarstvo vanjskih i europskih poslova izradili konzultantska tvrtka PricewaterhouseCoopers i Centar za međunarodni razvoj. Studija je uzela u obzir rezultate pregovora postignute do kraja prošle godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Image
OVO JE STATISTIKA, A GDJE JE LOGIKA? /

Hrvatska izvozi lišće i grane, a uvozi - lišće i grane

Image
OVO JE STATISTIKA, A GDJE JE LOGIKA? /

Hrvatska izvozi lišće i grane, a uvozi - lišće i grane

U kojim industrijama Hrvatska može profitirati?

U poljoprivrednom i prehrambenom sektoru, procjenjuju autori, Hrvatska bi trebala imati prednost u proizvodnji proizvoda "s vrlo visokom dodanom vrijednošću za pojedine skupine potrošača koji traže proizvode koji nisu GMO, koji imaju posebnu kvalitetu i zemljopisno podrijetlo uz zaštitu oznaka".

Hrvatska u SAD-u teško može konkurirati sa žitaricama iz konvencionalnog uzgoja, ali bi mogla sa sojom koja nije GMO i kukuruzom koji se koristi u proizvodnji ekološkog mesa. Mliječna industrija može profitirati na svojim prerađevinama, poput vrhunskih sireva. "Kontinuirano raste izvoz vina na tržište SAD-a gdje se već godinama ulažu znatna sredstva u promidžbu pa bi te napore trebalo još pojačati. Ribe i riblje prerađevine, naročito proizvodi akvakulture, te proizvodi prehrambene industrije koji su godinama prisutni na tržištu SAD-a imat će bitno povoljnije uvjete pristupa na tržište SAD-a te time i šanse rasta veće od prosječnih", navodi se u studiji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Liberalizacija tržišta javne nabave

U području energetike, sporazum EU-a i SAD-a mogao bi donijeti veću sigurnost opskrbe za Europsku uniju i Hrvatsku, ali pod uvjetom da se njime izbjegne američki zakon o zabrani izvoza nafte. "Mogućnost suradnje na području energije je na području LNG-a preko terminala na Krku. Uspije li se otkloniti problem na strani SAD-a o izvozu nafte, to također može pospješiti suradnju SAD-a i EU-a preko Hrvatske", smatraju autori.

Jedno od ključnih pitanja u pregovorima između EU-a i SAD-a je liberalizacija tržišta javne nabave. TTIP bi mogao omogućiti tvrtkama iz EU-a, pa tako i iz Hrvatske, osobito malim i srednjim, da izravno sudjeluju na natječajima za javne ugovore u SAD-u, ravnopravno s američkim tvrtkama. Pritom se misli na proizvode i usluge koje kupuju američke vlasti na nacionalnoj, državnoj i lokalnoj razini.

Utjecaj na turizam

Sporazum bi imao i neizravne posljedice na hrvatsko gospodarstvo. Ako bi, primjerice, europski proizvođači automobila više izvozili u SAD, više posla imale bi i hrvatske tvrtke koje za europske tvornice proizvode razne komponente i opremu.

Isto se odnosi i na putovanja i turizam: kao primjer autori navode turistički aranžman koji bi, osim Venecije i Rima, istim turistima ponudio i Plitvice i Dubrovnik. Vrijedi, međutim, i obrnuto – u područjima gdje će se američki izvoz u Uniji povećavati, konkurencija će biti veća i za hrvatske proizvode, primjerice, kad je u pitanju telekomunikacijska oprema ili medicinski instrumenti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što se tiče radničkih prava, sporazum neće utjecati na zakone iz tog područja, tvrdi se u studiji. No, ako TTIP bude sklopljen, treba očekivati veću mobilnost radnika i poduzetnika koji bi, navodi se, svi ostvarili pravo na poslovnu vizu za SAD.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo