Turistička 2009. u Hrvatskoj je prošla bolje od prvobitnih očekivanja, posebno s turističkim dolascima i noćenjima, dok bi 2010. godina, iako neizvjesna i poslovno ne puno lakša, suradnjom javnog i privatnog sektora mogla donijeti, ako ne nešto bolje, a onda bar slične rezultate kao 2009.
Ističući da je s ovogodišnjih 3 posto manje turističkih dolazaka nego 2008. (ili s oko 11 milijuna), te s oko 1 posto manje noćenja (ili oko 56 milijuna), hrvatski turizam drugi na Mediteranu, iza turskog, ministar turizma Damir Bajs kaže da je to dobar rezultat s obzirom na okruženje i pad europskog turizma za oko 8 posto.
Ne iznoseći očekivanja ukupnog prihoda od turizma za 2009., jer o tome još nema službenih procjena HNB-a, ministar vjeruje da će i financijski turistička 2009. proći bolje od prvotnih 'crnih' prognoza. Po njegovim saznanjima, ove su godine marine, posebno ACI-jeve, te kamping i privatni smještaj imali prihode iznad očekivanja, dok su nešto ispod očekivanih bili u hotelskom sektoru.
Prihodi ipak manji
Ipak, u vezi ukupnog prihoda od turizma napominje i da će teško biti ponoviti rekordnu 2008. kada je taj prihod bio 7,5 milijardi eura (što je bilo oko 10 posto više nego 2007.).
Turistička je potrošnja u 2009. zbog krize sigurno bila manja nego prethodne godine, a zbog istog razloga cijene smještaja u hotelima i cijene drugih usluga su smanjivane manje-više fleksibilno, ovisno o potražnji i u sklopu last minute ponude koja je, po nekima, bila odlučujuća za možda i oko 50 posto ostvarenih noćenja u 2009.
Last minute spašavat će i 2010. I iduće 2010. last minute će, po ocjeni struke, dominirati tržištem, odnosno potražnjom, ali se pojedini hotelijeri i drugi davatelji turističkih usluga ipak nadaju da će cijene moći bar blago povećati, odnosno vratiti na razinu 2008. s obzirom na relativno dobre rane najave partnera sa stranih tržišta.
Hrvata sve manje na ljetnom odmoru
Veliki izazov hrvatskom turizmu 2010. bit će i kako vratiti domaćeg gosta, čiji je udjel u ukupnim dolascima tijekom 2009. pao na svega 13 posto, što je među drugim zemljama mediteranskog okruženja najmanji udjel.
Domaćih dolazaka i noćenja 2009. u hrvatskim turističkim odredištima bilo je oko 10 posto manje nego 2008., što se djelomice objašnjava krizom i smanjenjem kupovne moći, a djelomice povoljnim cijenama u konkurentskim zemljama, posebno 'all inclusive' aranžmana kojih je u Hrvatskoj vrlo malo.
S druge strane, strani su turisti u hrvatskom turizmu 2009. činili 87 posto ukupnih dolazaka, po čemu se Hrvatska također razlikovala od ostalih zemalja, te je time pojačala i svoj udjel i konkurentnost u europskom međunarodnom turizmu, na 2,07 posto (2008. taj je udjel bio 1,92 posto).
Zadržavanje ili možda i povećanje tog udjela, uz povratak domaćeg gosta, dva su najvažnija cilja službene hrvatske turističke politike za 2010., a to je, kako vjeruju praktično svi u turizmu, moguće ostvariti uz suradnju javnog (Ministarstvo, HTZ) i privatnog sektora (hotelijeri, domaći i strani touroperateri i drugi). Ta je suradnja i ove godine donijela dobre rezultate, pa se nastavlja i iduće uz tzv. udružene tržišne aktivnosti, od oglašavanja do udruživanja novca za poticanje dolazaka turista, posebno u pred i posezoni.
Prethodni članci:
arti-200912040445006arti-200911050232006