Da bi u trgovini došli do mlijeka, jaja, kruha ili voća, dobro već znamo, moramo zaobići brojne police sa slatkišima, grickalicama, kozmetikom, igračkama... Vrlo često je teško ne posegnuti za nečim nepotrebnim, za proizvodima koji nam uopće ne trebaju. Još ako se u kupovinu ide u društvu djece, ubacivanje u košaricu svega i svačaga, gotovo je nemoguće izbjeći.
Ova epizoda mnogima je poznata, pa su možda i poradili na tome da se othrvaju privlačnim pakiranjima posloženima ravno pred očima kupaca. Ali, možemo li izbjeći veće manipulacije?
Kako već proizvođači hrane nemaju interesa da nas upozore i odvrate od proizvoda prepunih masonoća i šećera, trebali bi se sami potruditi. Profit je jedino što kompanije zanima, pa bi to učinili vjerojatno samo u situaciji kada bi u nekoj zemlji porezni sustav bio takav da zdrave proizvode oporezuje manjom stopom poreza.
Esther Papies, profesor socijalne psihologije na Sveučilištu u Utrechtu u Nizozemskoj, kaže da kupci lako nasjedaju na trikove. Istraživanja su pokazala da leci o proizvodima koji se kupcima dijele na ulazu u trgovinu, a na kojima su primjerice istaknute riječi poput "zdravo" ili "nisko kalorično", utječu na kupce, u prvom redu na one s prekomjernom težinom ili na one koji su na dijeti. Rezultat takvih akcija, prenosi BBC, je da će većina ljudi u košaricu taj put staviti puno manje grickalica, čak do 75 posto, a više proizvoda manjeg pakiranja koji im se naizgled učinu zdravima. Papies kaže da takvi napisu snažno utječu na kupce, na njihove ciljeve po pitanju izbora namirnica, bez ikakvog propitivanja težine tih reklama, odnosno bez traženja detalja o tome da li se stvarno radi o zdravim proizvodima.
Da ono što nam se servira o hrani snažno utječe na podsvijest kupaca potvrđuje i Brian Wansink, sveučilišni profesor koji se bavi psihologijom ponašanja potrošača. Kaže da će ljudi, nakon što primjerice čuju kako za zdrav život važno povećati unos voća i povrća, prvim odlaskom u supermarket posegnuti za tim proizvodima više nego inače i kupiti ih u prosjeku za 24 posto više.
Trgovci imaju moć
Anne Escaron, sveučilištna profesorica iz Los Angelesa koja se bavi javnim zdravstvom, ima bogato iskustvo na ovom području. Koautor je studija koje se ovom problematikom bave više od četrdeset godina. Gledajući generalno, što se što je bolje trik upakiran, lov u mutnom bit će uspješniji.
"Kako god to ostvarili, ako su trgovci u mogućnosti kupcima odaslati više poruka o nekim proizvodima, više će imati utjecaja na konačan izbor potrošača", kaže Escaron.
.