'NAKON SLADOLEDA SLIJEDI VODA, PA ULJE I MESO': / Stručnjak o prodaji Leda: 'Svi slave tih 615 milijuna, ali zna se kome oni idu...'

Image

'Svi sada slave tih 615 milijuna eura, ali to je 615 milijuna koji idu kreditorima. Da sutra dođe još toliko, i to bi sve išlo njima.

30.3.2021.
19:52
VOYO logo

U ponedjeljak je odjeknula vijest da je Fortenova grupa, bivši Agrokor, prodala Ledo američkoj kompaniji Nomad Foods Limited sa sjedištem u Velikoj Britaniji, Poslovnu grupu zamrznute hrane koju čine Ledo plus d.o.o. te Ledo Čitluk u BiH i Frikom u Srbiji te nekoliko manjih povezanih društava. Time je Fortenova grupa prodala prvu "zlatnu koku" iz svoga gnijezda (portfelja) vodećoj tvrtki na europskom tržištu zamrznute hrane. Vrijednost transakcije iznosi 615 milijuna eura, na bazi bez gotovine i bez dugova, a njezino je zaključenje planirano za treće tromjesečje 2021. godine - priopćeno je iz Fortenova grupe.

Image
TKO KUPUJE LEDO? 615 /

milijuna eura platit će bivši dečko glumice Lucy Liu, izraelsko-američki milijarder

Image
TKO KUPUJE LEDO? 615 /

milijuna eura platit će bivši dečko glumice Lucy Liu, izraelsko-američki milijarder

'Nakon sladoleda slijedi voda, ulje pa prerada mesa...'

Što prodaja Leda znači za Fortneovu, a što za sam Ledo te hoće li Fortenova nastaviti rasprodaju zlatnih koka iz svoga portfelja kako bi njeni vlasnici - nekadašnji vjerovnici Agrokora od kojih su najveći ruske banke VTB i Sberbank - konsolidirali financijsko stanje čitave grupe opterećene kreditima, pitali smo poduzetnika i analitičara, nekoć i ministra gospodarstva Goranka Fižulića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

On podsjeća da je još prije četiri godine pisao o tri moguće izlazne strategije postojećih vlasnika Fortenove.

"Prva je strategija bila da prodaju sve u cjelini. Druga je bila izlazak na burzu, a treća - prodaja u dijelovima. Ja sam tada tipovao na ovo treće jer mi se već tada činilo da je to najlakše, a i da se može najviše izvući. Znači, smrznuta hrana i sladoled (Ledo) na prvom mjestu. Sada će najvjerojatnije slijediti vode, onda ulja pa prerada mesa... Ostaje upitno što će učiniti s poljoprivrednom proizvodnjom i na koncu sa samom maloprodajom", kaže Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Image
Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Goranko Fižulić.

'Svi slave tih 615 milijuna eura, ali oni idu kreditorima'

On smatra da prodaja u dijelovima najprije smanjuje kreditnu izloženost Fortenove, ali napominje da oni koji su zamijenili svoje kredite za udjele, dakle Sberbanka, VTB i druge financijske institucije, još nisu naplatili niti jedan cent te su i dalje na gubitku svoga primarnog potraživanja silom kojeg i jesu u ovoj priči.

"Gledam malo komentare po medijima i čini mi se da je javnost izgubila fokus. Svi sada slave tih 615 milijuna eura, ali to je 615 milijuna koji idu kreditorima. Da sutra dođe još toliko, i to bi sve išlo njima. A kada će doći na red oni koji su zamijenili svoja potraživanja i loše kreditne plasmane za udjele? Tek kada na prodaju bude došlo nešto treće, četvrto. Tada ćemo znati koliko su novca uspjeli izvući. Zasad samo znamo da su trenutni pobjednici savjetnici, a gubitnici su bivši vlasnici i dioničari i oni koji su imali plasmane u obveznicama pa su ih prodavali po 25-30 centi za dolar", kaže Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

On također ističe kako prodaju Leda, Ledo Čitluka i Frikoma treba prije svega gledati kao kupnju hrvatskog, srpskog i bosanskohercegovačkog tržišta sladoleda i smrznute hrane.

"To je predmet kupnje i treba gledati na taj način. Potez je bio dobar jer u krajnjoj liniji smanjuje enormnu kreditnu izloženost Fortenove, ali je tek prvi korak da Fortenova vrati novac koji je posudila u sklopu predstečajne nagodbe.", ističe Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Kratkoročno, neće se dogoditi ništa, a dugoročno može svašta'

U vezi toga da su mirovinski fondovi nekoć u Ledu držali većinu udjela među manjinskim dioničarima (većinski vlasnik bio je Ivica Todorić, odnosno Agrokor) Fižulić kaže kako su svi oni gubitnici.

"Ta priča je za njih gotova, osim ako Todorić ne dobije arbitražu u SAD-u. Mi uopće više ne govorimo o njima, već govorimo o tome da postojeći vlasnici – Sberbanka i VTB - kako bi izvukli svoje plasmane, moraju nešto pretvoriti u novac. Ovo nije novac za njih, nego za kreditore", napominje Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prodaja leda čini se dobrim poslom za kupca jer Nomad Foods u svome portfelju nema proizvodnju sladoleda, a ranije su kao mogući kupci Leda spominjani Nestle, Unilever i Mars koji vladaju europskim i svjetskim tržištem sladoleda.

"Kupac je, dakle, netko tko uopće nema sladolede, ali je vrlo jak u smrznutoj hrani. Ne zaboravimo da taj segment može biti itekako važan u sinergijskom efektu smrznute hrane s Balkana i Ujedinjenog Kraljevstva. No, sve ovisi o tome kakvu će koncentraciju na ovom području napraviti novi vlasnik i što će učiniti s Ledom i Frikomom. Kratkoročno, mislim da se neće dogoditi ništa, a dugoročno se može dogoditi svašta", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Image

01.04.2019., Zagreb - Tvrtka Agrokor promijenila je naziv u Fortenova Grupa. Photo: Borna Filic/PIXSELL

'Žele li novi vlasnici dvije ili jednu tvornicu u Hrvatskoj i Srbiji?'

Na pitanje kako će se ova prodaja odraziti na ovdašnje dobavljače, Fižulić kaže da to ovisi o tome koliko oni uopće sudjeluju u dobavnom lancu. Po njemu, pažnju treba obratiti na činjenicu da proizvođački kapaciteti Leda i Frikoma postoje u Hrvatskoj i Srbiji.

"Pitanje je žele li vlasnici i dalje dvije tvornice za Hrvatsku i Srbiju ili samo jednu. O tome se zasad može samo nagađati. Ne znam koliko se ulagalo u jednu i drugu i koja je trenutno u boljoj tehnološkoj poziciji, Frikom ili Ledo. Većina ljudi kod nas ovo gleda samo kroz brend, ali brend ovdje nije bitan. Brend možete proizvoditi bilo gdje. Ovdje je bitno tržište. Ledo je marka koja je lider na hrvatskom, bosanskom i znatnom dijelu srpskog tržišta. Sasvim drugo je pitanje gdje će biti proizveden", ističe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li neizvjesna sudbina Konzuma i Mercatora?

Slično je i kada javnost tvrdi kako Ledo ovime više nije hrvatski. Ledo je, podsjeća Fužulić, posljednji put bio društvena kompanija 1990. godine, a onda smo ušli u kapitalizam i postao je "nečiji". Osvrnuo se i na to zašto Todorić nije prodao Ledo, iako je navodno razmišljao o tome.

"Da je mogao prodati Ledo i Frikom učinio bi to već davno i izvukao se iz bankrota. Ali Todorić nije mogao izvesti tu operaciju jer mu je Ledo jamčio za obveze Konzuma i cijelog Agrokora", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Fižulić kaže kako ga zanima kakva će biti konačna sudbina Konzuma i Merkatora.

"To je ovoga trenutka neizvjesno jer je takav oblik maloprodaje hrane ugrožen online prodajom s jedne i diskontera poput Lidla ili Hofera s druge strane. Taj poslovni model ugrožen je i na mnogo razvijenijim tržištima od hrvatskog, slovenskog i srpskog. Pitanje je koliko on danas uopće vrijedi", zaključio je naš sugovornik.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo