Iako je s prvim danom 2014. godine došlo do povećanja cijena cestarina na Istarskom ipsilonu za prosječno 2,9 posto, to ne bi trebalo predstavljati veći problem u poslovanju hrvatskim cestovnim prijevoznicima. Naime, kako objašnjava Marijan Banelli, direktor Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, većina prijevozničkih tvrtki i obrtnika ima ENC uređaje koji im omogućuju popuste, te će za njih poskupljenje biti manje bolno.
Igra velikih igrača
S druge strane, što potvrđuju i u samoj Udruzi cestovnih prijevoznika, najveći dio lokalnih poduzetnika iz ovog sektora koristi lokalne ceste, te tako izbjegava dodatne troškove na Ipsilonu. Puno veći problem prijevoznicima predstavlja visoka cijena goriva, a poboljšanje ne očekuju ni od skore liberalizacije tržišta naftnih derivata u našoj zemlji.
"Nisam siguran što će ta liberalizacija značiti, no bojim se da bi tu moglo biti puno dogovaranja cijene između glavnih igrača na tržištu, te bi tako cijena goriva mogla biti ista ili vjerojatno viša", kaže Banelli.
Sličan stav ima i njegov kolega Vladimir Celišćak, samostalni prijevoznik, ali i predsjednik Ceha autoprijevoznika Hrvatske obrtničke komore. Celiščak se boji da bi tek sad mogao nastati kaos na tržištu jer više nitko neće znati gdje je, kad i kakva cijena.
Od liberalizacije puno ne očekuje ni Anton Kolak, vlasnik i direktor prijevozničke tvrtke Koltrans.
Luksemburg najjeftiniji
"Ako zbog liberalizacije dođe do povećanja cijene naftnih derivata, time će najviše biti pogođeni prijevoznici koji su orijentirani samo na hrvatsko tržište. Oni koji rade po Europi već sada toče gorivo u svoje kamione u zemljama i na crpkama koje imaju najpovoljniju cijenu. Konkretno, naši vozači najčešće uzimaju gorivo u Luksemburgu ako je ikako moguće", objašnjava Kolak.
Marijan Banelli nada se da će Hrvatska uskoro primijeniti model benzinskih crpki za teretna vozila po uzoru na Austriju i Njemačku.
"U Austriji imate primjer da benzinska crpka bude vezana uz neku farmu ili trgovinu 10-ak kilometara od autoceste. Tamo cijena goriva može biti i 10-ak centi niža po litri nego na samoj autocesti. To su crpke s malim troškovima koje mogu imati povoljnu cijenu", kaže Banelli.