Unazad nekoliko mjeseci ispražnjeni su brojni poslovni prostori u središtu Zagreba, a po broju prednjači Ilica. Prazni zjape prostori u kojima se nekada prodavala kozmetika, knjige, nakit, namještaj, ali najviše je ipak onih u kojima se trgovalo odjećom i obućom.
"Mali dućani moraju bježati iz centra grada jer kupci jednostavno ne dolaze. Kad su u centar došli H&M i Zara, znali smo da će se to dogoditi, jer nude robu istog cjenovnog razreda kao i male trgovine. O kvaliteti bi se dalo raspravljati", kaže Željko Jeger, predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima.
Da izumiru trgovine u centru metropole, pokazuju i brojke. Jeger kaže da je promet koji je ostvaren lani prepolovljen u odnosu na 2010. Dok je prvi dio godine bio relativno dobar, jesen nisu preživjeli mnoge njegove kolege.
Ovo što se događa u Zagrebu, nije ništa drugačije od onog što se može vidjeti u svijetu. Nestaju male trgovine, a doći će ekskluzivni brendovi kakve u svom središtu imaju svi veliki europski gradovi.
Iz igre iskaču domaći trgovci
Selidba iz centra posljedica je udara krize, veće konkurencije, ali, kaže Jeger, i "prirodni proces" koji nije zaobišao ni druge velike gradove u svijetu.
"Ovo što se događa u Zagrebu, nije ništa drugačije od onog što se može vidjeti u svijetu. Nestaju male trgovine, a doći će ekskluzivni brendovi kakve u svom središtu imaju svi veliki europski gradovi. Stvari se mijenjaju. Pozitivno je to što će doći trgovine s ekskluzivnom robom, a, nažalost, s druge strane iz igre iskaču domaći trgovci koji će se morati micati u šoping-centre", kaže Jeger.
Marija Subota, predsjednica Udruženja trgovaca Zagreba, kaže da je u zadnje tri godine, tijekom 2009., 2010. i 2011. zatvoren velik broj trgovačkih obrta.
"Prije krize bilo ih je oko 3.400, a sada ih ima manje od 3.000, odnosno manje ih je za oko 30 posto", kaže Subota. Riječ je o trgovačkim obrtima koji su poslovali u zatvorenom, ali i na otvorenom.
"Kada prolazim središtem grada, vidim da ima puno poslovnih prostora koji su prazni, ne znam što će biti s tim. Bilo je prijedloga da se oni u vlasništvu grada daju u najam za jednu kunu, da se urede i ožive", kaže Subota.
Dok se ne iznađe rješenje, Zagreb će i dalje krasiti natpisi na praznim dućanima: "Zatvoreno zbog preuređenja", "Zatvoreno – prenamjena prostora"...
Za rast maloprodaje u siječnju Željko Jeger kaže da nema logičnog objašnjenja.
"Što se tiče prometa, nije bilo loš ni 12. mjesec, ali siječanj je još bolji. Logičnog objašnjenja nema. Ljudima je dojadilo stalno nešto čuvati, pa su si dali malo oduška. Mislim da je to u pitanju", kaže Jeger.
Prema prvim procjenama koje je u utorak objavio Državni zavod za statistiku promet od trgovine na malo, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću bez obzira na svoju djelatnost, u siječnju nominalno porastao za 3,6 posto, dok je realno ojačao 1,9 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. s obzirom da se očekivao pad, ove brojke su iznenađenje.
Što se tiče prometa kojeg su ostvarili trgovci koju posluju u velikim šoping centrima on se tijekom 2011. nije povećao niti smanjio u odnosu na 2010. Jeger ocjenjuje da će 2012. biti pokazatelj u kojem će se smjeru razvijati situacija. Već sada broji trgovci imaju probleme u poslovanju i muku muče s nelikvidnošću.