Kako je Hrvat došao do prestižne nagrade u Švedskoj

Kako je jedan mladi čovjek, porijeklom iz Hrvatske, postigao uspjeh u industriji koja je u Hrvatskoj potpuno nerazvijena? Jednostavno je, priča nam.

9.10.2012.
10:24
VOYO logo

Među tisućama posjetitelja nedavno održanog kasačkog natjecanja na hipodromu Solvalla u Stockholmu, bio je i Stipe Prtenjača. Veliki zaljubljenik u konjičke utrke došao je iz rodnog Göteborga, drugog po veličini grada u Švedskoj koji je smješten na zapadnoj obali te skandinavske zemlje. No, nije Prtenjača bio tu samo zbog svoje strasti za utrkama i konjima već i zbog poslovnih razloga.

Znamo kupce, klijenti nam vjeruju

On je ponosni nositelj titule najbolje poslovnice za klađenje na konjske utrke u cijeloj Švedskoj. Kako je jedan mladi čovjek, porijeklom iz Hrvatske, postigao uspjeh u industriji koja je u Hrvatskoj potpuno nerazvijena? Jednostavno, priča nam na tečnom Hrvatskom, partner i on potpuno su posvećeni poslu i u poslovnici je uvijek jedan od njih kako bi posjetiteljima pružili najbolju moguću uslugu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Znamo kupce, znamo sustav, klijenti nam vjeruju. Nisam bogat, uspijevam zaraditi prosječnu plaću u Švedskoj. Motiv za bavljenje ovim poslom nije bio zgrtanje velike količine novca, već želja da ono što volim pretvorim u posao. Imam veliku podršku supruge kojoj ne smeta to što veliki broj sati provodim u svom 'dućanu'. Ona ima dobar posao i uspijevamo vrlo lijepo živjeti s naše dvoje djece", priča za Danas.hr Stipe Prtenjača.

Strast za konjima došla je s vremenom

Sve je počelo prije četiri godine kada se Stipe, bivši profesionalni nogometaš, odvažio u dogovoru sa svojim poslovnim partnerom kupiti poslovnicu u Göteborgu. Bila je to poslovnica u kojoj su se odvijale uplate za Toto 13 (brojčana igra u kojoj pogađate rezultate - pobjeda, poraz, neriješeno - trinaest domaćih ili stranih nogometnih utakmica).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"S vremenom je došla strast za konjima. U tom sportu konji su glavne zvijezde, znamo sve o njihovim precima, pratimo ih od malena i svaki od favorita ima neku svoju priču. Budući da mnogo znamo, naša poslovnica u ponudi ima i razne kombinacije pobjednika koje sami sastavljamo tako da ljudi mogu birati neke svoje favorite ili uplaćivati za neke od naših kombinacija. Za Hrvate (koji se već neko vrijeme mogu kladiti i na konjičke utrke u Švedskoj u sklopu poslovnica PSK) podigli smo i stranicu koja sve osnovne informacije o kasačkom sportu nudi i na hrvatskom jeziku – priča Stipe koji je prije četiri godine u kupnju poslovnice, zajedno s partnerom uložio oko milijun švedskih kruna. Danas je njena vrijednost oko dva milijuna kruna, a s prosječnog tjednog prometa od 60.000 kruna ovaj je dvojac uspio stići do 350.000 kruna tjedno.

Veliko priznanje bilo mu je iznenađenje

Nakon nekoliko godina posla Stipi Prtenjači stigla je i velika nagrada. Njegov je 'dućan' (kako on naziva svoju poslovnicu) proglašen najboljom poslovnicom u Švedskoj.

"Nisam znao da ću dobiti nagradu. Bio sam pozvan na gala večeru i kad su objavili pobjednika bio mi je to mali šok, jer ima puno većih poslovnica od moje", rekao je Prtenjača čija poslovnica i danas nosi tu titulu.

Na pitanje o budućim planovima, taj Biograđanin porijeklom, otkriva vrlo racionalnu i skromnu crtu karaktera. Kaže, razmišljao je o širenju poslovanja na još jednu poslovnicu, ali je zaključio da tada ne bi imao vremena dovoljno se posvetiti radu u obje poslovnice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svakog ljeta u Biogradu

"Vjerojatno bih s vremenom propao, a to mi nije cilj, želim se još dugo baviti ovim poslom koji me zabavlja", kaže Prtenjača. Stipe Prtenjača inače je rođen u Švedskoj, a izvrsno poznavanje hrvatskog jezika zahvaljuje činjenici da su mu i otac i majka porijeklom iz Hrvatske. Otac mu je kaže, zbog političkih razloga iz Polača kraj Biograda emigrirao u Švedsku i tamo zasnovao obitelj. Majka mu je iz Ražanca (u blizini Zadra), a Stipinog oca upoznala je u Švedskoj. Stipe, koji je rođen 1971. imao je tri godine kada je prvi put došao u Hrvatsku, ali od tada svako ljeto provodi u Biogradu.

Konjičke utrke najpopularnija su i najmasovnija grana konjičkog sporta, a ujedno još uvijek daleko najzastupljenija kladiteljska igra u svijetu. Konjičke utrke popularne su i rasprostranjene u cijelom svijetu i po masovnosti i broju ljudi koji se njima bave i od toga žive, nadmašuje ih jedino nogomet. Tako i u Švedskoj ,u kojoj smo nedavno imali prilike boraviti na hipodromu Solvalla u Stockholmu, prateći veliki kasački miting Masters 2012, konji uživaju status i popularnost teško zamislive u našim okvirima. Kasačke utrke, disciplina konjičkog sporta u kojima se konji natječu trčeći isključivo u kasu, upregnuti u laganu dvokolicu – sulky u kojoj sjedi vozač , uživaju nevjerojatnu popularnost u zemlji koju u sportskom smislu povezujemo sa hokejem, skijanjem ili tenisom. Međutim u Švedskoj najbolji konji i vozači imaju status sportskih zvijezda u rangu sa nogometašima ili hokejašima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na najvećim utrkama kao što je Elitloppet, tradicionalno posljednje nedjelje u svibnju, okupi se i preko 30.000 ljudi, s time da oni koji se žele dokopati najboljih mjesta na tribini najčešće spavaju pred ulaznim vratima od hipodroma. Ukupno se na 37 hipodroma diljem Švedske godišnje održi više od 900 trkaćih mitinga i istrči oko deset tisuća utrka.

U oživljavanju konjičkih utrka u Hrvatskoj leži ogroman sportski i gospodarski potencijal, do dan danas još uvijek neprepoznat od ljudi kojima bi to trebala biti zadaća. Otvaranje novih radnih mjesta, oživljavanje sve zaboravljenih obrta, nadopuna turističke ponude i grada i države. Jer i kod nas se između dva rata, što je danas sasvim zaboravljeno, na konjičkim utrkama znalo okupiti desetak tisuća ljudi, a u vrijeme dok su Šveđani tek počinjali sa organiziranjem utrka, davne 1923. godine Hrvatska je imala europskog rekordera, grlo Baka sa vozačem Dragutinom Hafnerom. Potrebno je samo oživiti tradiciju i vratiti stari sjaj, a ako je to uspjelo Medvešćaku...

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo