Ideja menadžera: Treba uvesti dvije vrste eura?

Za mnoge Nijemce marka je bila simbol ekonomske sigurnosti, solidarnosti i prosperiteta.

29.11.2010.
14:53
VOYO logo

Odmah da razjasnimo, mogućnost da dođe do sloma eura i vraćanja nacionalnih valuta je mala, što ne znači da stručnjaci nisu zabrinuti za budućnost eura.

Naime, njemačke marke i dalje postoje. "Kako se procjenjuje i devet godina nakon uvođenja eura, postoji još 13 milijardi maraka ispod madraca, u kutovima ladica ili u starim novčanicima. Prema ispitivanjima javnog mnijenja, gotovo polovica građana Njemačke priželjkuje povratak marke", piše magazin Spiegel online u članku koji analizira mogući scenarij raspada eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako slom eura nije izgledan, profesorica Daniela Schwarzer za Spiegel je navela moguća dva scenarija kraha europske valute.

U prvoj varijanti Njemačka i druge stabilne zemlje, kao što su Austrija ili Nizozemska, mogle bi uvesti 'čvrsti euro', što su kao ideju spominjali već neki njemački menadžeri, poput Hans-Olafa Henkela. Prema njegovom mišljenju, trebalo bi obrazovati dva 'euro-bloka': sjeverni, koji ne zna za inflaciju i koji je navikao na budžetsku disciplinu, te južni blok, koji bi mogao devalvirati svoj euro ako to želi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U drugoj varijanti Europa bi ukinula zajedničku valutu i svaka zemlja bi mogla ponovo voditi monetarnu politiku kako joj drago. Njemačka bi mogla ponovo uvesti marku, ali to bi za nju ipak imalo dramatične posljedice. Naime, pripreme za uvođenje nove valute bile bi dugotrajne i skupe, bio bi ugrožen izvoz jer bi rast njemačke marke učinio njemačku robu izuzetno skupom, a zatim bi bio neizbježan i značajan rast nezaposlenosti u zemlji.

Do problema bi došlo i na financijskim tržištima: primjerice, njemačke banke koje imaju grčke ili talijanske državne obveznice u eurima dugove bi primale u valutama koje vrijede znatno manje.

Također, poraz eura bio bi pobjeda dolara, koji bi postao nezamjenjiva valuta u svim međunarodnim poslovima, a Europa bi izgubila utjecaj u usporedbi s Kinom i SAD-om. Jedina pozitivna stvar, piše list, bila bi ta što bi ljetovanja u Španjolskoj, Portugalu ili Italiji ponovno bila jeftina – Nijemcima.

Zato je ideja o povratku njemačke marke "nezamisliv scenarij", zaključuje Spiegel.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vezani članci:

arti-201010050131006 arti-201008310532006 arti-201006170493006 arti-201006290338006 arti-201001250366006

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo