Interna studija, koju su Vladini konzultanti upravo temeljito proanalizirali, pokazuje da rafinerija u Sisku s preradom od 600 tisuća tona domaće nafte, posluje pozitivno, s godišnjom zaradom od četrdesetak milijuna dolara, doznaje Jutarnji list.
Proizvodnja ekonomski održiva
Rezultat je to činjenice da ta rafinerija prerađuje isključivo kvalitetnu naftu iz domaćih nalazišta, pa su joj ulazni troškovi znatno niži nego da sirovinu kupuje na inozemnom tržištu. Tvrdnje o neodrživosti Siska, u svojim kalkulacijama barataju cijenom sirove nafte na mediteranskom tržištu. Bude li se u Sisku i dalje prerađivala samo jeftina domaća nafta, onda se odluka o sudbini rafinerije može prolongirati. S obzirom na stanje naftnih polja Stružec i Žutica, proizvodnja je ekonomski održiva, barem još nekoliko godina.
Profitiraju rafinerije u Slovačkoj i Mađarskoj
Trenutno zatvaranje Siska proizvodi za hrvatsku stranu ekonomski i socijalno štetne posljedice. Ali, ono što nije dobro za Hrvatsku može biti dobro za MOL. Ako se Sisak zatvori, hrvatska bi sirova nafta vjerojatno završila u MOL-ovim rafinerijama u Mađarskoj i Slovačkoj.
Iz materijala koji su upravljačkim strukturama u INA-i podastrti prošli tjedan jasno proizlazi da se domaća nafta nakon gašenja Siska ne bi prerađivala u Rijeci, što zbog karaktera tamošnjih postrojenja nije ni moguće, nego bi se plasirala na tržište, odnosno izvozila neprerađena.
MOL bi tako osigurao jeftinu sirovinu za svoje pogone i, što bi bila druga dobit, dodatno tržište za svoje derivate. Nema nikakve sumnje da bi potrebe koje sada zadovoljava sisačka rafinerija preuzeo MOL.
Ne bude li Siska, otvara se mogućnost da preko INA-ine prodajne mreže plasira svoje proizvode. Takve su namjere, uostalom, jasno vidljive iz skica objavljenih u "Projektu Caliper", kako se naziva INA-ina analiza iz rujna ove godine, kojom se na osnovu fabriciranih i tendenciozno interpretiranih podataka pokušava dokazati nužnost zatvaranja sisačke rafinerije. Tamo je zamišljena INA-ina budućnost već nacrtana: hrvatska nafta ide prema Mađarskoj, MOL-ovi derivati na hrvatsko tržište.
INA postaje tvrtka za distribuciju MOL-ovih proizvoda. Tako ovi interni dokumenti potvrđuju konstataciju ministra Ivana Vrdoljaka da MOL želi INA-u pretvoriti u mrežu benzinskih crpki, bez proizvodnje i razvoja.