Zbog stalnog rasta cijene derivata, a na zahtjev premijerke Kosor, na snagu se vraća dvotjedni režim mijenjanja cijena.
To je prva ključna promjena koju sadrži novi Pravilnik, a druga koja će biti objavljena u petak i koja će se početi primjenjivati sljedeći tjedan, jest da će se cijena derivata moći korigirati samo ukoliko cijene nafte i derivata na spot tržištu unutar razdoblja od 15 dana porastu za dva i više posto.
No, u tom slučaju trgovci u Hrvatskoj cijene svojih benzinskih i dizelskih goriva moći će korigirati najviše do tri posto, bez obzira na to koliki je stvarno bio postotak poskupljenja ulaznih cijena, doznaje Poslovni dnevnik. Ukoliko nafta i derivati poskupe samo do dva posto, neće smjeti podizati cijene derivata.
Pravilniku o određivanju cijena naftnih derivata zadnji put je mijenjan u rujnu 2009., zbog rasta cijena nafte koje su tijekom kolovoza 2009. skočile čak sedam posto i postale velika prijetnja stvaranju spirale poskupljenja. Tada je uvedena promjena na tjednoj osnovi, ali poskupljenje derivata nije smjelo biti više od 3,5 posto.
U brojnim promjenama koje je Pravilnik imao od kada je definirana formula za izračun cijena derivata na hrvatskom tržištu, sada se prvi puta limitira donja granica od koje smije krenuti poskupljenje. Sve razlike u odnosu na ulazne cijene nafte koje trgovci ne budu mogli namiriti kroz poskupljenje unutar jednoga razdoblja od 15 dana, prenosit će se na sljedeći obračunski period.
Naftni stručnjaci smatraju da je, s obzirom da Hrvatska još nije posve deregulirala trgovinu naftnim derivatima, riječ o dobrom modelu jer je razdoblje od tjedan dana, u svjetlu modela nabavke sirove nafte, prekratko za reakciju, osobito ukoliko dolazi do prenaglih oscilacija cijena na spot tržištu. Razlika se, smatraju, ionako može iznivelirati u narednim perio
Što o novom Pravilniku misle u Ini, ali i ostali trgovci derivatima koji posluju na hrvatskom tržištu, Poslovni nije uspio dobiti komentar.
Prethodni članci:
arti-201004060016006 arti-201004080325006