Može li radijacija mobitela oštetiti mozak vašeg djeteta ?

Dok se ne dokaže potpuno sigurno da mobiteli ni na koji način nisu štetni za djecu, Disney je odlučio zabraniti bilo kakvu uporabu likova iz njegovih animiranih filmova na mobilnim telefonima

27.11.2000.
14:15
VOYO logo

U odgovoru na tzv. PrimeTime Report, u kojem neki američki i europski znanstvenici kritiziraju proizvođače mobilnih telefona da se služe bezočnim marketinškim metodama kako bi nagovorili djecu na kupnju mobitela u dobi kad još nisu u stanju samostalno prosuditi sigurnosne rizike svakodnevnog korištenja tih uređaja, tvrtka Disney odlučila je zabraniti svaku daljnju uporabu likova iz njenih animiranih filmova u te svrhe. Naime, Mickey i Minnie Mouse pojavili su se na tzv. "maskama" koje se mogu staviti na neke Nokijine modele. Prodaja mobitela nezadrživo raste, a velik dio kupaca upravo su djeca, te ako postoji ikakva opasnost njoj je najviše izložen upravo taj segment populacije korisnika. U svibnju je u Velikoj Britaniji održan okrugli stol pod pokroviteljstvom Vlade na kojem je zaključeno da djecu treba zaštititi od prekomjerne uporabe mobitela i da proizvođače treba spriječiti da svoje uređaje promoviraju djeci. Taj okrugli stol pozant je još i pod imenom Stewartova komisija, a razmatrao je stotine studija među kojima i jednu koja sugerira vezu između prekomjerne uporabe mobitela i rijetkog oblika tumora na mozgu, drugu koja dokazuje veću učestalost raka kod laboratorijskih životinja izloženih radijaciji mobilnih telefona te druga istraživanja koja ukazuju na promjene u aktivnostima mozga kod onih ljudi koji se često koriste mobitelom. Sva ta istraživanja zahtijevaju daljnju znanstvenu obradu, pa je Stewartova komisija zaključila da zasad ne postoje čvrsti dokazi o štetnosti prekomjerne uporabe mobitela, no preporučuje oprez dok se dokazi konačno ne utvrde. To posebno vrijedi za djecu čije su glave manje i kosti lubanje tanje, pa su zbog toga osjetljivije na radijaciju. Treba misliti i na mogući kumulativni učinak zračenja, jer djeca počinju koristiti mobitel već s deset godina i ranije, što znači da će duže biti izložena mikrovalnoj radijaciji. Bez obzira na upozorenja, neke tvrtke se ne daju smesti. U televizijskoj reklami tvrtke AT&T roditelji nazivaju svoju djecu na mobitel samo da bi provjerili je li netko od njih prošetao psa i bacio smeće. AT&T se (neuvjerljivo) brani da ta reklama nije namijenjena ni jednoj posebnoj dobnoj grupi. PrimeTime organizacija je provela i istraživanje američkih trgovina koje prodaju mobitele. Pronađeno je mnoštvo dodataka za mobitele oblikovanih upravo da privuku djecu - "dijamantima" optočene antene, likovi iz Disneyevih crtića, mobitel s Coca-Cola logotipom (tvrtka nije dala licencu za takvu uporabu) i drugo. Situacija je sada takva da je udruga američkih proizvođača mobitela okupila svoj tim znanstvenika koji treba osporiti nalaze Stewartove komisije. Ta metoda borbe - znanstvenikom na znanstvenika, može ubrzati konkretnija istraživanja, no čini se da sada samo kupuje vrijeme mobitelašima. Dok čekamo na prave dokaze mobiteli će morati nositi oznake koje će pokazivati stupanj zračenja koji proizvode - no podaci o tome nalazit će se na uputstvima za uporabu, a ne na samom uređaju što zahtijeva Stewartova komisija. Pitajmo se zašto.

Z.P.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sisi
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo