Zagrebačka tvrtka koja je zadužena za prijevoz građana, autobusima i tramvajima, čuveni ZET, kao i sve druge gradske institucije i tvrtke, prionuo je dan prije početka primjene odluke Stožera o obaveznom testiranju ili posjedovanju EU covid-potvrde, uvođenju te odluke u vlastite redove, ali, po svemu sudeći, u ZET-u je početak započeo proglašenjem – masovne iznimke.
Dana 15. studenoga Krizni stožer ZET-a objavio je dokument naziva Protokol – koji je upućen u sve radne jedinice goleme gradske tvrtke koja zapošljava oko 3800 zaposlenika, a u dokumentu je navedeno da od 16. studenoga 2021. na temelju Odluke o uvođenju posebne sigurnosne mjere obaveznog testiranja dužnosnika, državnih službenika i namještenika, službenika i namještenika u javnim službama, službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te zaposlenika trgovačkih društva u ustanova i radnici ZET-a moraju "ovlaštenoj osobi predočiti valjanu EU digitalnu covid-potvrdu, neki drugi dokaz iz točke VII Odluke ili negativni tekst na SARS-CoV-2."
Predsjednica uprave ZET-a Ljuba Romčević Žgela
Utvrđeno je i tko su ovlaštene osobe za kontrolu: "rukovoditelji poslovnih područja i druge osobe koje oni imenuju i ovlaste u svojim organizacijskim jedinicama, radnici Odjela sigurnosti (portiri) i radnici u Odjelu interne kontrole."
Reklo bi se, sve kako je i očekivano nakon odluke Stožera koja je donijela veliku uzbunu u javnosti, ali – u Protokolu ZET-a je i navod koji dramatično mijenja cijelu sliku o implementaciji Odluke.
Pošteda za vozače i ostale zaposlene u vozilima
"Ova Odluka (Protokol) se ne primjenjuje na vozače i ostale zaposlenike u prijevoznim sredstvima javnog prijevoza putnika, već se na njih primjenjuje Odluka o načinu organizacije javnog prijevoza putnika radi sprječavanja širenja bolesti covid-19", stoji u odluci koju je potpisao Krizni stožer ZET-a, no na dokumentu nisu navedena imena članova Stožera.
Ako je ovaj Protokol legalan, onda znači da se najveći broj zaposlenika ZET-a, a to su vozači autobusa i tramvaja, kontrolori itd., kojih ima ukupno više od dvije tisuće u masi zaposlenika ZET-a, ni unatoč Odluci nacionalnog stožera – i dalje neće testirati niti imaju obaveznu kontrolu covid-potvrda. Ukratko, upravo oni koji su najistureniji prema građanima neće biti obuhvaćeni odlukom, a bit će obuhvaćeni radnici u servisima ili tehničkoj podršci, radnici u upravi, djelatnici u marketingu ili u odnosima s medijima. Vozači i kontrolori koji krstare po tramvajima i autobusima, koji su često prekrcani preko svake mjere – neće morati imati potvrdu o testu ili EU covid-potvrdu, ali, recimo, djelatnici u marketingu će morati.
Odluka koja će se, prema Protokolu ZET-a, i dalje odnositi na vozače, Odluka o načinu organizacije javnog prijevoza putnika radi sprječavanja širenja bolesti covid-19 je još iz prosinca prošle godine i tiče se organizacije u vozilima, primjerice, da u vozilima ne smije biti popunjeno više od 40 posto raspoloživih mjesta, a za vozače, kao i za sve putnike, je obavezno nošenje zaštitnih maski, te je utvđeno da se moraju "pridržavati općih protuepidemijskih mjera i posebnih preporuka i uputa Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo koje se odnose na vožnju javnim prometom."
Krizni stožer ZET-a je ipak dodao i "preporuku" za vozače i sve ostale zaposlenike u prijevozu "da kod sebe, ako posjeduju, uvijek imaju valjanu EU digitalnu covid-potvrdu ili drugu potvrdu/dokaz iz točke VII Odluke (potvrdu da su preboljeli itd."). Što znači da, ako nemaju takvu potvrdu – nikome ništa.
Iz ZET-a nisu odgovorili na upit Net.hr-a
Naravno, pokušali smo saznati u ZET-u kako je kreiran Protokol koji potpisuje Krizni stožer ZET-a (predsjednik je djelatnik službe nadzora, Slobodan Mirosavljević, a članovi su rukovoditelji pojedinih radnih jedinica, a i sama predsjednica uprave, Ljuba Romčević Žgela), jesu li se o tome da veliki dio zaposlenika ZET-a naprosto amnestiraju od Odluke o potvrdama i testiranju konzultirali s gradskim vlastima ili nacionalnim stožerom, ili su tu odluku donijeli sami sa sobom, no do zaključenja teksta nismo dobili odgovor. Također, ne postoje podaci o tome koliko vozača ZET-a je cijepljeno, odnosno posjeduje potvrde koje bi mogle ubrzati cijelu proceduru, a koliko bi ih – ako bi se Odluka odnosila i na njih, moralo učestalo testirati.
Nema sumnje da bi neprestana kontrola covid-potvrda ili učestalo testiranje vozača moglo zakomplicirati funkcioniranje ionako preopterećenog gradskog prijevoza koji u vrijeme jutarnje i popodnevne špice uopće ne može provoditi odluku o ispunjenosti do 40 posto, ali isto tako je jasno da je bizarno testirati i kontrolirati one koji će raditi samo u radionicama ili u uredima, a ne one koji će biti izloženi građanima. Odnosno, da je učinkovitost upravo propisane Odluke nacionalnog stožera na slučaju ZET već pala na testu smislenosti.
Nakon objave teksta stigao je odgovor iz ZET-a koji prenosimo u cijelosti:
"U Odluci o uvođenju posebne sigurnosne mjere testiranja, točka IV. navodi da se Odluka odnosi na one osobe koje ulaze u službene prostorije, a ne u sredstva javnoga prijevoza. Javni prijevoz, odnosno njegovu organizaciju tijekom epidemije uređuje Odluka o načinu organizacije javnog prijevoza putnika radi sprječavanja širenja bolesti covid–19, a koja propisuje da su vozači te ostali zaposlenici u prijevoznim sredstvima, kao i putnici, dužni nositi medicinske maske ili maske za lice, na ispravan način."