Stotine tona lignita iz rudnika u njemačkom gradiću Grevenbroichu golemi stroj iskopava neprekidno jer iz tone ovog energenta u termoelektrani dobiva se 1000 kilovatsati struje.
"Stroj zamjenjuje 40 tisuća ljudi s lopatama. Imamo šest takvih. Ogromne prikupljene količine čine lignit visokokonkurentnim izvorom energije", rekao je Joseph Schmidt, voditelj rudnika lignita.
Svaki dan rovokopač iz rudnika izvadi 230 000 tona lignita. Sam stroj težak je nevjerojatnih 13 i pol tisuća tona, njegova gradnja trajala je 5 godina, a uloženo je 100 milijuna eura.
Lignit se od tamo prevozi u jednu od najvećih termoelektrana u Europi, smještenu u Neurathu. Njenih 2000 megavatsati strujom bi napojilo gotovo cijelu Hrvatsku, gdje vlasnik ove termoelektrane više ne razmišlja o ulaganju u sličan projekt Plomin C.
"Za Hrvatsku je to dobar projekt, ali mi u njega nećemo uložiti, jer se ne uklapa u zaokret našeg energetskog portfelja. Težimo većem doprinosu obnovljivih izvora energije", rekao je Ingo Block iz RWE Njemačka.
Proizvodnja struje iz vjetroelektrana i solarnih ploča, koju Njemačka preferira, je skupa, a prodaja pada jer kućanstva više nisu samo potrošači, nego i mali proizvođači. Ipak, na ovoj energetskoj burzi u Essenu godišnje se prodaju ogromne količine struje koja u trenutku prodaje često još nije ni proizvedena.
"Robe kojima trgujemo ponekad se isporučuju idućeg dana, a ponekad i idućeg mjeseca, tromjesečja ili za godinu-dvije", objasnio je Frank Sprengler, voditelj energetske burze.
Tržišni zaokret posljednjih godina udvostručio je cijenu kilovatsata na 28 i pol centi. Prosječno njemačko kućanstvo na struju godišnje potroši 1050 eura ili polovinu jedne mjesečne plaće, a hrvatsko kućanostvo, za usporedbu, oko 3400 kuna godišnje ili 60% plaće. Proizvođači ponudu električne energije u Njemačkoj sve više usmjeravaju i na tržište elektro-automobila.
Provjerena je jedna od 2700 električnih punionica u Europi. Punjenje automobila traje između jednog i šest sati, a trošak se vozaču naplaćuje putem posebnog računa ili SMS-om. 3 i pol eura struje dovoljna su da električni auto pređe 100 kilometara, a to je više nego dvostruka ušteda u odnosu na fosilna goriva.
No takav automobil dvostruko je skuplji od običnog, ali kupaca
ima. Kao i za većinu od 800 ponuđača na njemačkom tržištu
struje.