Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

TRANSPONDERI U AUTIMA

U PLANU NOV NAČIN NAPLATE I UVOĐENJE POSEBNOG UREĐAJA, STRUČNJACI NISU ODUŠEVLJENI: Rast će cijena cestarine?

Na autocestama u Hrvatskoj prema novom predloženom modelu cestarina bi se naplaćivala bez zaustavljanja, prema prijeđenom kilometru, putem elektroničkog sustava ili preko sustava automatskog čitača registarskih oznaka

Prema novom prijedlogu španjolskih savjetnika iz tvrtke Idom, na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb cestarina bi se naplaćivala bez zaustavljanja, prema prijeđenom kilometru, putem elektroničkog sustava DSRC (Dedicated Short-Range Communications) ili preko sustava automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR).

VELIKA PROMJENA NA AUTOCESTAMA: Svaki automobil će morati ugraditi transponder, evo koliko će to koštati

Kako piše Večernji list, procjenjuje se da bi uvođenje tog sustava koštalo oko 500 milijuna kuna, a za održavanje godišnje bi bilo potrebno izdvojiti oko 60 milijuna kuna. Međutim, prometni stručnjaci podijeljeni su oko novog sustava.

Optimalan sustav naplate

Željko Marušić smatra da bi to bio optimalan sustav naplate kojim bi se riješio problem gužvi, smanjili fiksni troškovi održavanja sustava te uklonile malverzacije s gotovinom.

“Kad se uzmu u obzir vršna opterećenja, ovo je dobar put za jednostavno modeliranje cijena cestarina, a to bi morao biti tržišni model. Dakle, u vršnim opterećenjima trebalo bi povećati cijene cestarine”, rekao je Marušić.

Predložio je da se petkom od 10 ujutro do nedjelje u 24 sata zadnja dva vikenda u lipnju i svaki vikend u srpnju i kolovozu povećaju cijene 10 posto, a u tijekom zime kada je manji promet na autocestama, smanji cijena cestarine.

I dok nam sigurnost na autocestama nije problem, problem protočnosti mogao bi se riješiti moduliranjem cijena.

Budućnost je u satelitskoj naplati

S druge strane, umirovljeni profesor s Fakulteta prometnih znanosti Ivan Dadić smatra da je predloženi novi sustav naplate pogrešan pristup.

Razlog tome vidi u velikim investicijama u tehnologiju koju će za 10 godina ionako zamijeniti na svim cestama satelitska naplata.

“Kao prijelazno rješenje trebamo uvesti vinjete do uvođenja satelitske naplate. Ovo što predlažu savjetnici, filozofski gledano, zastarjela je tehnologija”, rekao je Dadić za Večernji list.

Prema njegovu mišljenju vinjetama bi se povećao BDP kroz češće korištenje autocesta i povećanje sigurnosti prometa.

Loš sustav za unapređenje gospodarstva

Profesor s FPZ-a, Marko Ševrović, mišljenja je da je novi sustav dobro rješenje za unapređenje postojećeg modela naplate cestarine, ali smatra da nije dobar za unapređenje gospodarstva.

Poput Dadića vjeruje da je puno bolji model uvođenje vinjeta kao prijelaznog rješenja do prelaska na satelitsku naplatu.

Ševrović je rekao da je DSRC zastarjela tehnologija te da se predloženim sustavom ne rješava ključan problem naplate na ostalim cestama. Njegovo je mišljenje također da je nepravedno što se ne naplaćuje vožnja zagrebačkom obilaznicom.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr