Od 1. listopada u Zagrebu počinje nova era smeća. Od tada, naime, na snagu skupa novi model odvoza otpada, koji je podijelio zagrebačku javnost. ZG vrećice građani su još koliko-toliko prihvatili, no ono oko čega i dalje traju prijepori je najava kažnjavanja onih građana koji će pogrešno odlagati smeće. Kazne će biti od 700 do 1000 kuna, a za red oko smeća bit će zaduženi komunalni redari, koji i sada patroliraju gradskim ulicama uvodeći red u komunalne poslove.
Kako su nam objasnili iz Grada Zagreba, komunalni redar može naplaćivati novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja bez prekršajnog naloga, uz izdavanje potvrde sukladno zakonu i Odluci. "Ako počinitelj prekršaja ne pristane platiti novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja, izdat će mu se obavezni prekršajni nalog s uputom da novčanu kaznu mora platiti u roku od osam dana od dana uručenja, odnosno dostave prekršajnog naloga", kažu iz Grada.
Sankcija vezana uz komunalni prekršaj ove vrste propisana je u članku 88. i 113. Odluke o komunalnom redu, a komunalni redari postupat će sukladno pozitivnim pravnim propisima te izricati propisane sankcije.
Komunalni redari inače su neovisno inspekcijsko gradsko tijelo koje je ovlašteno i pozvano izricati sankcije za sve prekršaje iz domene komunalnog reda. Odjel komunalnog redarstva sveukupno broji 98 komunalnih redara, a s obzirom na dinamiku rada i opsežnost poslova komunalnih redara, za očekivati je i prijam novih kadrova koji će obavljati sve poslove vezane uz komunalni red, što je i do sada bio slučaj, dodaju iz Grada.
Ako im ne date osobnu mogu zvati policiju
Brojni građani postavljaju pitanja i na koji će način komunalni redari pisati kazne te kako će redari identificirati prekršitelje.
U provedbi nadzora, komunalni redar je ovlašten zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica, izvod iz sudskog registra i slično), na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora, uzimati izjave od odgovornih osoba radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi i od drugih osoba nazočnih prilikom nadzora, zatražiti pisanim putem od stranke točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu u nadzoru, prikupljati dokaze i utvrđivati činjenično stanje na vizualni i drugi odgovarajući način (fotografiranjem, snimanjem kamerom, videozapisom i slično) te obavljati i druge radnje u svrhu provedbe nadzora.
Na naše pitanje što ako građani odbiju dati osobnu iskaznicu komunalnom redaru, iz Grada kažu da u tom slučaju "komunalni redari mogu zatražiti asistenciju drugih službenih tijela ukoliko im prekršitelji ne daju na uvid svoju osobnu iskaznicu".
To zapravo znači da su komunalni redari u slučajevima otpora ovlašteni zatražiti i pomoć policije, a ova zakonska odredba propisana je u članku 113. Zakona o komunalnom gospodarstvu te ista vrijedi odnosno vrijedi za sve komunalce u RH, a ne samo u Gradu Zagrebu.
U početku samo upozorenja
Građani će svoje prijave moći dostavljati na telefonski broj 01/610-1566, ali i putem e-mail adrese redarstvo@zagreb.hr. Iz Grada Zagreba ističu kako u nadzoru komunalni redar ima pravo i obvezu rješenjem ili na drugi propisani način narediti fizičkim i pravnim osobama mjere za održavanje komunalnog reda propisane Odlukom o komunalnom redu, odnosno druge mjere propisane zakonom.
Inače, u prvom periodu provedbe novog modela odvoza i naplate miješanog komunalnog otpada, korisnike će se upozoravati na nepravilno odvojen otpad i nekorištenje ZG vrećica. Kazne će, kako se navodi na web stranici ZG vrećice gdje je detaljno opisan novi sustav odvoza otpada, korisnici početi dobivati tek nakon početnih upozorenja. Dodajmo i da građani mogu skinuti besplatnu aplikaciju RazvrstajMojZG, a u kojoj lako mogu provjeriti koji otpad ide u koju kantu.