Niži turistički PDV u Hrvatskoj ne znači i niže cijene. Nakon spuštanja PDV-a s 25 na 10 posto, u jednom su zadarskom restoranu zaposlili dvoje radnika i otvorili novu terasu. No, cijene skoro da nisu mijenjali.
"Prilozi koji su prije bili 15 kuna spušteni su na 10, a ove druge artikle koji su poskupjeli u nabavi mi ih nismo dirali", otkriva StipeKnežević.
I ministru turizma jasno je da je malo tko spustio cijenu:
"Neki čak i jesu. Velike hotelske kuće su pogotovo za ugostiteljske poroizvode koje prodaju spustili cijenu i pokazali dobru volju. Ostatak sektora to nije učinio", kaže DarkoLorencin.
Ministar se nada da će niži PDV dugoročno privući investitore, no dok se to ne dogodi ugostitelji sami odlučuju što će s viškom.
"Definitivno mogu ulagati u kvalietu svojih objekata, svojih pojedinačnih lokala, svojih pojedinačnih obrta ili naravno ono što je puno vjerojatnije, po mome mišljenju, je da će većinu toga staviti u džep", govori IvoKunst iz Instituta za turizam.
Upravo zato Grci imaju drukčiji plan. Od danas njihovi ugostitelji imaju 10 posto niži PDV, ali samo ako snize cijene barem za 5 posto. Za nagradu će dobiti i naljepnicu koja potvrđuje da nude jeftiniju uslugu. Sličan su potez prije nekoliko godina napravili i Francuzi. Posljedica?
"Propupalo je sitno ugostiteljstvo jer se povećala baza poreznih obveznika i kroz to povećanje baze poreznih obveznika i puno veći promet na takvim objektima porezni su prihodi porasli", objašnjava Kunst.
U Hrvatskoj taj efekt povećanog prometa izostaje pa je u Hrvatskoj u 5 mjeseci od turističkih usluga s nižim PDV-om proračun zaradio 250 milijuna kuna manje nego lani. Učinke nesnižavanje cijena - ministar financija nije htio komentirati.
Grci su to pitanje shvatili ozbiljno pa će niži PDV u turizmu imati točno 5 mjeseci. Hoće li ga vratiti i dogodine, ovisi o tome hoće li se u turizmu otvoriti nova radna mjesta i hoće li država više zaraditi.