Nema alternative /

Hoće li europski projekt spajanja autoceste blokirati monetizaciju?

Ponuditelji će tada biti pozvani da daju neobvezujuće ponude u roku od 45 dana. Onda počinju pregovori i tada će se službeno znati tko su tvrtke koje žele sljedećih 50 godina upravljati hrvatskim autocestama.

25.8.2014.
18:01
VOYO logo

Najveći posao u Kukuriku mandatu  trebao bi sanirati financije. No pitanje je na koji rok. Nakon što su Vladini planovi privatizacija nekih tvrtki neslavno propali, državna blagajna svježu gotovinu od monetizacije očekuje s nestrpljenjem. Za premijera nema dvojbe - ekonomski gledano monetizacija autocesta nema alternativu.

"U ovom trenutku nam je to ekonomska nužnost. nužnost pri čemu autoceste ostaju u Hrvatkoj gdje se stvari vrlo precizno određuju ugovorom. I u slučaju da promet jednog dana prijeđe određenu razinu profit se dijeli", rekao je Zoran Milanović, predsjednik Vlade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No to je tek prijedlog Ugovora. Sredinom rujna taj će prijedlog biti potpun sa svim stavkama. Ponuditelji će tada biti pozvani da daju neobvezujuće ponude u roku od 45 dana. Onda počinju pregovori i tada će se službeno znati tko su tvrtke koje žele sljedećih 50 godina upravljati hrvatskim autocestama.

I tako će od proljeća sljedeće godine neka strana tvrtka upravljati ovim autocestama i naplaćivati cestarinu. Za to će Hrvatskoj platiti oko 3 milijarde eura u gotovini. Bilo to za neke puno ili pak malo, a činjenica je da taj novac dugoročno neće riješti veliki problem hrvatskih financija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Može ga samo blago sanirati. Vlada tvrdi da je HAC-u i ARZ-u ova injekcija novca nužna jer se postojeći dug tih tvrtki popeo na 31 milijardu kuna a do 2019 fali im nevjerojatnih 14,6 milijardi kuna za otplatu duga. Godišnji prihodi od 2 milijarde kuna za nisu za vraćanje dugova nisu dovoljni. Ekonomsti ipak nisu oduševljeni s ovakvim načinom rješavanja problema.

"Općeniti problem financija državnih poduzeća nije na strani prihoda nego na strani rashoda. Ovo je jednokratna mjera kojom se problemi troškova rashoda i lošeg upravljanja uopće ne riješavaju. Nego se jednokratno dobivaju prihodi koji će se brzo istopiti i neće omogućiti generiranje novih prihoda države", kazala je Marijana Ivanov s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Sindikati i udruge zbog monetizacije 10 listopada počinju sa skupljanjem potpisa za novi referendum.

"Iz ovih dosadašnjih iskustava koncesionara kada bismo dali neku dionicu u koncesiju zapravo mi je prodajemo na neko vrijeme i više nemamo nikakvu mogućnost bilo kakve kontrole", rekao je Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sindikati kažu da izmještanje naplatnih kućica kod Ikeine investicije npr bilo neizvedivo da je netko drugi privremeni gazda autocesta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo