Ako se plamen iz sisačke rafinerije uskoro ugasi, hoće li ista
sudbina zadesiti i rafineriju u Rijeci? Sindikati se boje da
nakon što 800 sisačkih radnika završi na burzi, ista sudbina čeka
i 730 riječkih.
"Pa ne da me strah, nego s obzirom na tu činjenicu, nemirno
spavam otkad znam za tu mogućnost", kaže Ivica
Perinić, povjerenik Sindikata Energetike, kemije i
nemetala u Rafineriji nafte Rijeka.
Već sljedeći tjedan održat će se sastanak uprave INA-e na kojem
bi se mogla donijeti sudbonosna odluka. Kao najrealniji scenarij,
spominje se gašenje sisačke i ulaganje 400 milijuna dolara u
drugu fazu modernizacije riječke rafinerije.
"Druga faza modernizacije je ključ opstanka riječke rafinerije,
bez toga će se obistitinit ono što je MOL i predviđao u svojim
strateškim planovima, a to je da je Sisak gotov do 2014. a Rijeka
do 2018. godine", kaže Perinić.
Ipak, ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak još
uvijek nema nikakve konkretne potvrde mađarskog plana za gašenje
rafinerije.
"Ovo su samo najave, nismo ništa ozbiljnije vidjeli, al ne damo
INA-u. Ako netko misli uništiti tu tvrtklu i energetsku
stabilnost Hrvatske, onda će imati posla sa hrvatskom vladom i
ministrom koji se neće prodati kao što su prethodni premijeri
prodali tu istu kompaniju", poručuje Vrdoljak.
Iako je njegov bivši šef Sanader, kao premijer potpisao sporni
ugovor prema kojem predstavnici Vlade mogu biti preglasani u
Upravi INA-e, šef HDZ-a Tomislav Karamrko
poručuje – gašenje sisačke rafinerije će teško pasti ionako
siromašnoj županiji.
"Apeliramo i tražimo od Vlade da nađe rješenje u jednom normalnom
razgovoru s mađarskim parterima, jer to je nedopustivo, to je
velik udarac za gospodarstvo čitave Hrvatske, 800 ljudi na cesti
je nepodnošljivo", rekao je Karamarko.
Rafinerija u Sisku nužna je upravo zbog nedavnih norveških
istraživanja koje najavljuju velike količine nafte u Jadranu,
naglašava Mirko Zelić, član uprave INA-e od 2004
do 2009. godine.
"Gdje će se to prerađivati? Ja nisam sigurno da bi to bilo
pogodno transportirati u Rijeku ili u rafineriju u Mađarskoj. Ne
možemo mi očekivati od rafinerija da to bude neka velika
profitabilnost, ali ona je naprosto tehnološka nužnost", kaže
Zelić.
Ipak, stručnjaci poručuju kako su u Europi rafinerijski
kapaciteti pali za 30 posto, odnosno da je sve veći trend
zatvaranje manjih rafinerija koje nemaju sposobnost za duboku
preradu nafte, poput one u Sisku.
Budućnost INA-inih rafinerija nikada nije bila neizvjesnija. Nakon što je procurila vijest da mađarski MOL želi zatvoriti sisačku zbog gubitaka, a u Upravi INA-e istu informaciju nisu opovrgnuli, u Rijeci bojazan da bi ista sudbina mogla dočekati i riječku rafineriju. I tada bi bez posla ostalo 800 radnika. Iako ministar Ivan Vrdoljak ponavlja kako to neće dopustiti, nije jasno i na koji način to misli postići.