Policijska uprava koprivničko-križevačka je izvijestila da je u
periodu između ožujka i svibnja ove godine, 61-godišnjakinja
sa šireg koprivničkog područja na nagovor nepoznate osobe s
društvene mreže, uplatila u nekoliko navrata više desetaka
tisuća kuna za liječenje bolesnog djeteta na bankovne račune u
Turskoj.
Stoga policija upozorava građane da ne nasjedaju na razne
internetske prijevare i da se ne upuštaju u sumnjive novčane
transakcije, kako ne bi sami postali žrtve. Dobro razmislite i
provjerite sve okolnosti, a ukoliko smatrate da se radi o
prijevari ili nekom drugom protupravnom ponašanju, događaj
prijavite policiji na broj 192. Kad kupujete online/putem
interneta provjerite web stranicu, nikad ne koristite veze
dobivene elektronskom poštom ili preko društvenih mreža.
Osobne podatke, podatke tekućih računa banke ne dajte putem
telefona bez obzira na to kako se netko predstavlja.
Ne šaljite novce nepoznatom, ako ne biste novac dali osobi koju
ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ako je
moguće, zadržite pravo da prvo primite robu. Prije plaćanja
razmislite dvaput, provjerite da li ste razumjeli rizike kupnje
putem interneta. Sačuvajte sve dokumente vezane za vaše online
kupovine, mogli biste ih trebati da utvrdite uvjete prodaje ili
da dokažete da ste platili robu.
Internet je postao vrlo privlačan za kibernetičke kriminalce.
Napadači se koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako
bi od vas izvukli novac ili vrijedne financijske informacije.
Taktike koje koriste kibernetički kriminalci postaju sve
inovativnije i teže za otkriti. Od pretvaranja da su
voditelj vaše organizacije do toga da su zainteresirani za
romantičnu vezu, online prevaranti današnjice učinit će sve što
je potrebno da dobiju što žele - vaš novac i/ili bankovne
podatke.
Proučite informacije o sedam najčešće korištenih financijskih online prijevara i kako ih izbjeći:
CEO prijevara / direktorska
prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi
ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite
novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s
poslovnog računa.
Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši
klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na
drugi bankovni račun.
Krađe identiteta
Vishing - Krađa identiteta pozivom: Telefonska prijevara u kojoj vas prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva.
Phising - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte: Prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
Smishing - Krađa identiteta SMS-om: Pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke.
Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
Romantične prijevare: varalice se
pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično
događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često
koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje
kontakta.
Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju
se kroz kanale društvenih medija.
Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.