Nakon što je u četvrtak navečer u Budančevici nakon pretjecanja kamiona na motociklu poginuo 31-godišnji MMA borac, prometni stručnjak Željko Marušić oglasio se o toj nesreći, iz koje je izvukao tri pouke.
'Policija okreće glavu od motociklista'
Podsjetimo, vozač motocikla prilično je brzo vozio iz Pitomače prema Đurđevcu. Na ravnom potezu ceste Budančevici , digao je motor na zadnji kotač i krenuo preticati dva skupa vozila. No u trenutku kada je spustio prednji kotač izgubio je kontrolu. Sletio je van kolnika, udario u most prilaza kuće, odletio u rasvjetni stup pa ogradu kuće.
Marušić kaže da se 'bezobzirna 'frajerska' iživljavanja na supersportskim motociklima' često viđaju na našim cestama i dodaje da policija dosad nije privela niti jednog motociklista zbog toga, praktički 'okreće glavu od njih'. Prometni stručnjak smatra da to potvrđuje da se ekstremno devijantni, obijesni motociklisti nimalo ne boje upuštati u brutalne i pogibeljne vratolomije. Marušić stoga predlaže rješenja:
1. Treba odmah uvesti kategoriju najtežih, pogibeljnih prometnih prekršaja za koje je propisano 12 kaznenih bodova te znače izravno poništenje vozačke dozvole i bezuvjetnu zatvorsku kazna.
2. Policija treba hitno unaprijediti metode i sredstva (opremu), u sustavnom, multidisciplinarnom postupku, kako bi bila u stanju hvatati i zaustavljati pomahnitale motocikliste koji teško, izravno ugrožavaju živote ostalih sudionika u prometu.
3. Integralni sustav videonadzora, uz sve ostale benefite, itekako bi disciplinirao takve prometne prijestupnike, pogotovo nakon pooštravanja kazni za najteže prekršaje i unapređenja pravosuđa.
'Što je sumanutije i pogibeljnije, veći si frajer'
'Jurnjava na stražnjem kotaču, uz paljenje gume, najomiljenije je sredstvo pokazivanja ekstremno problematičnog i opasnog 'vozačkog umijeća', koje se često snima, pokazuje i 'lajka' na društvenim mrežama. Što je sumanutije i pogibeljnije veći si 'frajer'! To pokazuje koliko su kod dijela mladeži prisutni negativni, izopačeni vrijednosni kriteriji, ali i da nisu dovoljno aktivne i odgovorne informacijske službe MUP-a, koje bi neprestano trebale 'češljati' internetske mreže te evidentirati, procesuirati, odnosno staviti pod nadzor one koji se hvale brutalnim prometnim prekršajima.
Potrebno je i objasniti zbog čega je sumanuta vožnja na dva kotača, usporediva s Ruskim ruletom, bila osuđena na tragični ishod. Motocikl, u normalnoj vožnji na dva kotača, bez problema vozi pravocrtno i krivocrtno, a stabilnost mu osiguravaju žiroskopska inercija kotača, upravljački mehanizam i ovjes. Ali, na stražnjem kotaču moguće je voziti isključivo pravocrtno, odnosno uz blago bočno skretanje. Svako intenzivnije skretanje, nužno za manevar pretjecanja, pogotovo dva kamiona na blago zavojitoj dionici, u pravilu, uz kaskaderske iznimke, završava tragično. Motocikl se propinje na stražnji kotač pogonskom snagom (momentom), uz potporu otpora zraka, a neodgovorni vozač balansira položaj motocikla povećanjem ili smanjenjem snage motora te promjenom položaja tijela (primicanjem ili odmicanjem od volana, uzdužno i bočno naginjanje) i zakretanjem volana.
'Takva jurnjava je ruski rulet s više metaka'
Time se postiže poprečno pomicanje težišta i asimetričnost otpora zraka, što omogućava minimalnu upravljivost (zakretanje pravca vožnje), no takvo je manevriranje, pri jurnjavi na stražnjem kotaču supersportskog motocikla, već ruski rulet s više metaka u bubnju revolvera. Najveći je problem 'prizemljenje', kao u konkretnom tragičnim slučaju. Naime, ako uzdužna os prednjeg kotača, u trenutku prizemljenja, nije podudarna (paralelna) s pravcem kretanja motocikla, kod pravocrtne vožnje, odnosno tangencijalna na putanju, kod krivocrtne, dešava se oni što se desilo u četvrtak navečer na D2 u Budančevici - potpuni gubitak kontrole i stabilnosti te nekontrolirani pad, uz katapultiranje', smatra prometni stručnjak Željko Marušić.