Vlasnik i kapetan broda na kojem je u utorak na Hvaru od trovanja ugljičnim monoksidom umro 57-godišnji talijanski turist, iznijeli su u četvrtak obranu na Općinskom državnom odvjetništvu u Splitu, ne smatraju se krivim, a u nastavku sudskog postupka branit će se sa slobode jer nije predložen istražni zatvor.
VEZANE VIJESTI
- Kapetan i vlasnik broda branit će se sa slobode: 'Djeca su stabilnije, ali i dalje životno ugrožena'
- Novi detalji tragedije na Hvaru: 'Smatrali su da ugrađivanjem generatora neće izazvati opasnost...'
- Postavljanje agregata nisu prijavili u Registar! Brod je s njim još prošlog tjedna imao problema na Visu
Policijska uprava Splitsko-dalmatinska izvijestila je jučer kako postoji osnovana sumnja da su njih dvojica protivno pravilima struke, kao i izričitim tehničkim uputama u pogledu sigurnosti korištenja uređaja 8. kolovoza 2019. ugradili benzinski generator-agregat sa zračnim hlađenjem u prostor strojarnice motorne jahte. Zbog njegovog rada došlo je do istjecanja otrovnih plinova u prostor potpalublja broda, odnosno putničkih kabina, i posljedično trovanja putnika.
Na brod su ugradili 20 puta jeftiniji agregat
Točnije radi se o benzinskom generator-agregatu marke Ford, model FG-9250e, koji nije namijenjen brodskoj upotrebi, nego upotrebi na otvorenom prostoru. Osumnjičeni je dvojac navedeni agregat sa zračnim hlađenjem, koji je kupio za 5000 kuna u Fordovoj poslovnici i dogovorno ugradio u prostor brodske strojarnice, prekršivši čl.148. stavak 4. i čl. 385. st.1 Pomorskog zakonika, piše Jutarnji list.
Očito nepromišljen ''uradi sam'' potez uslijedilo je zato što su vlasnik i kapetan broda bili u vremenskoj stisci - naime, pokvareni agregat trebalo je hitno zamijeniti jer su dva dana kasnije trebali pokupiti Talijane u splitskoj luci.
Plin se poput tihog ubojice širio brodom
Brod Atlantia isplovio je iz Omiša za Split. Tamo su ukrcali talijanske turiste te otplovili u Milnu na Braču. Nakon toga odredište im je bilo - otok Vis, a u ponedjeljak navečer stigli su na Hvar. U utorak isplovljavaju.
Plin se iz agregata, poput tihog ubojice, kad su Talijani krenuli na spavanje, širio kroz pukotine zidova i ventilacijskim cijevima klima-uređaja, odakle je preplavio hodnik i putničke kabine s osam putnika, a najviše su nastradali oni koji su bili smješteni na desnoj strani broda.
Zbog tragedije na brodu, smrti Talijana i teških zdravstvenih problema petero putnika, vraćaju se u hvarsku luku.
Sporni agregat na vještačenju
Sporni agregat je policija izuzela i poslala na vještačenje. Iz Forda su za Jutarnji list potvrdili da je agregat kupljen prije tjedan dana u njihovoj poslovnici na moru, te da on nikako nije za unutarnju uporabu.
''To, uostalom, piše i u detaljnim uputama koje se mogu naći kako u samom pakiranju prilikom kupnje tako i na našoj internetskoj stranici. Brodski agregati trebaju biti hlađeni vodom, a ovaj, koji je kupljen kod nas, hladi se na zrak. Voda, kad cirkulira, izbija plinove i to je sasvim drugi sustav hlađenja. Ustaljena cijena takvog gradilišnog agregata u našoj je prodaji oko 5000 kuna, a oni morski, tzv. marin verzija, stoje najmanje 10.000 eura, a cijena može biti i dvostruko veća. Uostalom, nakon što se montiraju na brod, agregati trebaju proći test'', objašnjavaju iz Forda.
Ugradnja neovlaštene opreme znači automatsku suspenziju
Kako neslužbeno doznajemo, brod Atlantia imao je još prošlog tjedna problema s agregatom na vezu na Visu. Uredno je prošao tehničke preglede i imao valjane isprave za nautički turizam.
Od Hrvatskog registra brodova saznajemo da kvar broda nije bio ni prijavljen te da nisu bili upoznati s kobnom odlukom o ugradnji benzinskog agregata.
Ugradnja neovlaštene opreme automatski znači suspenziju plovidbene isprave.
"Ugradnja benzinskog agregata, ako je to istina, podložna je posebnim odobrenjima samog agregata, izvedbe, njegova smještaja, ventilacije, protupožarne zaštite, izvedbe ispuha itd. Ta stvar nažalost nije bila regulirana, nije bila prijavljena niti Ministarstvu niti Hrvatskom registru", rekao je Andro Vidjak, pomoćnik ravnatelja Hrvatskog registra brodova.
Sudski vještak za brodostrojarstvo i pregled brodica Petar Pečur također potvrđuje da se preinake i ugradnja nečega na brodu ne smiju raditi bez dopuštenja Hrvatskog registra brodova.
"Preinake i ugradnja nečega apsolutno se ne smiju raditi bez dopuštenja Hrvatskog registra brodova koji mora dati svoje dopuštenje. To su tehnički propisi. Osim toga to se kosi s pomorskim zakonikom, s rezolucijama", kaže Pečur.
Talijan umro, dvoje djece kritično
Na brodu je od posljedica trovanja umro talijanski državljanin Eugenio Vinci (57), a pet osoba, među kojima dvoje djece, prevezeno je radi teškog zdravstvenog stanja u KBC Split.
Dvoje djece koji su nakon tragedije primljeni u splitski KBC, i dalje su kritično, rekla je u četvrtak voditeljica Zavoda za intenzivnu pedijatriju s postintenzivnom skrbi dr. Branka Polić.
"Djeca su i dalje na respiratoru ali stabilnije nego što su bila ova dva dana. Respiratorna potpora je i dalje potrebna, životno su ugroženi sve dok ne budu mogli samostalno disati", rekla je dr. Polić.
Troje odraslih talijanskih državljana u dobrom je stanju. Majka djece zadržana je na liječenju, a drugo dvoje je pušteno na kućnu njegu.