Monetizaciju autocesta zaustavit će jedino mogući referendum ili
premalena novčana ponuda. No i u tom slučaju - ministar prometa
ima plan B.
"Vrlo jednostavno, ukoliko do monetizacije ne dođe zbog cijene
ili nečeg drugog, onda ćemo privatizirat HAC-ONC. To nam ne
rješava problem duga, ali ćemo mi definitivno prodato HAC-ONC",
poručio je ministar prometa SinišaHajdašDončić.
Ipak, ni to neće riješiti enormne dugove cestarskih tvrtki. Samo
glavnica koju HAC i ARZ duguju iznosi 32 milijarde i 700 milijuna
kuna, dok HAC u idućih 5 godina s kamatama mora vratiti 28
milijardi kuna. 40-godišnjom monetizacijom Vlada planira
inkasirati 23 milijarde kuna.
"Alternativa vam je vraćanje 8 mlrd eura do 2039. godine. Dakle
nečeg će bit manje, bit će manje investicija u lokalne i
županijske ceste, u infrastrukturu HŽ-a i bit će manje sredstava
u proračunu manje", dodaje ministar prometa.
Koliko dugovi cestarskih tvrtki pritišću državu,pokazuje i
analiza instituta za javne financije. U 13 godina, država im je
jamčila za 80 kredita teških više od 56 milijardi kuna. Najviše
HAC-u, 35, 11 Hrvatskim cestama, i 10 ARZ-u. Sve to javni dug bi
do kraja godine moglo napumpati na 80 posto BDP-a.
"Hrvatska zapravo nema alternativu monetizaciji, da bi smanjila
javni dug i zaustavila prirast izdataka na kamate, odnosno
servisiranje tog duga, je prisiljena prodavati svoju imovinu",
kaže HrvojeStojić, glavni
analitičar Hypo banke.
Dovede li se upravljanje u red i autoceste podrede razvoju
gospodarstva, alternativa postoji, tvrdi član Nadzornog odbora
HAC-a, profesor IvanDadić.
"Ako bismo uveli vinjete, onda bismo mogli povećati BDP
zahvaljujući funkciji autocesta za otprilike pola do jedan posto
godišnje, što bi iznosilo milijardu i 700 do 3 milijarde kuna
godišnje dodatnog prihoda".
Inicijativa predvođena cestarskim sindikatima već je Saboru
predala 530 tisuća potpisa za referendum protiv monetizacije.
Kažu da Vlada time samo kupuje ispriku za loše upravljanje
HAC-om.
"Ova vlast nema snagu provesti takve reforme, zato što su i
sadašnji ministar Hajdaš Dončić, a i ostali ministri doveli masu
svojih uhljeba koji nam nisu bili baš nešto potrebni", izjavio
je MijatStanić,
Inicijativa 'Ne damo naše autoceste'.
Ključni problem ipak je bila megalomanska gradnja ekonomski
neisplativih dionica skupim kreditima. Zbog čega primjerice
danas, Autocesta Rijeka Zagreb duguje više nego što uopće
vrijedi.
Ne prođe li monetizacija autocesta zbog referenduma, ili nekog drugog razloga, Vlada ima i zamjenski plan. To je prodaja HAC-ove tvrtke za održavanje i naplatu cestarine. No ministar prometa upozorava - to državu i dalje neće spasiti od vraćanja enormnih dugova i kamata. Koliki su oni, svjedoči i najnovija analiza Instituta za javne financije.