zamjenski plan vlade /

'Ako zbog referenduma monetizacija ne prođe, privatizirat ćemo HAC!'

Ne prođe li monetizacija autocesta zbog referenduma, ili nekog drugog razloga, Vlada ima i zamjenski plan. To je prodaja HAC-ove tvrtke za održavanje i naplatu cestarine. No ministar prometa upozorava - to državu i dalje neće spasiti od vraćanja enormnih dugova i kamata. Koliki su oni, svjedoči i najnovija analiza Instituta za javne financije.

21.11.2014.
19:00
VOYO logo

Monetizaciju autocesta zaustavit će jedino mogući referendum ili premalena novčana ponuda. No i u tom slučaju - ministar prometa ima plan B.

"Vrlo jednostavno, ukoliko do monetizacije ne dođe zbog cijene ili nečeg drugog, onda ćemo privatizirat HAC-ONC. To nam ne rješava problem duga, ali ćemo mi definitivno prodato HAC-ONC", poručio je ministar prometa SinišaHajdašDončić.

Ipak, ni to neće riješiti enormne dugove cestarskih tvrtki. Samo glavnica koju HAC i ARZ duguju iznosi 32 milijarde i 700 milijuna kuna, dok HAC u idućih 5 godina s kamatama mora vratiti 28 milijardi kuna. 40-godišnjom monetizacijom Vlada planira inkasirati 23 milijarde kuna.

"Alternativa vam je vraćanje 8 mlrd eura do 2039. godine. Dakle nečeg će bit manje, bit će manje investicija u lokalne i županijske ceste, u infrastrukturu HŽ-a i bit će manje sredstava u proračunu manje", dodaje ministar prometa.

Koliko dugovi cestarskih tvrtki pritišću državu,pokazuje i analiza instituta za javne financije. U 13 godina, država im je jamčila za 80 kredita teških više od 56 milijardi kuna. Najviše HAC-u, 35, 11 Hrvatskim cestama, i 10 ARZ-u. Sve to javni dug bi do kraja godine moglo napumpati na 80 posto BDP-a.

"Hrvatska zapravo nema alternativu monetizaciji, da bi smanjila javni dug i zaustavila prirast izdataka na kamate, odnosno servisiranje tog duga, je prisiljena prodavati svoju imovinu", kaže HrvojeStojić, glavni analitičar Hypo banke.

Dovede li se upravljanje u red i autoceste podrede razvoju gospodarstva, alternativa postoji, tvrdi član Nadzornog odbora HAC-a, profesor IvanDadić.

"Ako bismo uveli vinjete, onda bismo mogli povećati BDP zahvaljujući funkciji autocesta za otprilike pola do jedan posto godišnje, što bi iznosilo milijardu i 700 do 3 milijarde kuna godišnje dodatnog prihoda".

Inicijativa predvođena cestarskim sindikatima već je Saboru predala 530 tisuća potpisa za referendum protiv monetizacije. Kažu da Vlada time samo kupuje ispriku za loše upravljanje HAC-om.

"Ova vlast nema snagu provesti takve reforme, zato što su i sadašnji ministar Hajdaš Dončić, a i ostali ministri doveli masu svojih uhljeba koji nam nisu bili baš nešto potrebni", izjavio je MijatStanić, Inicijativa 'Ne damo naše autoceste'.

Ključni problem ipak je bila megalomanska gradnja ekonomski neisplativih dionica skupim kreditima. Zbog čega primjerice danas, Autocesta Rijeka Zagreb duguje više nego što uopće vrijedi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo