Hrvatski autoklub objavio je rezultate testiranja ljetnih guma u dvije dimenzije koje su vrlo zastupljene na hrvatskom tržištu; manja dimenzija,, 185/65 R15 H, namijenjena malim gradskim automobilima te veća, 225/45 R17 Y, za kompaktnu i srednju klasu.

Osim o financijama na raspolaganju, vozači trebaju razmisliti i o uvjetima korištenja izabrane gumu. Vozačima iz unutrašnjosti prioritet bi trebali predstavljati rezultati vožnje po mokrom, dok će se stanovnici Lijepe naše koji žive u priobalnim područjima u kojima nema previše padalina, prilikom izbora ponajviše voditi rezultatima na suhom. Oni pak koji godišnje prelaze veliki broj kilometara, obratit će pažnju na trajnost gume i njezin utjecaj na potrošnju goriva. U manjoj dimenziji, 185/65 R15 H, ove je godine testirano 17 ljetnih proizvoda. Rezultati su prilično dobri iako odlikaša i dalje nema. Od tih 17 kandidata, sedam modela zaslužilo je ocjenu vrlo preporučljivo, sedam ih je prošlo s ocjenom preporučuje se, jedan se djelomično preporučuje, a jedan je potpuno podbacio i pao na testiranju.

Većina podbacila na mokrom

Vredesteinov Sportrac 5, Continentalov ContiPremiumContact 5, Dunlopov Sport Blue Response, Goodyearov EfficientGrip Performance, Hankookov Kinergy Eco K425, Nokianov Line i Kumhov Ecowing ES01 KH27 spadaju u skupinu najbolje ocijenjenih guma kod kojih nisu uočeni nikakvi veći nedostaci. Pritom je Vredesteinov Sportrac 5 pokazao najviše na mokrom, dok je u karakteristikama na suhoj cesti najbolji rezultat ostvario Continentalov ContiPremiumContact 5. Od ostalih s ocjenom vrlo preporučljivo Dunlop Sport BluResponse pokazuje kvalitetu na suhom i pri utjecaju na potrošnju goriva, dok je Goodyear EfficientGrip na mokrom tek mrvicu slabiji od Vredesteina koji je pokazao najviše. Ostale gume iz ove skupine, proizvodi Hankooka, Nokiana i Kumha, prezentirale su izuzetnu ujednačenost u svim kriterijima i opravdano su se našli među najbolje ocijenjenim proizvodima, iako njihov rezultat u pogledu trajnosti zaslužuje tek prosječnu ocjenu.

Michelinov Energy Saver+ najtrajniji i najštedljiviji, ali...

Kao i obično kad je riječ o ljetnim gumama, najviše guma podbacilo je u vožnji po mokroj podlozi. Sava je jedina kojoj je ukupna ocjena umanjena samo zbog rezultata na suhom, Infinity je podbacio i na suhom i na mokrom, dok su svi ostali imali problema isključivo na mokrom i to ih je stajalo boljeg ukupnog plasmana. Primjerice, Michelinov Energy Saver+ pobijedio je ovogodišnje konkurente najboljim performansama u pogledu trajnosti i utjecaja na potrošnju goriva, no te su kvalitete ovdje dobivene nauštrb „mokrog“ rezultata što je u slučaju francuskog premium proizvoda dovelo do smanjenja ukupne ocjene koja ne može biti bolja od preporučuje se. Slična je situacija primijećena i kod Baruma, koji u pogledu trajnosti zaslužuje izvrsnu ocjenu, no posljedica toga je i ovdje slabiji rezultat na mokrom koji dovodi do ukupnog smanjenja.

Nešto je drugačije s proizvodima Bridgestonea i Nexena. Oni su tako pokazali najviše na suhoj podlozi, no značajni nedostaci na mokrom i ovdje su doveli do sveukupnog podbačaja. S druge strane, Semperitov problem bila je neujednačenost u svim kriterijima jer se u njegovu slučaju radilo o izvrsnom rezultatu u trajnosti, ali istodobno i znatno lošijim rezultatima na mokrom.

GT Radialov Champiro VP1 pao na testu

U našoj usporedbi automobil opremljen Nankangovim proizvodom Green-Sport Eco 2+ trošio je najviše goriva i mogao se tek djelomično preporučiti na mokroj cesti. Ipak, ni Nankang na našem testiranju nije prošao najgore jer postoji guma koja je lošija čak i od njega. GT Radialov Champiro VP1 pokazao je nedostatke na suhom i ne može se preporučiti na mokrom pa ni njegova ukupna ocjena ne može biti bolja od čiste jedinice.

Pirelli izbačen s testa

Zanimljivu situaciju ove smo godine imali kod Pirelli Cinturata P1. Zvuči nevjerojatno, ali njegov rezultat razlikuje se od tvornice do tvornice. Naime, kod tog su pneumatika uočene velike razlike u performansama s obzirom na različite tvornice iz kojih su stizali testirani primjerci. Primjerice, isti proizvod napravljen u tvornici u Rumunjskoj imao je vrlo preporučljive performanse na mokrom, dok je isti taj model, ali proizveden u pogonu u Turskoj, na istoj podlozi zaradio tek „dvojku“, odnosno tek se djelomično mogao preporučiti. Upravo zbog toga, zbog tako velike razlike, odlučili smo Pirelli izbaciti iz tabličnog rezultata ovogodišnjeg testa kako njegov rezultat ne bi zbunjivao.

Cjelogodišnji Michelin potpuno iznenadio

Paralelno s testom ljetnih guma, ovaj je put napravljen i test jednog cjelogodišnjeg proizvoda. Michelinov CrossClimate pritom se pokazao pravim iznenađenjem. Najbolja trajnost, vrlo preporučljiv na suhom i preporučljiv na mokrom. Kad bi rezultat CrossClimatea u hidroplaningu bio bolji, ukupna ocjena ove gume bila bi vrlo preporučljivo i time bi cjelogodišnji proizvod potpuno zasjenio drugi model ovog proizvođača, Energy Saver+. Ipak, ovaj rezultat treba uzeti s rezervom jer je CrossClimate imao malu prednost u odnosu na ostale zato što je to bila jedina guma testirana s indeksom brzine „V“ jer se ovaj proizvod ne proizvodi s indeksom „H“, kakvog su imale ostale gume. Svoju pravu vrijednost Michelin će u cjelogodišnjem segmentu moći pokazati već ove jeseni kad ćemo testirati upravo cjelogodišnji program.

Kod veće dimenzije nema "nedovoljnih"

U većoj dimenziji, od ukupno 16 testiranih proizvoda, najveći broj uklopio se u prosjek pa je srednju ocjenu preporučuje se ovdje zaslužilo čak 11 pneumatika. Odlikaša ni ovdje nije bilo, četiri gume dobile su ocjenu vrlo preporučljivo, dok je apsolutno najlošija guma u ovoj dimenziji s ocjenom djelomično se preporučuje proizvod Maxxis Victra Sport VS01 s potpunim izostankom lateralnoga gripa na mokroj cesti.

Continentalov ContiSportContact 5, Esa-Tecarov Spirit 5 UHP, Pirellijev P Zero i Vredesteinov Ultrac Vorti nemaju nikakvih nedostataka i na ovom su testu pokazali najviše. Pritom ne iznenađuje rezultat Continentala koji je ostvario najbolji rezultat i na suhom i na mokrom te ga možemo smatrati apsolutnim pobjednikom ljetnog testa, i to u obje dimenzije. S druge strane, Pirelli se među najboljima našao ponajviše zbog odličnog rezultata na mokrom koji je vrlo blizu onom Continentala, tek neznatno slabiji u području hidroplaninga. Vredesteinove prednosti do izražaja su došle na suhom kolniku, a najveće iznenađenje među najbolje ocijenjenim proizvodima jest ulazak u elitu ESA-Tecarova Spirit 5 UHP-a koji je imao izuzetno ujednačene rezultate u svim kriterijima i najbolji uspjeh u pogledu utjecaja na potrošnju goriva. Tako će automobil opremljen Esa-Tecarovim gumama uštedjeti otprilike 7,4% goriva više ili 0,2 litre na 100 kilometara u odnosu na Yokohamu koja se pokazala najrastrošnijom.

Od guma s ukupnom ocjenom preporučuje se najveći broj, čak 9 od ukupno 11, i ovdje je pokazao nedostatke na mokrom. Samo dvije gume, Uniroyal (nedostaci na suhom) i Michelin (nedostatna trajnost) na mokrom su vrlo preporučljive. Proizvodima Hankooka, Save, Nokiana i Yokohame do boljeg rezultata na mokrom nedostajalo je vrlo malo, dok su uz značajne nedostatke podbacili Toyo, Firestone, Fulda, Semperit i GT Radial. U sportskim modelima guma, kakvim se može smatrati i dimenzija 225/45 R17, vozači očekuju najvišu razinu sportskih performansi, no samo Continental, Yokohama, Vredestein, Michelin i GT Radial odgovaraju visokim očekivanjima s izvrsnim rezultatima u ovoj kategoriji. S druge strane, na suhom su potpuno podbacili Uniroyal i Semperit s uočenim nedostacima u voznim svojstvima i sigurnosti. Povratna informacija s kolnika kod Uniroyala i Semperita prilično kasni, a to može predstavljati problem, posebno pri naglim skretanjima na brzoj prometnici ili pak na zavojitim otvorenim cestama. Lošija razina gripa utječe na sigurnost te kod ovih proizvoda može dovesti do zanošenja prednjeg ili stražnjeg kraja i potencijalno vrlo opasnih situacija.