Tko je bolji vozač - čovjek ili računalo?

Suosnivač Googlea Sergey Brin vjeruje da će 'samovozeći automobili biti daleko sigurniji nego automobili koje voze ljudi'.

2.10.2012.
11:10
VOYO logo

Vozači neće trebati vozačku dozvolu oko 2040. godine. Barem tako vjeruje Institut inženjera elektrotehnike (IEE), koji ima više od 400.000 članova u 160 zemalja svijeta. U Institutu smatraju da su autonomni automobili sposobni za vožnju do bilo kojeg odredišta i da će postati standard.

Procjenjuje se da je 90% današnjih prometnih nesreća uzrokovano ljudskom greškom, pa 'izbacivanje' ljudi mnoge automobilske kompanije vide kao veliki poticaj za sigurnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge pak strane većina vozača ne misli da bi oni mogli biti uzrok problema.

"Većina vozača misli da su bolji od prosječnih vozača", kaže za BBC psiholog dr. Graham Hole sa Sveučilišta u Sussexu, koji je objavio rad o psihologiji vožnje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ljudi obično imaju vrlo napuhan pogled na svoje sposobnosti što se tiče vožnje."

Brojne kompanije danas ulažu u tehnologiju autonomne vožnje. General Motors, Volkswagen, Google, Volvo, BMW, Audi, Mercedes i još mnoge druge kompanije znatno su napredovale u razvoju takvih automobila.

Ali tko je bolji vozač – čovjek ili stroj – nemoguće je odrediti.

Tko kontrolira vaš automobil?

U SAD-u je 2010. godine u sudarima vozila poginulo 32.885 ljudi, što je najmanji broj poginulih u više od 20 godina. Američka organizacija National Highway Traffic Safety Administration izračunala je da je to ekvivalent od 1,11 smrtnih slučajeva na svakih 100 milijuna milja prijeđenih na cestama SAD-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Google će proći 300 milijuna milja bez fatalnog incidenta – smatra Bryant Walker Smith, sa stanfordskog pravnog fakulteta – i drži da su autonomni automobili značajno sigurniji.

Unatoč ovim brojkama, psiholozi vjeruju da se ljudi više boje kada stvari nisu pod njihovom izravnom kontrolom, pokazujući tako primjerice strah od letenja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Volvo, kompanija koja je trenutačno proizvođač najsigurnijih automobila testiranih u Europi, uključen je u autonomni projekt Sartre. Radi se o testiranju "cestovnog vlaka", gdje su na autocestama automobili povezani s vozačem koji je na čelu kolone. Vozači koji voze iza njega na taj način mogu dobiti dio autonomije, odnosno poluautonomije jer se mogu opustiti i za to vrijeme, dok ih predvodi vozač na čelu kolone, mogu čitati novine, gledati film, telefonirati i sl. Automobili su samo šest metara udaljeni jedan od drugog u koloni.

Postavlja se pitanje koliko se ugodno može osjećati vozač koji se kreće iza, ali koji nema kontrolu nad svojim automobilom, odnosno ne vozi ga. Štoviše, neki su zabrinuti za sigurnost upravo zbog toga jer je odlučivanje prepušteno računalima.

'Sudar računala'

"Realnost situacije je u tome da je okoliš vožnje vrlo kompleksan i uključuje donošenje svih vrsta odluka – od strateškog nivoa do operativnog nivoa izbjegavanja sudara", rekao je dr. Hole.

"Ljudska bića imaju svoje mane, ali su vrlo dobri procesori informacija, puno bolji nego bilo koji stroj prilikom zaštite od opasnosti."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Termin "sudar računala" dobro opisuje ono što bi se moglo dogoditi u slučaju da upravljanje automobilima prepustimo računalima.

"Ja nisam zainteresiran da postanem maketa za sudar samo zato jer Google misli da je to cool ideja", duhovito se o ovoj temi izrazio tehnološki novinar Bill Snyder.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, mnogi inženjeri i automobilske kompanije smatraju da je samo pitanje vremena prije nego se ljudi zagriju za ideju. Primjerice nitko prije nije imao tempomat, ali sada to postaje gotovo standardna oprema u automobilima i na taj dodatak ljudi su se već navikli.

Ipak, postoji još jedan razlog protiv. Oni koji čitaju Netmobil.hr i druga automobilistička izdanja i koji su zaljubljenici u automobile, možda ipak neće biti oduševljeni idejom samovozećih automobila. Naime, vožnja uključuje i emocionalni angažman koji dolazi od osjećaja da kontroliramo stroj koji vozimo.

Stoga, unatoč prognozama Googleova izvršnog predsjednika Erica Schmidta da bi "samovozeći automobili uskoro trebali postati dominantan način prijevoza u našem životu", čini se da bi čak i mali rizik mogao mnoge ljude udaljiti od ideje zamjene vozača računalom.

Uostalom, što ako se računalo pokvari, a osoba koja se vozi u automobilu ne zna voziti?!

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo