Te diskretne oznake govore o karakteru automobila, ali i vozača u smislu da to nije više samo obično prijevozno sredstvo, nego da tu ima i emocija.
Posebno mjesto među njima ima i legendarna oznaka GTi.
Četrdeset godina je prošlo otkako su Volkswagenovi konstruktori od obiteljskog Golfa složili jurilicu od 110 KS koju je krasila oznaka GTi. Bila je to oznaka koja je ostalim sudionicima u prometu sugerirala da ne idu u odmjeravanje snaga, a pogotovo da ga ne slijede u pretjecanju drugih automobila jer će vrlo vjerojatno ostati na pogrešnoj strani kolnika ili u "škarama".
Deset godina kasnije u utrku su ušli konstruktori Peugeota pa su odgovorili s popularnim 205 GTi-jem. Nakon toga GTi fama se počeka širiti i na ostale modele pa je tako jedan od popularnijih Peugeotovih modela bio i model 309 GTi.
Zapažen gdje god da se pojavi
GTi-manija traje i do danas pa su nas ove godine iz Peugeota počastili s modelom 308 GTi, brutalnom jurilicom u kompakt klasi. Sportski štih se vidi iz aviona.
Crveno-crni dizajn ukazuje da je 308 GTi protkan poviješću jer su se takvim dvobojnim dizajnom ukrašavali najbolji sportski automobili u prošlom stoljeću.
Malo retro, možda atraktivno, apsolutno zapaženo gdje god smo se pojavili.
Naplatci od 19 inča, nisko profilne gume, veliki diskovi, vrišteća crvena kočiona kliješta, dvije ispušne cijevi, sve to govori o karakteru ove jurilice.
Unutrašnjost ne zadivljuje, ali ni ne razočarava, klasična 308-ica, reklo bi se na prvu. Sada već uobičajeno za Peugeota pretjerano mali upravljač, "počišćena" središnja konzola i veliki LCD ekran. Sve što treba je nadohvat ruke, ničega previše, diskretni crveni detalji, metalne papučice i odlična sportska sjedala (koža i alcantara) govore da ovo nije obični kompakt. Zamjerku kao i obično za 308-icu upućujemo na djelomičnu nepreglednost instrumentne ploče zbog malog upravljača koji prelazi preko vidnog polja te dio instrumenata ne možete vidjeti kroz njega, a ni preko njega, dosta nespretno i u nekim situacijama iritirajuće.
U vožnji po gradskim ulicama ovjes bez problema upija neravnine i prelaske preko tračnica, a ležeće policajce prelazi začuđujuće mekano.
Motor strpljivo trpi maltretiranje po gradskim gužvama i korektno odrađuje režim rada tipa kreni-stani, dok pri ubrzanju daje do znanja vozaču da to nije njegov prirodni okoliš, zapravo moli da tu brzinu još malo rastegnete i da se propuše onako kako je to i zamišljeno od njega.
Pravo lice sportaša
Izvan grada priča se drastično mijenja.
Tipka "sport", diskretno smještena pored mjenjača, otkriva pravo lice ovog sportaša.
Pritiskom na tipku "sport" mijenja se boja na središnjoj konzoli iz bijele u crvenu (što baš nije mudro jer se ne vidi gdje počinje crveno polje na brojaču okretaja), mijenja se zvuk motora, pojavljuju se podaci o potisku turbopunjača, okretni moment, snaga, što prosječni vikend-trkač vjerojatno ne stigne pratiti s obzirom na to da mu eksplozija od 270 KS za to ne da vremena (a i ne vidi se baš dobro preko upravljača op.a.).
Automobil u sport modu fantastično ubrzava (od 0 do 100 za 6 sekundi, maksimalna brzina limitirana na 250) što nije neočekivano s obzirom na 330 Nm razvučenih od 1900 do 5000 okretaja te odnos mase i snage 4,46 kg na 1 KS, na ravnom dobro drži smjer, iako se nekada zbog neravnog kolnika treba malo "pohrvati" s volanom (koji bi mogao biti mrvicu veći) što nije neobično za toliko turbokonja, široke kotače i prednji pogon. Fantastičnim ubrzanjima pridonose i dosta kratki prijenosni odnosi pa nekada morate pripaziti da vas elektronička blokada ne iznenadi baš kad to najmanje očekujete.
Najslabija karika je mjenjač
Mjenjač je možda najslabija karika na ovom inače gotovo savršenom automobilu, nešto dužeg hoda ručice mjenjača ne umanjuje doživljaj sportske vožnje jer je brz, konkretan i u suradnji s odličnom spojkom podnosi baš sve, ali svejedno ostavlja dojam da bi mogao biti nešto bolji.
Galerija
Kočnice su odlične, 380 milimetarski prednji i 268 milimetarski stražnji diskovi bez naznaka pregrijavanja zaustavljaju 1200 kilograma težak automobil i nakon duljeg natjeravanja po zavojima.
Na žalost onih zahtjevnijih, ručna kočnica je na tipku pa tako s te strane nema dodatne pomoći kod zahtjevnijih ulazaka u zavoje, ali to je možda bila i namjera konstruktora da sačuvaju ovo ipak komercijalno vozilo od čestih odlazaka na špur i mehaničaru.
U zavojima je užitak potpun i vozač se pita gdje je maksimum ovog stroja jer u svakom trenutku drži stvari pod kontrolom (zapravo malo vozač, a više elektronika, ovjes, diferencijal Torsen). Zvuči kao pretjerivanje, ali što je brži to je stabilniji, te čak i slabije vozače pretvara u adrenalinom nabijene manijake bez da situacija izmiče kontroli.
U njemu se uživa svake sekunde
U dugim zavojima pri većim brzinama "javlja" se zadnji kraj blagim proklizavanjem što se lako neutralizira minimalnim podupravljanjem i automobil ostaje na željenoj putanji, a na izlasku iz zavoja u režimu "gas u pod" doslovno čupa u željenom smjeru za što je zaslužan diferencijal s ograničenim proklizavanjem Torsen. Zamjerku opet upućujemo premalom upravljaču koji jednostavno ne prenosi sve informacije s ceste te ponekad imate osjećaj da vam automobil ne leži dobro, a istina je dijametralno suprotna, jer 308 GTi leži odlično u bilo kojem trenutku.
Za povratak u stvarni svijet zaslužna je blokada motora koja ponekad doista postane smetnja (i doslovce molite Peugeotove inženjere da u sljedećoj iteraciji još malo puste okretaje za tih pola sekunde dodatne sreće i uživancije), ali koja čuva motor i vozača kojemu je poplava adrenalina potopila centar za racionalno razmišljanje.
Cijena od 285.000 kuna tj 312.000 kn koliko je koštao naš testni model (od dodatne opreme ima dvobojnu karoseriju -crvene boja Ultimate i crna boje Perla Nera – 11.000 kn, kameru za vožnju unatrag – 1.500 kn, HiFi sustav DENON – 3.700 kn i čitač CD-a – 700 kn), potrošnja od oko 9 litara u prosjeku, održavanje, gubitak vrijednosti i slično zapravo nisu primarna tema ovog članka jer se 308 GTi ne kupuje kao best buy (mada vjerovali ili ne, on to doista i jest u svojoj klasi) niti kao razumska kupnja. Ovo je prije svega odličan proizvod koji zahtijeva određeno iskustvo, koji nije za početnike i koji će sigurno postati predmetom želja mnogih zaljubljenika u brzu vožnju, ali i onih koji žele da to drugi o njima misle. Mi smo uživali u njemu svake sekunde, bez rezerve.
PEUGEOT 308 GTi
MOTOR: TURBOBENZINSKI, 4 CILINDRA
EMISIJA CO2: 139G/KM
SNAGA: 270 KS OD 3500 DO 6000 O/MIN
MOMENT: 330NM PRI 1900 O/MIN
MJENJAČ: RUČNI, 6 BRZINA
POGON: PREDNJI, S BLOKADOM DIFERENCIJALA
UBRZANJE: OD 0-100 KM/H: 6,0 S
NAJVEĆA BRZINA: 250 KM/H
DEKLARIRANA POTROŠNJA: 8,1/4,9/6,0 L/100
POTROŠNJA NA TESTU: 9 L/100 KM
CIJENA TESTNOG MODELA: 312.000 KN