Prometni stručnjak Željko Marušić ističe kako je oprez osobito nužan pri kupnji rabljenih BMW-a, Audija, Volkswagena, Mercedes-Benza, Škode. Iako je nešto skuplje, savjetuje da se automobil kupuje u poznatoj autokući u Hrvatskoj.
"Njima se nije igrati s ugledom, a i ako dođe do problema, lakše ćete se izvući", ističe Marušić. Opisuje i dva crna scenarija kako možete saznati da vozite ukradeno vozilo.
'U gadnoj ste nevolji'
Prvi: kupili ste automobil u Hrvatskoj, uredno obavili prijepis i registraciju i na putu u inozemstvo, carinski službenici vam kažu 'Parkirajte sa strane...' Dolazi policija i tada shvaćate ozbiljnost situacije. Saznajete da je automobil ukraden, a u prvoj fazi istrage policija vas tretira kao osumnjičenika. Da ćete izgubiti i automobil i novac postaje jako je izvjesno, a to, nažalost nije sve.
Drugi: kupili ste automobil u inozemstvu i u postupku carinjenja obavještavaju vas da je automobil ukraden. Još je gore ako ga registrirate, pa naknadno, naša ili strana policija pri rutinskoj kontroli ili carina na bilo kojoj granici, utvrdi da je ukraden. Tada ste u gadnoj nevolji.
Pet koraka provjere
Marušić je za autoportal nabrojio i pet stvari koje su znak za uzbunu, odnosno pokazuju da nešto i nije kako treba s automobilom kojeg kanite kupiti.
1. Kupujte isključivo automobile s izvornom tvorničkom bojom. Klonite se svježe obojenih, jer to ukazuje na kamuflažu i kad je u pitanju podrijetlo i stanje. Nije problem ako ima ogrebotina ili sitnih oštećenja, to je čak, u svjetlu konkretnog, 'poželjno'.
2. Oznake na svim staklima trebaju biti jednake. Odstupanje na samo jednom staklu znak je za uzbunu i odustajanje od kupnje, bez obzira na naknadno objašnjenje prodavača.
3. Stanje svih sklopova treba biti usklađeno s općim stanjem automobila. Nov motor (prepoznaje se po pokrovu, akumulatoru, crijevima...), novi, nimalo izlizan volan, obloga papučica... u autu starom 5-6 godina ukazuje da nešto opako ne štima.
4. Uredno ispunjena servisna knjižica, čiji se podaci mogu provjeriti u servisu, znači višestruku sigurnost, po pitanju stanja vozila, kilometraže, izostanak karambola. Bez toga sve je 'mutnije' i rizičnije.
5. Najvažnija, obvezna mjera je provjera VIN oznake. Vehicle Identification Number, identifikacijski broj vozila, koji se kolokvijalno naziva 'broj šasije', kombinacija je 17 brojki i slova, koja pokazuje sve o automobilu: državu proizvodnje, proizvođača, tehničke karakteristike vozila, sigurnosni kod, modelsku godinu, proizvodni pogon te serijski broj vozila u posljednjih šest znamenki. Nalazi se, ovisno o modelu, na dva do pet mjesta. Za konkretni je model, u ovlaštenom servisu, važno saznati sve lokacije VIN oznake i sve ih provjeriti.
Ponekad je potrebno skinuti različite dijelove od plastike
Dakle, provjera VIN oznake je ključna. Kako bi otežali posao kriminalcima, proizvođači vozila koja se najčešće kradu postavljaju ih na pet mjesta. Najčešće ispod donjeg lijevog dijela vjetrobrana, na nosećem profilu pod haubom ispod vjetrobrana, na pregradnom profilu između motornog i putničkog prostora, na prednjem desnom blatobranu, na podu ispred ili ispod suvozačkog sjedala, na nosaču iza sjedala vozača ili stijenci prostora za rezervni kotač.
Ponekad je potrebno skinuti različite dijelove od plastike i pokrove da bi se došlo do broja, što je napravljeno namjerno radi sigurnosti. Svako vozilo ima VIN oznaku najmanje na tri mjesta, često na pet (to će vam pokazati u ovlaštenom servisu), uključujući i identifikacijsku pločicu. Ako se dobro pripremite te sve provjerite, nema šanse za prijevaru. Brojevi na svim mjestima moraju biti isti i usklađeni s papirima.
Na ukradenim se vozilima VIN u pravilu mijenja (prekucava), prema krivotvorenim papirima, samo na vidljivim mjestima. Na svima je neisplativo, a nije ni jednostavno bez velikih limarskih radova, koje nitko ne voli, jer krađa vozila postaje neisplativa. Ako prodavač odbija da ih sve provjerite, odustanite od kupnje, jer je znak da postoje sumnje.