Atomski fizičar, prof. dr. sc. Ivica Orlić iz Punta na otoku Krku, atomski fizičar s bogatom svjetskom znanstvenom karijerom koji je široj Hrvatskoj javnosti postao poznat nakon što je svojom jedrilicom Fiu oplovio svijet unatrag posljednjih pet godina iznimno je aktivan na riječkom sveučilištu gdje trenutačno vodi laboratorij za elementnu mikroanalizu pri sveučilišnom Odjelu za fiziku.
Tipične cutting edge tehnologije, kakve oduvijek intrigiraju i okupiraju ovog znanstvenika vezane su uz obnovljive izvore energije, ali i sva ostala tehnološka rješenja zelenog predznaka. Prije nekoliko dana Orlić je u društvu svojih suradnika i članova Udruge zelenih tehnologija Lea Vicića i Jakova Perišića predstavio "zelene" tehnologije i mogućnosti njihove konkretne primjene u uvjetima u kojima danas živimo. Široj javnosti posebno bi interesantna mogla biti tehničko-tehnološka rješenja izrade odnosno transformacije automobila pogonjenih motorima s unutarnjim sagorijevanjem u elektromobile. "Ovo posljednje prilično je lako ostvarivo i ne toliko skupo, zapravo čak jeftino u odnosu na trenutačne cijene goriva i troškove vožnje automobila pogonjenih benzinskim ili dizel motorima", kaže za Novi list prof. dr. Orlić.
Idealno za male, starije automobile
Ovaj projekat mogao bi biti posebno interesantan vlasnicima manjih, starijih automobila koji su prešli mnogo kilometara, posebice onima na čijim je vozilima motor već u takvom stanju da ga se ne isplati popravljati.
Rješenja koja nudimo posebno su pogodna za manje automobile, primjerice kakav Twingo, Clio ili Punto."Vlasnici automobila uz relativno malu investiciju svojem starom vozilu mogu udahnuti novu snagu i voziti se, za sad istina tek na kraćim relacijama, za cijenu koja je gotovo zanemariva u odnosu na cijenu benzina. Poznata nam je kompletna tehnologija izrade električnog automobila i plovila, znamo sve o cijenama pojedinih komponenti, pa smo sve koje interesira ideja izuzetno jeftinog, tihog i po okoliš izuzetno prihvatljivog načina transporta voljni i spremni uputiti u 'tajne' tog postupka", kaže znanstvenik.
Kako se radi sama konverzija automobila pojasnio je Jakov Perišić, riječki student treće godine elektrotehnike koji je najdublje zašao u spomenutu problematiku.
Zamjena motora
"Rješenja koja nudimo posebno su pogodna za manje automobile, primjerice kakav Twingo, Clio ili Punto. Zahvatom se iz automobila uklanja motor na unutarnje sagorijevanje i ugrađuje elektromotor, kontroler, punjač, pretvarač, litijske baterije i ostali dijelovi čija cijena, zajedno s troškom atestiranja vozila dosižu vrijednost od nekih 3.700 eura. Ova vrijednost podrazumijeva 10 kilovatni motor i baterije koje vozilu daju autonomiju od kojih 50 kilometara, dakle dovoljno za gradsku vožnju i svakodnevne odlaske do posla i natrag. Postoje rješenja koja daju veću snagu i širi radijus kretanja ali i veću cijenu pa se u našim nastojanjima mi ipak najviše koncentriramo upravo na ova prva, koja uz minimalne troškove vožnje, održavanja i konverzije zadovoljavaju svakodnevne potrebe većine građana, objasnio je Peršić.
Dosad je u Hrvatskoj uspješno izvedeno svega nekoliko konverzija automobila pogonjenih motorom s unutarnjim sagorijevanjem u elektromobile.