BUDUĆNOST AVIJACIJE: / 11 stvari koje bi se (uskoro) mogle promijeniti na komercijalnim letovima

Image
Foto: Airbus

Paris Air Show je najstariji svjetski aeromiting, koji se od 1909. svake neparne godine održava u zračnoj luci Le Bourget u sjevernom Parizu. Kao i svaki put, i ovogodišnji je, 51.

20.6.2015.
10:06
Airbus
VOYO logo

1. Kacige, a ne slušalice

Image
Foto: Screenshot
Image
Foto: Screenshot

Dosta vam je škiljenja u mali ekran na sjedalu ispred vas i trivijalanih standardnih slušalica?

Pa, olakšanje bi moglo već biti na putu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema patentu koji je Airbus prijavio u SAD-u, postoje planovi za uvođenje kacige virtualne stvarnosti.

Zahtjev sugerira da bi kacige mogle ponuditi "zvučnu, vizualnu ili olfaktornu (odnosi se na miris) izolaciju" od ostatka kabine aviona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. Futuristički oblik

Airbus je dao futurističku viziju promjene oblika putničkog aviona u godinama koje dolaze.

On predviđa duža i tanja krila za smanjenje otpora, odmak od tradicionalnog trupa u obliku cijevi i uvođenje novog rep u obliku slova U.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Motori će biti postavljeni dalje prema stražnjem dijelu letjelice i više uvučeni u trup aviona.

Osim toga, bit će pouzdaniji, omogućavat će korištenje U-repa umjesto današnjeg vertikalnog, što pak će dovseti do smanjivanja zagađenja bukom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako sve ovo zvuči predobro da bi bila istina, ali niti ne mora biti daleko do od toga.

Proizvođač aviona sa sjedištem u Francuskoj izdao je sljedeće završno upozorenje: "Airbusov konceptni avion donosi paket tehnologije, koja, iako izvediva, vjerojatno nikada nije koegzistirala na ovaj način. Dakle, to nije avion koji će letjeti, ali rasteže maštu inženjera, naglašava neke od izazova i odluka koje nam predstoje za putovanja zrakom te ilustrira glavne tehnologije koje se istražuju u očekivanju budućih potreba putnika i njihovog planeta".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

3. Automatizirani check-in

Ovaj trend već vidimo i danas s online check-inom. No samoposlužni element našeg iskustva letenja trebao bi se uspeti na nove visine.

Londonska zračna luka Heathrow i Aéroports de Paris ove su godine instalirale uradi-sam tehnologiju za predaju prtljage.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ostale zračne luke već realiziraju ili planiraju slijediti primjer. Neki idu čak tako daleko da predviđaju budućnost u kojoj putnik ne mora komunicirati ni sa kim dok ne pozdravi stjuardese na ulasku u avion.

Prvi se primjer toga već može vidjeti na aerodromu Aruba, nizozemskom karipskom otoku kod obale Venezuele. Tamo se provodi dvogodišnji pokus u kojem se tehnologija prepoznavanja lica koristi za identifikaciju putnika između početne prijave i ukrcaja na avion.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

4. Terminal za spavanje

Prizor iznurenog putnika željnog sna koji izvalio se na tri sjedala na prometnom terminalu često izaziva podsmijeh i simpatije u jednakoj mjeri.

No, treba li malo "ubijanja oka" između letova stvarno biti tako teško za moderne jet-setere?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pa, uprava Zračne luke Helsinki razmišlja upravo tako i postali su prvi aerodrom u Europi koji će uvesti posebne odjeljke za spavanje. Riječ je ergonomskim sjedalima koja se mogu pretvoriti u krevet, s poklopcem koji zadržava buku. Tu je čak i prostor za ručnu prtljagu i utičnica za punjenje smartphonea.

5. Prošireni prozori

Image
Foto: Airbus
Image
Foto: Airbus

Airbus je 2014. prijavio patent koji predviđa opremanje zrakoplova s ​​"interaktivnim sustavom kabinskih prozora" umjesto male pravokutne ili oble "špijunke".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prijava navodi da se može koristiti kao ekran i prikazivati informacije o mjestima iznad kojih se leti na ruti.

Airbus također tvrdi da će budući avioni imati promatračnice, nudeći "najbolji pogled ikada na sva čuda svijeta".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

6. On je iza tebe ...

Još jedan Airbusov patent istražuje mogućnost micanja kokpita iz prednjeg dijela zrakoplova.

Takav bi let jamačno bio fantazija, zar ne?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na žalost, opis patenta kaže da bi nos aviona, zbog aerodinamičkih razloga, u tom slučaju trebao biti zašiljeniji. Što jednostavno nije moguće s kokpitom, čiji današnji položaj na prednjem dijelu povećava težinu aviona.

Prijava patenta razmatra stavljanje kokpita ispod putničke kabine ili na stražnji dijo aviona, dok bi piloti vanjski svijet gledali na virtualnom monitoru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

7. Nadzvučno uskrsnuće

Image
Foto: NASA
Image
Foto: NASA

Već smo imali nadzvučne putničke avione: Concorde, na primjer, koji je bio u pogonu od 1976. do 2003. godine.

Umirovljen je tri godine nakon samo prve i jednine svoje nesreće, koja se dogodila u blizini Pariza.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, čini se da bi ideja putničkog mlažnjaka bržeg od zvuka mogla biti na putu povratka.

NASA je objavila da će provesti istraživanje vrijedno više od 6 milijuna dolara koje bi trebalo otkriti zeleniju i tišu alternativu Concordeu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

8. Električni avioni

Solar Impulse 2trenutno pokušava postati prvi zrakoplov na sunčev pogon koji će obletjeti oko svijeta.

Solarne ćelije na njegovim ogromnim krilima pokreću propelere tijekom dana i pune baterije kojima se leti u noćnim satima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, stručnjaci kažu da su izgledi za komercijalne avione koji koriste ovu tehnologiju minimalni, jer, zbog težine takve letjelice, ona ne bi imala dovoljno snage da se digne s tla. Ukratko, solarna tehnologija će morati značajno poboljšati da takav putnički avion postane stvarnost.

A što je s električnim zrakoplovima?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izgleda da je takva opcija vjerojatnija. I Airbus i Boeing rade na podzvučnim komercijalnim zrakoplovima koje pokreće hibridni električni pogon. Boeing kaže da će hibridni električni motori - koji nude bolje iskorištavanje, manje štetnih emisija i manje buke - koristiti na kraćim letovima, dok će iamti premljeno gorivo za dulja putovanja.

9. Leteći nosač zrakoplova

Image
Image

Iako je to još uvijek vrlo slabo razrađeni koncept, Airbus je već izletio s idejom o letećim nosačima aviona.

Navodno će u budućnosti biti više dugih letova i razvoj zračnih nosača zrakoplova bi mogao pomoći s tim.

Tako je zamišljen divovski nosač s manjim avionima koje nosi dio puta. Avioni na takvom nosaču bi morali polijetati i slijetati vertikalno.

10. Mekša sigurnost?

Jedan od stavri koje najviše mrzimo na aerodromima su sigurnosne provjere.

No, postoje potezi, u nekim zračnim lukama barem, kojima se čitav proces ubrzava.

Na primjer na amsterdamskom Schipholu tehnologija automatiziranog skeniranja daje inicijalnu procjenu putničkih pregrada ili prtljage i operateru samo pokazuje slike onih koji su sumnjivi, dopuštajući mu/joj da svu svoju energiju usredotoči na stvari na koje najviše treba obratiti pozornost.

Postoji i tehnologija, koja se još uvijek ne primjenjuje, koja bi mogla značiti kraj ograničenju na količine tekućine koje putnik može uzeti na let.

Znanstvenici u Novom Meksiku razvili su tehnologiju za skeniranje koristi kombinaciju rendgenskih zraka i atomske magnetske rezonance, koja se koristi u medicini, za procenu je li tekućina je opasna ili nije.

11. Drone Airways

U veremnu nakon nesreće Germanwingsa u francuskim Alpama, pitanje bespilotnih aviona opet je došlo na dnevni red.

Stručnjaci kažu da uvođenje takvih zrakoplova - pogotovo s rasprostranjenim korištenjem bespilotnih letjelica (dronova) - nije tehnološki problem. Umjesto najveći je problem koliko se ta ideja sviđa putnicima.

Mary Cummings, sa Sveučilišta Duke u Sjevernoj Karolini, rekla je CNN: "Avioni već mogu letjeti sami".

"U svakom slučaju, piloti samo tri minute po letu provode leteći avionom, a ne trabaju raditi čak ni to".

"No, ljudi žele čovjeka kao pilota koji s njima dijeli svoju sudbinu", rekla je. "Naprijed također trebamo dadilju, koja prati automatiku i preuzima odgovornost postoji li nestašni putnika".

Međutim, s potencijalnim ogromnim uštedama koje se nude avioprijevoznicima, mala j vjerojatnost da će ta opcija potpuno nestati iz promišljanja budćnosti komercijalnih letova.

http://videos.airbus.com/video/iLyROoafza6b.html

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo