Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

OPREZA NIKAD DOSTA

10 ZLATNIH PRAVILA ZA ZIMSKU VOŽNJU: Neka od njih će vam sačuvati auto, neka živce, a neka život

Bez naglih pokreta, zlatno je pravilo zimske vožnje, a Željko Marušić ističe i pravila koja će vam očuvati živce, auto i život

Osim što je prema njemu odredba zakona koja dopušta vožnju ljetnim gumama  potpuno apsurdna, Marušić ističe i druge opasne zablude koje povećavaju rizik.

1. Zaboravite na apsurdni zakon, ne vozite s ljetnim gumama

“Premda se po zakonu (nažalost) može voziti i s ljetnim gumama, ako su im utori dublji od 4 mm, a u prtljažniku imate lance, ne uzdajte se u taj apsurd prometnih propisa,” ističe prometni stručnjak Željko Marušić. Osim što će auto jednako proklizavati, zanositi i dulje kočiti imali vi lance u prtljažniku ili ne, već kad temperatura padne na sedam stupnjeva, one zbog neprilagođenog sastava gube prijanjanje. Marušić ističe još jednu veliku zabludu koja može biti kobna. ” Opasna je zabluda da vozilima s pogonom 4×4 zimi ne trebaju zimske gume! Takva su  vozila otpornija na početno proklizavanje pa stvaraju lažni osjećaj sigurnosti, ali kad potom prokližu, to se događa iznenada, bez upozorenja i vozač se potom teško može izvući iz ‘smrtonosne piruete’. 

2. Najopasniji je prvi mraz i snijeg

Osim što zna iznenaditi vozače, prvi ozbiljniji zimski uvjeti iznenade i zimske službe pa prometnice često nisu očišćenje, što posebno vrijedi za sporedne ceste koje imaju slabiji tretman. Marušić savjetuje i izbjegavanje, koliko je to moguće, dijelova na kojima se nakuplja i kondenzira vlaga poput nadvožnjaka, podvožnjaka usjecima i zonama ceste koje su uvijek u hladu.

3. S vjetrobranom prilično oprezno

Kako biste odledili vjetrobransko staklo, nipošto ga ne polijevaljte vrućom vodom jer bi zbog naglog širenja moglo popucati. Ako ne prvi put, onda treći, deseti ili iduće zime. Također ne stružite led metalnim nego plastičnim ili gumenim strugačima. ” No i tada je nužan oprez, posebice oko rubnih brtvila, da ih se ne ošteti” kaže Marušić koji podsjeća i da odvojite brisače okovane ledom od stakla prije pokretanja motora kako ne bi ste preopteretili elektromotor koji ih pokreće.

4. Već sada ‘nasaftajte’ brave

Kod starijih vozila, koja otključavate klasičnim ključem, ne pokupšavajte na silu otvoriti bravu kako ključ ne bi puknuo u bravi. Sredstvo za podmazivanje, kaže, korisno je već sada popsrkati u bravu kako biste spriječili zamrzavanje. Također, ne pokušavajte spuštati stakla prije nego se led otopi, osobito ako imate električne podizače kako ih ne bi preopteretili i oštetili.

5. Koristan trik za dizelaše

Prilikom paljenja dizelskog motora, koji se zbog masivnosti i viših tlakova kompresije te paljenja bez svjećica teže pokreće od benzinskog, koristite sljedeći ‘trik’: triput okrenite kontaktni ključ i čekajte da se isključi žuta lampica, koja signalizira aktiviranje grijača u cilindrima. Prva dva puta potom vratite ključ u početni položaj, a tek treći put dodatno ga zakrenite i aktivirajte elektropokretač. Zbog ekologije i štednje goriva ne preporučuje se zagrijavanje motora u mjestu, ali pri velikim hladnoćama napravite iznimku i 30 sekundi ga zagrijavajte u mjestu, držanjem brzine vrtnje na 1200/min. U vožnji, dok se motor ne zagrije, ne pretjerujte s okretajima.

6. Malo smanjite tlak u gumama

Tlak zraka u gumama podesite za nisko opterećenje (ali ne još niže!), bez obzira na opterećenje, savjetuje Marušić. Tako će s povećati površina kume koja prijanja uz cestu bez rizika od prekomjernog uvijanja gume.

7. Rastežite brzinu i bez naglih pokreta

Na skliskoj cesti su svi nagli pokreti jako opasni pa pažljivo s papučicama i lagano okrećite upravljač. Vozite na nižim okretajima i u jednom stupnju prijenosa, savjetuje stručnjak navodeći i konkretan primjer. Ako ste u posljednji trenutak uočili parkirno mjesto ili ulicu gdje treba skrenuti, odustanite od manevra i produžite, jer riskirate nalet na stražnji dio vašeg vozila ili proklizavanje, odnosno izlijetanje.

8. Držite razmak

Najvažnije je pravilo: vozite polako i oprezno, na skliskoj cesti nigdje vam se ne smije žuriti! Promatrajte cestu i okolinu, posebice nailazeće pješake i sve moguće prepreke, kako biste na vrijeme smanjili brzinu, zakočili ili izveli manevar izbjegavanja. Razmak između vozila ispred udvostručite.

9. Kočite kombinirano

Ako kočite motorom, uz potpomaganje kočnicom, snaga kočenja najbolje raspoređuje na sve kotače i sprječava klizanje. “Staro pravilo, da prioritetno treba kočiti motorom, na skliskoj je cesti pogrešno i može biti opasno, posebice kod vozila sa stražnjim pogonom. Naime, tada se snaga kočenja prenosi samo preko dva kotača, umjesto preko četiri, kao s kočnicama, pa lakše dolazi do proklizavanja i zanošenja” upozorava Marušić.

10. Uvijek dobro podsjetiti

Provjeriti stanje rashladne tekućine u motoru (antifriza) i ako je niste mijenjali u posljednje četiri godine, napravite to sada. Njena je funkcija dvostruka: otporna je na smrzavanje i štiti motor od unutarnje korozije. S vremenom oba se svojstva pogoršavaju, pa je preporučljiva izmjena. Ne smije se štedjeti ni na tekućini za pranje stakala, jer se bez nje vidljivost znatno smanjuje.

Povratak na Net.hr