Dolazi doba Metaverse, tj. Meta-univerzuma. U njemu se naš fizički i naš virtualni svijet trebaju potpuno spojiti i postati jedan svijet. Riječ je o konceptu u čiji razvoj Facebook i Google ulažu milijarde dolara, a kad oni ulažu milijarde zna se da ne ulažu uzalud.
Metaversa je zapravo potpuno nova dimenzija stvarnosti, možda najbliže stvarnosti kakvu nam je svojedobno dočarao film Matrix. A Metaverse uopće nije daleka budućnost, spajanje fizičkog i virtualnog svijeta već je počelo.
Kad nam stiže Metaverse?
Virtualnu budućnost vidi Mark Zuckeberg. Stvara i svijet upoznaje s metaversom, odnosno meta svemirom u kojem će nas zamijeniti virtualni prikazi nas samih - avatari. Metaverse je uvijek i svugdje. Ne možemo ga kontrolirati, a najlakše ga je objasniti na primjeru.
''Moći ćemo doživjeti bilo kakvo iskustvo koje zamislimo u trenutku u kojem ga zamislimo. Ako se događa nekakva sportska utakmica ona će mene dočekati u dnevnom boravku, odnosno ja ću biti teleportiran na fizičku lokaciju utakmice, na nekakvo sjedalo. Pomoću kamera gledat ću oko sebe i bit će osjećaj kao da sam na toj utakmici. Moći ću otputovati u drugi kraj galaksije ili grad pored sebe ili prijatelja posjetiti u njegovom domu u nekakvom hologramskom obliku'', rekao je Nikola Stolnik, direktor tvrtke za internetske igre.
U tom obliku odlazit ćemo u teretanu, na koncerte i u šoping. Uz pomoć visoke tehnologije - bol, tapšanje i dodir osjetiti ćemo na vlastitoj koži u fizičkom svijetu. Skupljat ćemo iskustva, posjedovati kuće, automobile i mobitele - jedinstvene predmete koje nema nitko drugi, a potvrda digitalnog vlasništva bit će nezamjenjivi tokeni odnosno NFT-ovi.
''Svakako da postoji mogućnost tokenizacije i avatara. Ako sam ja neki svoj profil nabildao do određene razine, jer već danas je moguće kupiti i prodati facebook stranice pa ne vidim zašto tehnički ne bi bilo prodati avatare kroz NFT'', kazao je direktor kripto mjenjačnice Nikola Škorić.
Metaverse nam stiže za pet godina - barem tako najavljuje Zuckerberg koji je predstavio pilot projekt tog svemira.
''Facebook je to predstavio kao priču sobe za sastanke gdje ćemo mi svi koristiti nekakve VR naočale i onda ćemo se u nekakvom 3D-u gledati. Ali, ajmo biti realni, to nije puno drugačije od Teamsa ili Zooma kojeg sada imamo'', objasnio je stručnjak za digitalni marketing Ilija Brajković.
Tek ćete vidjeti...
I dok su virtualne radne sobe još u "radnoj" verziji, meta stvarnost bit će nešto do sada neviđeno.
''Dosta zastrašujuća ideja je da sam u bilo kojem trenutku dostupan svima . Ne samo putem telefona, da te netko može nazvati i poslati poruku nego u bilo kojem trenutku može doći pored. Uostalom, važno je pitanje privatnosti, da ti želiš nešto sačuvati za sebe i ne želiš to podijeliti sa svijetom - kako to sačuvati'', kazao je Stolnik.
Zatrašujuće ili ne - čini se neizbježno. Oni kojima je sve to prekomplicirano, kažu da je to samo drugi način prodaje uređaja za virtualnu stvarnost. Pobornici kažu - tek će te vidjeti što je Metaversa.