Sljemenska žičara bi nakon nekoliko odgoda napokon trebala početi s radom u studenome, čime bi napokon stigao kraj megaprojektu vrijednom između 550 i 650 milijuna kuna. I upravo je ta brojka ono što upada u oči...
RTL-ova Potraga je krajem prošle godine otkrila da kad se prvi put prije dvije godine počelo govoriti o gradnji žičare spominjala se svota od 142 milijuna kuna. Pa je do 2019. došla do 560 milijuna. Ove je pak godine u proračunu osigurano za žičaru 29 milijuna, a već je potrošeno 107 milijuna. S krajem godine ponovno je ušla u kredit. Oporba tvrdi da će sve u konačnici koštati minimalno 650 milijuna kuna.
Također, spominje se i cijena povratne karte od 50 kuna za domaće i stotinu kuna za strance, odnosno, turiste.
U dokumentu koji su iz Grada poslali Potrazi se objašnjava zašto je došlo do povećanja cijene projekta. Objasnili su da je cijena od početka postupka javne nabave, narasla za desetke milijuna kuna zbog "povećanja cijena građevinskih radova, rasta cijena željeza, ali i zbog smanjenja konkurencije uslijed sloma većine gradevinskih tvrtki".
Planirano je da radovi budu dovršeni dogodine, 31. svibnja, na Dan Grada Zagreba. Jer, dan kasnije je gradonačelnik Milan Bandić "proslavio" 20 godina na čelu metropole. No, koronakriza je sve usporila i odgodila.
Ali, prvotni plan je ostao, žičara će imati 84 gondole, do 5017 metara udaljenog vrha će voziti 16 i pol minuta, u jednom satu prevozit će do 1500 putnika. Izniman projekt, u svakom slučaju, no cijena je ono što upada u oko. Jer, ako uistinu sve skupa bude koštalo koliko se nagađa, čak i s cijenom od stotinu kuna, trebalo bi prodati 6,5 milijuna karata da se žičara isplati.
Procijenite sami
Samo taj podatak govori puno, no usporedbe s najvećim i najluksuznijim žičarama na svijetu govore još i više o tome je li oko 650 milijuna kuna previše ili nije.
Žičara Matterhorn u Švicarskoj ide do visine od 3883 metra, najmodernija je na svijetu u ovom trenutku, izgrađena za 600 dana te završena 2018. i bez greške radi na temperaturi od minus 30. Koštala je oko 340 milijuna kuna.
Emirates Air Line u Londonu napravljena je za potrebe Olimpijskih igara i tretirana kao najskuplja na svijetu jer 1100 metara dužine porezni obveznici platili su oko 650 milijuna kuna. Upravo onoliko koliko bi mogla u konačnici koštati sljemenska žičara. Nećemo cjepidlačiti oko razlike u cijeni zemljišta na Medvednici i u Londonu, kao ni o cijeni rada u najvećoj europskoj metropoli i u Zagrebu. Ali dodat ćemo da je cijena vožnje oko 30 kuna, što je za britanski standard zanemariva cijena.
Američka Peak 2 Peak GondolaWhistler (British Columbia) duljine je 3003 metra, izgrađena je 2008., s mjesec dana kašnjenja, što je izazvalo kritike. Prevozi do 4100 putnika u jednom satu. Koštala je oko 330 milijuna kuna.
Najduža žičara u Kini Tianmen Shan vozi do vrha Tianmen planine za 28 minuta, a treba prijeći 7455 metara duljine. Koštala je oko 202 milijuna kuna i izgrađena je 2014. Prevozi do tisuću osoba u jednom satu.
Mi Teleferico u Boliviji (La Paz) najduža je žičara na svijetu, ali i najskuplja. Tih 33,8 kilometara u sat vremena prelazi do 18.000 putnika, ima deset postaja, a prvi dio izgrađen je 2014. U tijeku su radovi na drugom dijelu, nakon čega će ukupno žičara brojati 36 postaja. Ukupna cijena iznosit će 4,7 milijardi kuna, od čega je 1,5 milijarda bila potrebna za prvu fazu projekta i 3,2 milijarde za drugu fazu.
Luksuzni Vanoise Express u Francuskoj, koji povezuje La Plagne i Les Arcs završen je u prosincu 2003., duljine je 1800 metara i cijeli projekt koštao je 112 milijuna kuna. Riječ je o nekonvencionalnoj žičari jer u dvostruko vozilo stane do 200 putnika odjednom.
Stanserhorn Cabrio u Švicarskoj žičara je duljine 2320 metara, prevozi do 465 putnika u jednom satu, nudi očaravajuć pogled pa je samim time europska, ali i svjetska atrakcija. Izgrađena je 2012., na mjestu stare žičare iz 1891. Projekt je koštao 196 milijuna kuna, ali već do kraja 2012. kroz kupnju ulaznica zarađeno je 49 milijuna kuna, što znači da se žičara već do 2015. potpuno isplatila.
SkyWay Mont Blanc u Italiji žičara duga je 2166 metara, izgrađena je 2015. i u jednoj kabini preveze 80 putnika. Riječ je o luksuznom prijevoznom sredstvu te općenito infrastrukturi koja stoji iza projekta. Zato je koštala 826 milijuna kuna.
Seilbahn Zugspitze žičara u Njemačkoj duga je 4467 metara i posebna po tome što ima najdulji slobodni dio, bez tornjeva, na svijetu. Riječ je o duljini od 3213 metra i za izvesti tako nešto trebala je najnaprednija tehnologija. U jednom satu može prevesti do 1160 putnika. Žičara se gradila dvije godine, završena je 2017. i koštala je 375,5 milijuna kuna.