Je li vam poznata korejanska marka automobila Hyundai? Većini ljudi u Njemačkoj jest. Na njemačkim cestama ima raznih modela Hyundaija. Može li Hyundai ugroziti Volkswagen, Audi, Mercedes i BMW? Teško. Usporedba možda nije sasvim prikladna jer tržište automobila i tržište knjiga nisu isto, ali je činjenica da brojke i statistike ponekad govore više nego priče o raspoloženju koje vlada u nekoj branši. Hyundai, naime, u Njemačkoj zauzima jednaki dio tržišnog prostora kao i elektroničke knjige, piše Deutsche Welle.
To će možda nekoga iznenaditi. Oni koji su proteklih godina pratili izvještaje o e-knjigama i koji su doživjeli ofenzivu ponuđača uređaja za čitanje e-knjiga kao i euforiju oko digitalnog potomstva Gutenbergovog izuma, mogli su steći dojam da tradicionalna, tiskana knjiga broji svoje zadnje dane.
E-knjiga s malim udjelom na tržištu
No, euforija ljubitelja e-knjige se stišala. Ona, doduše, još bilježi rast popularnosti, ali gospodarski gledano "drži" tek 3 do 4 posto knjižnog tržišta, ukazuje predsjednik Udruge njemačkih nakladnika i knjižara. Kao što je rečeno, tržišni udio raste, ali krivulja rasta pada. Iz ladice bi se mogle, naravno, izvući i druge statistike kako bi se e-knjiga prikazala u boljem svjetlu. Recimo da svaki četvrti Nijemac čita e-knjige - udio čitatelja e-knjige je prošle godine iznosio 24 posto.
Većina nakladničkih kuća u međuvremenu paralelno s klasičnom knjigom nudi i elektronička formate. Ali statistike se uvijek mogu različito interpretirati. Tržišni udio, međutim, ne. Nešto se u branši sigurno promijenilo. Ali to manje ima veze s elektroničkom knjigom, a više s Amazonom i bezobzirnim ponašanjem američkog online-trgovca kojega zanimaju samo komercijalni ciljevi. Možda malo i s Edwardom Snowdenom i njegovim radom.
Pobuna protiv Amazona
Ljudi koji čitaju knjige su možda malo kritičniji. I kada jedan div kao što je Amazon želi izigrati cijeli segment jedne branše koja se bavi tiskanjem, diže se pobuna. Ona je možda došla malo kasno, ali više se ne može previdjeti. A to ima utjecaja i na e-knjigu. I to zato što čitatelji sve više razmišljaju ne samo o tome što čitaju nego i kako čitaju. Amazonu - protiv kojega u međuvremenu prosvjeduje tisuće autora širom svijeta - važna je samo prodaja knjiga. Ali i tu se vidi da su se knjižare - nakon velikih gubitaka prošlih godina - ponovno oporavile. Mnoge su se koncentrirale na specijalna područja što Amazon ne može ponuditi i time bilježe uspjeh.
A nakladnici ne investiraju samo u e-knjige, nego ponovno sve više u opremu tiskanih knjiga. To ide u prilog čitatelja. I to je jedan od razloga zbog kojih klasična knjiga opstaje. U dvoranama i na štandovima najvećeg svjetskog sajma na svijetu u Frankfurtu proteklih dana posjetitelji su se mogli uvjeriti u to.