Klub nema stadion i popratne sadržaje koja bi privukla gledatelje, ljudi koji njime upravljaju nisu uložili ni lipe, pa tako i vladaju tako da svaka zarada brzo nestane, a klub se nakon uspješne prodaje i prihoda od UEFA-e vrlo brzo nađe u dugovima i crnoj kronici, zaključak je tribine održane u utorak navečer u Novinarskom domu, priopćili su iz udruge Dinamo to smo mi.
Tribina “Potencijali Dinama” koju je organizirala udruga članova Dinama “Dinamo to smo mi” okupila je domaće i svjetske stručnjake, Mike Farnan bivši direktor Manchester Uniteda iz ere AlexaFergusona i Frederik Ekström iz AIK Stockholma pričali su o svojim iskustvima u usporedbi s Dinamom. Doc. dr. sc. Tomislav Globan s Ekonomskog fakulteta osvrnuo se na profitabilnost nogometa i stručnost vođenja kluba, a prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek je apostrofirao problem izgubljenog identiteta kluba s kojim se navijači više ne poistovjećuju.
Zvijezda večeri
Glavna zvijezda rasprave svakako je bio Irac Mike Farnan, direktor marketinga Manchester Uniteda iz zlatne ere Alexa Fergusona s kraja 90-tih i početka 2000-ih koji je uz to radio za Atletico Madrid, Parmu, Sunderland, Formulu 1, a danas s Rayanom Giggsom, Paulom Scholesom i suradnicima vodi nogometne akademije diljem svijeta te ima svoju konzultantsku agenciju.
Fredrik Ekstrom, AIK Stockholm
“Ono što vidim u Dinamu i hrvatskom nogometu jest neizmjeran potencijal. Imate reprezentaciju koja je druga na svijetu, klub iz prekrasnog glavnog grada koji je ove sezone ostvario značajan rezultat u Europi. Ovdje sam upoznao mlade, pametne i prije svega strastvene navijače Dinama i jednostavno mi je neshvatljivo da se klubom upravlja na trenutni način. Klub nema nikakvih prihoda od marketinga i od prodaje svojega brenda, jako se slabo povezuje s lokalnom zajednicom, ne mari za stav svojih navijača i na takav način nikada neće ostvariti svoj puni potencijal”, rekao je Farnan i zaključio:
Stavio se na raspolaganje
“Morate naći balans između kontrole kluba od strane članova i profesionalnih investitora. Svjedok sam loših iskustava kada previše ljudi donosi odluke, ali i stranih investitora koji su upropastili klubove u Engleskoj jer se nisu povezali sa zajednicom i navijačima. Dinamo ovo ne zaslužuje, vaša tradicija i talenti govore da imate potencijal Manchester Uniteda. Okupite profesionalce, gospodarstvenike i lokalnu zajednicu, a ja vam stojim na raspolaganju“.
Fredrik Ekstrom, član i predstavnik udruge navijača prvaka Švedske AIK-a iz Stockholma koji funkcionira prema članskom modelu.
“AIK, kao i svi švedski klubovi, po zakonu funkcioniraju prema 50+1 modelu, odnosno 50 posto plus jedna dionica kluba moraju ostati u vlasništvu članova koji biraju predsjednika koji ima potpunu autonomiju. Takav model ne bih mijenjao niti za što, jer on omogućuje članovima da se njihov glas čuje i da se bolje povežu sa svojim klubom. Također, u našem klubu ne može se dogoditi da jedna osoba uđe u njega i postavi svoje ljude bez odobrenja svojih članova”, rekao je Ekstrom te je naglasio kako AIK, kao i Dinamo, najveći dio budžeta ostvaruje prodajom igrača i od nagrada europskih natjecanja.
Globanova kritika
Tomislav Globan, nagrađivani znanstvenik na području ekonomije te stručnjak za makroekonomiju i ekonomiju sporta govorio je o problemu kojeg nosi trenutna situacija u Dinamu.
“Dinamom trenutno upravljaju ljudi koji su ušli u klub bez da su uložili svoj novac u njega, a ponašaju se kao da je on njihovo privatno vlasništvo. Članovi s druge strane nemaju nikakva prava. Potencijal Dinama je u velikoj bazi navijača i približavanja zajednici. Potrebno je uspostaviti nekakav hibridni model. Omogućiti članovima da se njihov glas čuje, da izaberu predsjednika, ali pustiti izabrane stručnjake da rade svoj posao bez njihovog petljanja u upravljačke strukture kluba”, rekao je Globan i nastavio: “Dinamo nema nikakvih prihoda od prodaje svojega brenda i svog proizvoda što su najprije utakmice. Klub se mora približiti zajednici, kako ultrasima, tako i onim navijačima koji će doći na utakmicu s obitelji, popiti pivu, pojesti kobasicu i kasnije u fan shopu kupiti dres kluba i ostale suvenire. Za to sada nema uvjeta”.
Mike Farnan, bivši direktor marketinga Manchester Uniteda
Prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek koji na Filozofskom fakultetu između ostalih predaje i na kolegiju Antropologija sporta te je autor knjige 'Dinamo, to smo mi', upozorio je da buduća Uprava kluba treba paralelno izgraditi izgubljeni identitet kluba.
"Možete napraviti najljepši stadion i ponuditi komfor i slažem se s time, ali još važnije je da se navijači mogu ponovno poistovjetiti s klubom. Moraju imati osjećaj da mu pripadaju inače će i takav biti prazan osim na velikim europskim utakmicama gdje se dolazi zbog protivnika“ zaključio je Šantek.
U uvodu je predsjednik udruge Juraj Čošić okupljenima predstavio “case study” projekta “Dinamovo proljeće” koje je započelo Dinamovom izložbom u Galeriji Kranjčar, kulminiralo velikim petosatnim koncertom u Domu sportova, a završilo upravo jučerašnjom tribinom, više od 50 gostiju moglo je poslušati konstruktivnu i iznimno edukativnu raspravu eminentnih stručnjaka iz područja nogometnog biznisa o potencijalima hrvatskog prvaka.