Hrvatska će drugu uzastopnu godinu biti domaćin Svjetskom rally prvenstvu, odnosno WRC-u. Samim time, 46. izdanje Croatian Rallyja bit će i treća utrka najvećeg svjetskog reli natjecanja.
Utrka se održava između od 21. do 24. travnja. Prvog dana, u četvrtak 21. travnja održati će svećano otvorenje događaja. Dvadeset posebnih staza biti će istinski izazov za najbolje vozače svijeta, a oni će morati savladati svaki centimetar staze duge 291.84 kilometara.
Nema bolje osobe za najaviti najveći ovogodišnji sportski događaj u Hrvatskoj od Davorina Štetnera, predsjednika Upravljačkog odbora FIA WRC Croatia Rallyja 2022. i predsjednika Hrvatskog auto i karting saveza.
Quatro Rally Karlovac poslužio je kao izvrsna uvertira za ono što nas čeka u travnju. Dobar dio tih staza voziti će se i na WRC utrci. Hoće li i kako će ovaj događaj utjecati na nadolazeću WRC utrku s obzirom na to da se radi o prvom izdanju utrke?
"Quattro River Rally bio je izvrsna uvertira u FIA WRC Croatia Rally 2022. Dio brzinaca vozi se po identičnim rutama tako da je bio izvrsna priprema za vozače koji će nastupiti na WRC-u," rekao je Štetner.
"Ovdje samo postoji ograničenje Međunarodne automobilističke federacije – FIA-e da vozači najjače kategorije ne smiju nastupati, ali Rally 2 i ostali mogu slobodno što je iskoristio Poljak Kajetanowitc te brojni drugi kako bi upravo trenirali za WRC. Quattro River opravdao je sva očekivanja. Tisuće Karlovčana došlo je podržati svečano otvaranje i osobno sam uživao u događaju koji se je već od prvog izdanja nametnuo kao jedna od najsvjetlijih točaka naše motorsport sezone."
Foto: GP1/Matija Grgas
WRC utrka bez dvojbe je najveći međunarodni sportski događaj koji se održava ove godine na teritoriju Republike Hrvatske. Koliko je događaj bitan za promociju relija i automoto sporta u regiji?
"U pravu ste. Radi se o jednom od najvećih sportskih događaja u povijesti Hrvatske. WRC je izvrstan promotor našeg sporta, ali uvijek prvo ističem veliku gospodarsku vrijednost za Republiku Hrvatsku. Sama WRC karavana broji preko nekoliko tisuća ljudi koji je prate."
"Oni svi su smješteni u našim hotelima, troše novac ovdje i bitno doprinose lokalnoj ekonomiji. Radi se o gostima najvišeg platežnog ranga. Nadalje – većina novca potrebnog za organizaciju WRC-a ostaje u Hrvatskoj budući su angažirani velikom većinom lokalni dobavljači i partneri."
"Očekujemo i veliki broj gledatelja. Ovo su sve faktori koji su veoma važni, a zamislite koliko vrijedi promocija Hrvatske milijunima gledatelja koji prate WRC diljem svijeta i to baš uoči turističke sezone! Hrvatska je članica FIA Centralno europske zone koja broji 16 zemalja. Oduvijek smo bili pri vrhu, ali zadnjih nekoliko godina iskoristili smo pandemiju Covida i dok su drugi padali – mi smo rasli."
Iako reli i automoto sport nije 'usađen' u krv Hrvata, interes za lanjsku utrku bio je veliki. Ove godine očekuje se još bolja posjećenost, a kakvog bi dugoročnog utjecaja WRC utrka mogla imati na Hrvatsku?
"Očekujemo preko 350.000 gledatelja, a kad pogledate činjenicu da smo prošle godine imali restrikcije i nismo službeno mogli prodavati ulaznice, a okupilo se preko 150.000 gledatelja diljem ruta relija što pokazuje veliku zainteresiranost prvenstveno domaćeg stanovništva. Motorsport je po „defaultu“ teže pristupačan zbog svoje visoke ulazne cijene i zbog toga je i manje praćen."
"Svi znaju za Formulu 1, a daleko iza su ostali motorsportovi. Međutim, kontinuiranim razvojem motorsporta namjeravamo podići najvažnije discipline poput kartinga iz kojih se stvaraju novi talenti. WRC, NASCAR i druge važne utrke su važan promotor sporta zbog kojeg raste općeniti interes te se više mladih odlučuje za ulazak u početne kategorije. Ipak osnovna prepreka je infrastruktura te smo tu jako slabi. Na primjer – jedina u ovom trenutku licencirana staza za karting je ona u Virovitici. Cilj je potaknuti razvoj infrastrukture u budućnosti."
U prošlogodišnjoj su utrci Sebastian Ogier i Julien Ingrassia osvojili utrku s rekordno malom prednošću. Njih ove godine neće biti, ali tu su svejedno velika svjetska i domaća imena. Za nas su tu Niko Pulić i Aleksandra Kovačić, Viliam Prodan, braća Ravenščak... Svakako se radi o promociji odličnih hrvatskih sportaša koji do sada nisu imali prilike na ovakvoj pozornici u hrvatskoj demonstrirati svoje talente.
"Razlika je bila nevjerojatnih 0.6 sekunde na 300 kilometara staza. Strašan podatak i najveći dokaz koliko je konkurencija jaka! Nažalost zbog obaveza u drugim motorsport natjecanjima ne dolaze niti Ogier niti Loeb, ali imamo brojne atraktivne vozače uključujući brojne hrvatske posade. Ipak – mislim da će najsvečaniji trenutak biti oproštaj našeg Nike Pulića – najvećeg brenda u hrvatskom automobilizmu koji se je nakon teškog Covid-a i činjenice da mu je život visio o niti vratio natjecanjima! "
Zašto stati na WRC-u? HAKS uživa u nevjerojatnoj godini i može se reći da hrvatski motosport prolazi kroz renesansu. Kakvi su planovi za budućnost?
"Uvijek ponavljam da je WRC samo jedno od hrvatskih natjecanja i da gledam ukupnu sliku našeg sporta, to me jedino zanima. Ne želim savez koji ima jedno – dva super jaka natjecanja, a ostalo je loše. Krenulo je s NASCAROM na Grobniku 2020. godine, 2021. doveli smo WRC, ali ukupan sport je uz ta dva najveća natjecanja rastao. Prošle godine imali smo ukupno 72 utrke u 11 disciplina i to bez utrka regionalnog ranga što je impresivan podatak."
"Ove godine idemo još više i uz Italiju smo najaktivniji savez u našoj zoni! Bilo je potrebno resetirati neke stvari u savezu i omogućiti stručnim ljudima sporta slobodu. Ne mogu ne naglasiti i da smo u nepune tri godine ove uprave smanjili dug saveza s 3.2 milijuna na ispod milijun, a do kraja godine ići će to i još više dolje. Ne može se graditi uspješan motorsport sustav, a krovni savez nije posložen."
"Rezultati toga se već vide, ali planova je mnogo više. Sređivanjem financija saveza otvorit će se i prostor za više investicija u sport. Bitna je podrška klubovima organizatorima koji su najvažniji dio saveza. Guramo razvoj infrastrukture tako da nas već ove godine očekuje licenciranje još dvije karting staze (Pula, Rijeka)."
Velike napore uložili smo u kružne utrke tako da se Prvenstvo Hrvatske vozi na stazama Formule 1 poput Hungaroringa uz besplatni prijevoz automobila te izravne prijenose na GP1. Navedeno je urodilo činjenicom da smo od par vozača danas došli na preko 40 i to impresivnog voznog parka, od ove godine oko 6 TCR automobila."
"U drugoj polovici godine očekujem i javnu objavu možda i najveće vijesti za motorsport u posljednjih 40 godina! Planova je puno, radimo korak po korak i veselimo se svakom uspjehu i popularizaciji motorsporta u Hrvatskoj!
motorsporta u Hrvatskoj!