Mnogi ljudi počinju razmišljati kada će zamijeniti svoje ljetne gume zimskima, dok mnogi drugi razmišljaju ima li uopće smisla ulagati u zimske gume. Ukratko, najčešće ima smisla, a evo i zašto.
Automobilske gume nužno su kompromis između mnogih bitnih i poželjnih osobina. Moraju biti tihe, udobne i izdržljive, a istodobno trebaju imati vrhunsko prijanjanje u svim vremenskim uvjetima, po mogućnosti uz malu potrošnju goriva. Budući da je nemoguće zadovoljiti sve uvjete u jednoj gumi, prave se gume prilagođene zahtjevima određenih grupa potrošača, pa tako imamo eko gume, gume visoke izdržljivosti, gume visokih performansi i slično.
Zimsko vrijeme predstavlja jedan poseban set uvjeta kojemu se proizvođači guma moraju prilagoditi. Naime, ljetne gume ispod određenih temperatura (obično se kao granica uzima 7°C) postaju strašno tvrde, te gube svoja svojstva i u standardnim suhim i mokrim uvjetima. Negativna svojstva ljetnih guma na hladnom vremenu su:
- Produženi put kočenja na suhom i mokrom
- Lošija dinamička svojstva – proklizavanja pri manjim brzinama
- Lošije ubrzanje iz mirovanja zbog smanjenog prijanjanja
- Vrlo loše držanje podloge na snijegu i ledu zbog nepovoljne strukture gume (uzorak)
Zimske gume su posebno dizajnirane da ne pate od ovih negativnih osobina pri zimskim uvjetima. One su napravljene od mekše smjese, tako da na niskim temperaturama zadržavaju potrebnu elastičnost. Profilu takvih guma također se poklanja posebna pažnja, te one sadrže više elemenata sa naglašeno oštrim rubovima za bolje kopanje u snijegu. Vjerojatno ste na zimskim gumama primijetili i velik broj uskih poprečnih ureza u gumi – ti urezi nazivaju se lamele i njihova svrha je da nakratko upiju vodu na ledenoj površini, kako bi bio omogućen suhi kontakt gume sa ledom. Zimske gume također imaju velike proreze po cijeloj dužini gume koji služe za odvod vode i „bljuzge“, kako ne bi došlo do akvaplaninga (klizanja gume na vodenom filmu). Sve ove tehnike drastično poboljšavaju performanse zimskih guma u hladnim uvjetima, te po snijegu i ledu. Iako zimske gume možemo lako prepoznati po lamelama, postoji i službena oznaka koja potvrđuje da je guma namjenjena za zimu. Ne, to nije oznaka M+S (koja označava gumu za blato i snijeg – Mud + Snow), već je to snježna pahulja u okviru oblikovanom kao planina (na slici).
Da rekapituliramo, prednosti zimskih guma nad ljetnima u zimskim uvjetima su:
- Bolja dinamička svojstva na suhom, mokrom, ledu i snijegu
- Kraći put kočenja na suhom, mokrom, ledu i snijegu
- Znatno veća trakcija i upravljivost u uvjetima snijega i leda
Konačno, ukoliko koristite zimske gume, znači da u to vrijeme štedite svoje ljetne gume, te ćete u globalu napraviti istu kilometražu sa setom zimskih i ljetnih guma, kao i sa dva seta ljetnih, a sve to uz značajno veću sigurnost u zimskih uvjetima. Ukoliko obitavate u područjima gdje temperature zimi ne padaju ispod 10ak °C, onda ne postoji potreba za zimskim gumama, ali kao što je prošla zima pokazala, u Hrvatskoj takvih područja nema.