Zapitajte se, kada ste zadnji put imali nesuglasicu, sukob ili svađu? Ako ste ljudsko biće, velika je vjerojatnost da se to dogodilo barem jednom tijekom posljednjeg tjedna. Bilo sa supružnikom, članom obitelji, prijateljem ili suradnikom, sukobi su prirodni i često neizbježni. Ljudi su različiti i naše će se želje i potrebe neizbježno sukobljavati.
Sukobi i razmirice izazivaju snažne emocije i mogu dovesti do osjećaja povrijeđenosti, razočaranja i nelagode. Kada sukobima loše upravljamo, možemo nanijeti veliku štetu odnosima, izazvati ljutnju i prekide. No kada se rješavaju uz poštivanje druge strane, sukob pruža priliku za jačanje veze između dvoje ljudi, povećava razumijevanje i gradi povjerenje. U „pozitivnom“ sukobu možete verbalizirati svoje potrebe i želje i pronaći riješenje. Cilj nije pobijediti, već riješiti spor na obostrano zadovoljstvo. Možete “pobijediti” u svađi, ali odnos može patiti ako se druga strana osjeća poniženo ili ogorčeno.
Neproduktivne vrste ponašanja u konfliktima uključuju:
- Okrivljavanje („Ti si kriv što je sve tako”).
- Loše upravljanje vremenom („Moramo razgovarati o ovome odmah, čak i ako smo oboje umorni").
- Prebacivanje odgovornosti na druge („Moraš se promijeniti!").
- Spajanje više problema („Nikad me ne slušaš, uvijek praviš nered kod kuće i uvijek gledaš u telefon kad želim razgovarati...").
- Vrijeđanje druge osobe („Tako si glup!").
Emocionalna eskalacija koja može rezultirati vikanjem, psovkom, agresijom ili nasiljem. Naravno, najbolji način rješavanja sukoba je spriječiti njegovo pojavljivanje. Iako je to izazovno, sprječavanje sukoba može se dogoditi ako:
1. budete otvorenog uma
2. slušate što druga osoba ima za reći kako bi ju razumjeli, a ne kako bi odgovorili
3. shvatite tuđu perspektivu
4. pokažete empatiju
5. objektivno razmislite jesu li tuđi argumenti točni i mogu li oba mišljenja mogu koegzistirati
Možete izbjeći mnoge sukobe i razriješiti nesuglasice komunicirajući na duhovit način. Humor vam može pomoći da kažete stvari koje bi inače bilo teško izraziti, a da nekoga ne uvrijedite. Međutim, važno je da se smijete s drugom osobom, a ne njoj. Kada uspješno razriješite konflikt, odajte priznanje i čestitajte sebi i drugoj osobi što ste uspjeli pronaći zajednički jezik.
Lea Maričić, mag.psih.