Znate li što je kombucha? / Ako dosad niste, možda je ovo prava prilika da probate zdravo piće koje postaje sve popularnije

Image

Roko Romić je s još tri prijatelja pokrenuo brend Ekipa kombucha i prvi u Hrvatskoj ponudio zdravo osvježavajuće piće od fermentiranog čaja

20.3.2024.
0:01

Što popiti, a da nije kava, alkohol, gazirani sok ili obična voda? Imamo zanimljiv i zdravi prijedlog! Jeste li već probali kombuchu? Kombucha je blago gazirano piće koje nastaje fermentacijom zelenog i crnog čaja. Reskog je, osvježavajućeg okusa i s niskim udjelom šećera, a osim što je ukusno, kombucha je i izuzetno zdravo piće. Kombucha je odličan izvor dobrih bakterija važnih za zdravu probavu, bogata je antioksidansima, ima antibakterijska i antigljivična svojstva, jača imunitet, a zbog niske razine šećera pomaže i kod mršavljenja te održavanja željene tjelesne težine.

Bezalkoholno piće Kombucha koja je proizvedena u Hrvatskoj danas možete pronaći na policama hladnjaka u velikim trgovinama, restoranima i ugostiteljskim objektima, a za to je zaslužna Ekipa kombucha, koju čine naš Uplifter Roko Romić i njegova Ekipa: Almira, Mario i Zdravko.

Image

Pet kratkih pitanja za Roku Romića:

Moj najveći poslovni izazov je… zasigurno bio opstati uz veliko povećanje ulaznih troškova pri čemu nismo bili u poziciji to preslikati na povećanje cijene našeg proizvoda.

Također, u početku me je iznenadilo koliko ljudi teško daju šansu proizvodu koji je puno zdravija alternativa prezaslađenim gaziranim pićima koja se kod nas trenutno konzumiraju i to je izazov pred kojim se ne predajem, ni ja ni ostatak Ekipe.

Najveća moja pobjeda je… bila kad smo uspjeli isporučiti narudžbu za SPAR u projektu Startaj Hrvatska koja je bila iznad naših očekivanja u tom trenutku. To je za nas predstavljalo veliki logistički i organizacijski izazov jer je bilo višestruko iznad naših dotadašnjeg mogućnosti.

Za pet godina bit ću… suvlasnik najinovativnije tvrtke za proizvodnju bezalkoholnih pića u Hrvatskoj i šire, branda koji će biti sinonim za zdravo i ukusno osvježenje. Tome se nadam i radit ću sve kako bi taj cilj i ostvario.

Volio bih da sam znao na početku svog poduzetničkog puta… koliko je marketing važan za upoznavanje tržišta s novom kategorijom proizvoda na tržišta i da u poduzetništvu nikad nije dosadno, kada pomisliš kako sve ide po planu, uvijek naiđe neki problem. 

Na Uplift akademiji želim naučiti… kako postati što uspješni poduzetnik te kako biti nekoliko koraka ispred konkurencije. Vjerujem da od kolega iz akademije te od predavača na akademiji mogu dobiti mnoštvo savjeta i poteza s kojima ću brže i lakše odgovoriti na sve buduće nedaće koje me eventualno čekaju na tom poslovnom putu. Svjestan sam da prvenstveno ja moram rasti kako bi i moja firma rasla te sam mišljenja da je Uplift akademija pravi izbor za to.

„Za sve je „kriv“ moj prijatelj Mario, Australija i opsjednutost kombuchom“

Naš Uplifter Roko Romić ima 35 godina, rođen je i cijeli svoj život živi  u Zagrebu.

„Završio sam  1. opću gimnaziju u Zagrebu i potom upisao ekonomiju, smjer financije. Nakon bakalarske diplome upisao sam i diplomske studije na ekonomiji, smjer Trgovina, ali i Šumarski fakultet, smjer drvna tehnologija. Prva radna iskustva su mi bila raznolika, od administrativnih poslova pa sve do proizvodnje i prodaje, možemo reći klasični studentski poslovi“, prisjeća se.

„Moje prvo pravo radno iskustvo bilo je u firmi iz Jastrebarskog koja se bavi proizvodnjom parketa i podova. Takva tvrtka, koja se dakle bavi i proizvodnjom i prodajom i ima 140 zaposlenih, bila je jako dobro iskustvo za moj početni poslovni razvoj jer sam iz prve ruke mogao vidjeti što znači proizvodnja, kao i prodaja. Od 140 zaposlenika, prodajom i marketingom se bavilo samo nas nekoliko, tako da sam uvidio „čari“ obje strane, kako proizvodnje tako i prodaje“, priča Roko.

No, život je Roka odveo u nešto drugačijem smjeru, ali u dobrom društvu, s kojim se odlučio okušati u poduzetništvu. „Moj poduzetnički put je krenuo kada i je stvoren brand Ekipa, tako da mogu reći da sam i dalje „zelen“ u tom svijetu. Ovo nam je četvrta godina poslovanja i dalje se borimo kao i prvoga dana“, priča.

„Prvobitna ideja o osnivanju firme bila je ideja mojeg prijatelja, a sada i poslovnog partnera Marija, koji je najveći krivac što sam se i ja upustio u svijet poduzetništva. Njega je poslovni put odveo u daleku Australiju te kada bismo se čuli, neprestano je “tupio” o kombuchi i kako je prava šteta što ju je gotovo nemoguće pronaći u Hrvatskoj. U priču je uključio našeg zajedničkog prijatelja Zdravka i prijateljicu Almiru te su me uspjeli nagovoriti da svi zajedno krenemo u poduzetničku pustolovinu zvanu Ekipa kombucha“, kaže.

„Nas trojica, Mario, Zdravko i ja smo zajedno išli u osnovnu školu, nastavili smo se družiti i dalje, kroz srednju školu i fakultet. Kada je Zdravko otišao u Australiju, kad god bismo se čuli, rekao bi sve je super, ali fali mi ekipa... I kada se vratio u Hrvatsku s Almirom i s idejom da pokrenemo u Hrvatskoj proizvodnju kombuche, nismo puno razmišljali o imenu - ostala je Ekipa“, objašnjava Roko. „Iako sada radimo zajedno, družimo se i privatno, samo što nam se sada često događa da nam glavna tema razgovora bude kombucha i posao pa kad primijetimo da ostatku društva idemo na živce, promijenimo temu pa pričamo o nogometu i drugim aktualnostima“, smije se.

Sami poslovni počeci, kaže Roko, vezani su uz pandemiju koja je sve zatekla i uhvatila ih malo nespremne. Ističe pak, koliko god je to bilo loše vrijeme za započeti bilo kakvu poslovnu priču, njima je olakšalo mnoge stvari kojih su se najviše pribojavali, a to su razne dozvole, papirologije i slične stvari vezane uz osnivanje i registriranje firme.

„Kada je nastupila pandemija, sve administrativne aktivnosti vezane uz otvaranje tvrtke mogli smo odraditi online. Nešto za što nikad niste misli da će biti moguće kod nas, preko noći je postalo elektronički moguće te nam je uštedjelo mnogo posjeta raznim šalterima kojih smo se najviše bojali. Također, ta atmosfera koja je vladala tijekom pandemije dala nam je neku dodatnu motivaciju da ako izguramo ovo ludo vrijeme, možemo sve“, prisjeća se.

Naravno, pandemija je vrlo brzo pokazala negativne strane.

„Mi smo bili u situaciji da želimo ponuditi tržištu za naše pojmove potpuno nov i relativno nepoznat proizvod. Prve kupce smo doslovno tražili preko prijatelja, poznanika… Ugostitelji su tada bili u jako teškom položaju i većini njih nije bilo do eksperimentiranja s ponudom i nečim novim pogotovo jer ni sami nisu znali hoće li im posao preživjeti pandemiju“, objašnjava.

Točno smo znali što želimo ponuditi kupcima – pravi kombucha proizvod

No, prije nego što je Ekipa kombucha izašla na tržište, Ekipa je temeljito napravila poduzetničku domaću zadaću.

„Proveli smo temeljito istraživanje tržišta kako bi razumjeli što kupci traže i žele. Analizirali smo prisutnost konkurencije, kao i specifične zahtjeve lokalnog tržišta. Kreirali smo ponudu tako da se ističe od konkurencije u smislu recepture, ambalaže i dostupnosti. Znali smo da ne želimo umjetne aditive, velike količine šećera u svom proizvodu nego zdrav i ukusan proizvod kao alternativa prezašećerenim postojećim sokovima na tržištu. Isto tako smo znali da ne želimo pokleknuti i pasterizirati proizvod iako bi to puno olakšalo proizvodnju, transport i skladištenje. Međutim, najbitnije nam je ostati vjeran ideji, a to je stvaranje zdravog proizvoda i edukacije kupaca o prednostima nepasterizirane kombuche na njihovo zdravlje“, ističe Roko.

Kao što vjerojatno znaju svi koji se bave nekim oblikom proizvodnje, stvaranje vrhunskog proizvoda po visokim kriterijima može biti itekako izazovno. „Često se susrećemo s izazovima koji su testiraju našu prilagodljivost. Jedan primjer je kada smo se suočili s neočekivanim porastom potražnje u ljetnim mjesecima. Naši kapaciteti fermentacije bili su maksimalno iskorišteni, a potražnja je i dalje rasla. Morali smo brzo djelovati kako ne bismo izgubili klijente. Rješenje je bilo u hitnoj nabavi dodatnih fermentacijskih spremnika i optimizaciji procesa proizvodnje kako bismo zadovoljili potražnju bez kompromitiranja kvalitete. Uz to je naravno bilo potrebno ponekad raditi i treću smjenu kako bi isporučili zadane narudžbe“, objašnjava naš Uplifter.

„Osim toga, svakodnevno se susrećemo s nepravilnim skladištenjem proizvoda, iako stalno i uvijek naglašavamo bitnost održavanja proizvoda na hladnoj temperaturi jer je riječ o proizvodu koji nije pasteriziran. Tako nam se u početku često znalo dogoditi da uzbuđeni uđemo u dućan da vidim svoj proizvod u hladnjaku, kad ono dočeka nas na običnoj polici gdje je nastavio dalje fermentirati te dobio miris i okus koji ne želimo. Naime, još uvijek ima mnogo ljudi koji nisu nikada probali kombuchu i ne znaju što očekivati. Ne želimo da nekome  prvi susret s našim proizvodom bude loš, i to samo zato jer je zbog pogrešnog skladištenja izgubio okus i karakteristike kakve bi trebao imati, pa da ljudi zauvijek izgube interes za komubuchu“, naglašava.

Kao i svakome tko zaista voli i istinski uživa u onome što radi, i Roku je najljepši dio poslovanja vidjeti zadovoljstvo kupaca kada probaju kombuchu, kada zaprimamo nove narudžbe i kad čuje da sve više ljudi zna što zapravo je kombucha. „Također, super je dobiti povratne informacije kako naš proizvod pozitivno utječe na probavu i imunitet“, dodaje.

„Najteži dio je upravljanje logistikom, posebno održavanje kvalitete proizvoda dok istovremeno proširujemo proizvodnju i tržište. Kombucha je živi proizvod, a fermentacijski proces je delikatan i zahtijeva pažljivo praćenje. Svaka promjena u temperaturi ili kvaliteti sastojaka može utjecati na krajnji proizvod, pa je održavanje visokog standarda uvijek izazov“, objašnjava.

U poduzetništvu uvijek ima mjesta za napredak, a Roko i ostatak Ekipe taj prostor vide u

u daljnjem educiranju tržišta o prednostima kombuche i proširenju naše ponude s novim okusima i proizvodima. „Želimo proširiti distribucijsku mrežu kako bismo kombuchu učinili dostupnom po cijeloj Hrvatskoj i šire“, kaže. I to ne s bilo kime, nego sa svojom Ekipom.

„Veliki plus ove moje poduzetničke priče je rad s prijateljima i konstantno zajedničko podizanje naše priče na razinu više. Naravno, ima trenutaka kada nam se ideje razilaze i kad smo na nož, ali na kraju dana uvijek nađemo isti jezik i neko zajedničko rješenje“, kaže.

Planetu je dosta plastike pa je i mi izbjegavamo gdje god možemo

Ekipa kombucha u svoju je poduzetničku priču utkala inspiraciju i želju za bolje zdravlje ljudi, ali i zdravlje cijelog planeta i zaštitu okoliša. „Od samog početka, fokusirani smo na minimiziranje otpada. Istovremeno uvijek nastojimo  koristiti ekološke sastojke u svim svojim proizvodima. Ne koristimo plastičnu ambalažu jer svi znamo da je planetu dosta plastike. Uz to, smatram da uvijek i svugdje postoji prostor za poboljšanje. Posebno bih volio vidjeti veću dostupnost obnovljivih izvora energije i subvencija koje bi mogle pomoći malim poduzećima kao što je naše u samom početku“, kaže.

Roko je u Ekipi kombucha zadužen za prodaju i marketing, a sa željom da proširi svoja znanja prijavio se i na treću sezonu Uplift akademije. „Od Uplift akademije očekujem dodatna znanja i iskustva u pustolovini zvanoj poduzetništvo. Već u prvim danima predavanja dobio sam viziju što mogu očekivati od akademije i veselim se svakom novom predavanju. Marketing i prodaja su dijelovi kojima se ja najviše bavim te koji me najviše zanimaju te se najviše veselim predavanjima o tome“, kaže.

Osim toga, vesele ga i poznanstva s ostalim Uplifterima.

„Vezano za networking, smatram da su poznanstva najveće blago svakog čovjeka te sam uvjeren da ljudi uključeni u ovaj projekt su vrijedni poštovanja i učenja. Veselim što ću se dodatno povezati s njima“, zaključuje.

Više o Mastercardovom projektu Uplift, stipendistima Uplift akademije kao i razne tematske članke i intervjue možete pronaći na stranici uplift.hr

Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama