Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

REVOLUCIONARNE METODE

TKO JE ŠEVA, A TKO SOVA? Bez obzira na to kakav ste spavač, možete ugoditi svoj unutarnji sat

I najokorjelile noćne ptice znanstvenici su uspjeli prilagoditi uobičajenom ritmu

Svaki čovjek ima tjelesni sat koji prati ritam izlaska i zalaska sunca i zato je prirodno spavati noću, a lijeka ima i za osobe koje su taj ritam poremetile ako primijene tehnike kojima će svoj sat ugoditi i poboljšati svoje zdravlje, objavili su britanski i australski znanstvenici.

Ljudi se po spavačkim navikama dijele na takozvane “ševe” koje se bude rano ujutro, ali se navečer bore sa snom i na “sove” koje, naprotiv,  živnu u noćnim satima.

Poseban režim prehrana

Problem je “sovama” uklopiti se u prevladavajući radni dan od 9 do 17 sati pa su se znanstvenici usredotočili na 21 slučaj “ekstremnih sova” koje liježu uobičajeno oko 2:30 i ne ustaju prije 10 sati.

Toj skupini odredili su posebni režim ugađanja tjelesnog sata koji su morali poštovati tijekom tri tjedna.

Ispitanici su morali ustajati 2 do 3 ata ranije nego uobičajeno i biti izloženi jutarnjoj svjetlosti. Nadalje, morali su što  prije pojesti doručak i tjelovježbu obavljati samo ujutro.

Nema drijemanja popodne

Ručati je potrebno svakog dana u isto vrijeme te ne jesti ništa nakon 19 sati. Kavu nisu smjeli piti nakon 15 sati niti  drijemati nakon 16 sati.

Lijegati treba navečer 2 do 3 sata ranije nego obično i smanjiti navečer izlaganje umjetnom svjetlu.

Konačno, svakodnevno su se morali buditi i lijegati u isto vrijeme.

Nakon tri tjedna skupina sova uspješno je ugodila svoj tjelesni sat na dva sata ranije, navodi se u analizi Sveučilišta Birmingham, Sveučilišta Surrey i Sveučilišta Monash, a rezultati  su objavljeni u časopisu Sleep Medicine.

Manje pospanosti i kvalitetan san

Skupina koja je bila podvrgnuta “ugođavanju” i dalje liježe i ustaje prema preporuci i uspješnije se bori s pospanošću, stresom i depresijom. Testovi su pokazali da su im poboljšane reakcije.

“Uspostavom jednostavne rutine moguće je tjelesni sat ‘sove’ ugoditi što poboljšava njihovo tjelesno i menetalno zdravlje”, kaže prof. Debra Skene sa Sveučilišta u Surreyu.

Nedovoljna razina spavanja i poremećaji spavanja mogu poremetiti procese u tijelu i povećati izglede za kardiovaskularna oboljenja, rak i dijabetes.

Povratak na Net.hr