I dok ga je teško isključiti, pogotovo za let koji traje više od nekoliko sati (hvala Bogu za Wi-Fi u letu!), način rada u zrakoplovu je nužna neugodnost. Dakle, što je točno zrakoplovni način i zašto ga zrakoplovne tvrtke zahtijevaju? Otkrijte u galeriji ove zanimljive informacije o zrakoplovu.
Zrakoplovni način rada postoji s razlogom: Evo kada i zašto svoj mobitel trebate tako postaviti
Što je način rada u zrakoplovu: Zrakoplovni način (airplane mode) postavka je na vašem pametnom telefonu koja privremeno obustavlja signale i Wi-Fi, čak i dok ostatak uređaja ostaje potpuno funkcionalan. Na Android telefonima, način rada u zrakoplovu se aktivira tako da se dva puta povuče prstom od vrha zaslona prema dolje kako bi se otvorile postavke. Ondje ćete vidjeti ikonu aviona. Kada ju aktivirate, vaš je telefon u načinu rada u zrakoplovu. Na iPhoneu, ikona za način rada u zrakoplovu nalazi se u Control Center. Tome možete pristupiti tako da povučete prstom od vrha desno ili prema gore od dna, ovisno o dobi i modelu vašeg telefona.
Što se događa kada stavite telefon na zrakoplovni način u zrakoplovu: Vaš telefon prestaje primati radio signale koji vam omogućuju slanje ili primanje tekstualnih poruka ili poziva, pristup web stranicama ili web-baziranoj e-pošti kao što je Gmail ili preuzimanje podataka. Međutim, tekstualne poruke koje su već preuzete, kao i druge pohranjene informacije, mogu biti dostupne; svi dokumenti, igra, glazba ili filmovi koje ste već spremili na svoj uređaj.
Zašto je potreban način rada u zrakoplovu: Baš kao i aerodinamika i znanost o zrakoplovstvu, razlozi zbog kojih se zahtijeva način rada u zrakoplovu nisu jednostavni. "Ovaj način je potreban kako bi se ublažile sve moguće smetnje osjetljivim sustavima zrakoplova", objašnjava Ryan C., pilot komercijalne zrakoplovne tvrtke koji je tražio da ostane anoniman. To su komunikacijski i navigacijski sustavi koji koriste radiofrekvencije emitirane sa zemlje. Oni su najosjetljiviji na smetnje radio-signala, objašnjava jer te iste frekvencije koriste mobiteli i tableti. “Radiouređaji za Wi-Fi, Bluetooth, glasovne pozive, 3G, 4G i 5G podatke koriste različite dijelove spektra radio frekvencija”, dodao je.
Zašto je opasno: Problem se javlja kada preslušavanje ili interferencija susjednog kanala (ACI) postanu problem. "ACI u biti znači da jedan radio prijemnik može nehotice pokupiti prijenos s odašiljača na obližnjoj frekvenciji", kaže Ryan. Taj prijenos može ometati namjeravani signal. On koristi analogiju slušanja analognog FM radija u vašem automobilu i nemogućnosti da čujete pjesmu jasno jer ste preuzeli prijenos s druge postaje koja emitira na obližnjoj frekvenciji. U zrakoplovu, ako vaši piloti upravljaju slijetanjem ili postoji vrlo stvarna hitna situacija u avionu ili na zemlji, njihove komunikacijske linije sa zemaljskom kontrolom moraju biti jasne i širom otvorene, a zalutali poziv mobitelom to može ugroziti. Ryan kaže da je način rada u zrakoplovu postao "izrazito kritičniji" s uvođenjem 5G od strane nekoliko davatelja mobilnih usluga. Iako avioni lete do 40.000 stopa na nebu, "po prvi put", objašnjava on, "signali generirani iz zemaljskih antena i 5G uređaja ljudi mogu uzrokovati smetnje u najkritičnije vrijeme leta", budući da su vrlo blizu signala koje koriste zrakoplovni radio visinomjeri, koji odbijaju radio signal od tla, a zatim natrag do antene zrakoplova. Dakle, tijekom spuštanja i slijetanja, taj signal koji ometa pilotsku kabinu može otežati razlučivanje koliko je zrakoplov udaljen od tla, a to nije situacija u kojoj se itko želi naći.
Što je s Wi-Fi-jem tijekom leta: Većina zračnih prijevoznika sada nudi Wi-Fi tijekom leta kao plaćenu uslugu pa zašto to ne ometa komunikaciju zrakoplova? Budući da Wi-Fi funkcionira sa satelitskim signalima, a ne radio signalima, ne povezuje se s tornjevima mobitela na zemlji. To znači da ako ste voljni platiti za to i potencijalno podnijeti spore ili neuredne brzine veze, možete streamati video, surfati internetom i preuzimati podatke dok letite. Ipak, barem na domaćim letovima u SAD-u ne možete upućivati pozive pomoću VoiP programa kao što su Skype, WhatsApp ili FaceTime. Sumnjamo da to ima puno veze sa zabrinutošću industrije u vezi s ometenim i ometajućim putnicima, osobito onima koji se odluče voditi sve svoje pozive putem zvučnika.
Što se događa ako telefon ne stavite u zrakoplovni način: Ako zaboravite staviti svoj telefon u zrakoplovni način ili namjerno ne želite poštivati pravila, šanse za katastrofu su male, ali posljedice pogreške bi mogle biti smrtonosne, tako da ne želite riskirati. Komercijalni pilot Ryan objašnjava da piloti koriste radio visinomjere tvornice kako bi znali točnu visinu aviona iznad terena ispod. Na te se podatke posebno oslanjaju tijekom prilaza kopnu kada je vidljivost vrlo slaba zbog magle, snijega ili drugog lošeg vremena. "Zrakoplovi koji su sposobni izvesti postupak 'auto-slijetanja', gdje autopiloti zrakoplova slijeću bez kontrolnih unosa od pilota, moraju imati pouzdane informacije s radio visinomjera, inače ova slijetanja pri slaboj vidljivosti ne bi bila moguća", kaže Ryan. “Strah je da, ako putnikov uređaj s 5G nije u zrakoplovnom načinu, to bi moglo uzrokovati lažan signal koji bi antena radio visinomjera zrakoplova uhvatila. To bi moglo uzrokovati pogrešnu indikaciju visine zrakoplova iznad uzletno-sletne staze. Kao što možete zamisliti, ovo bi moglo imati zastrašujuće posljedice.” I nije važno ignorira li pravila jedna osoba ili više njih, potreban je samo jedan pogrešan signal i pogrešna kombinacija okolnosti da bi nastupila katastrofa.
Štedi li zrakoplovni način bateriju u zrakoplovu: Ako vas sigurnosne posljedice neprelaska na način rada u zrakoplovu ne plaše, razmislite o sljedećem: primanje i slanje bežičnih signala jedan je od najvećih trošenja baterije vašeg mobitela. Dakle, prelazak na način rada u zrakoplovu štedi na potrošnji baterije jednostavno zato što sa svojim telefonom ne možete učiniti toliko koliko biste radili s normalnom vezom. Ušteda baterije razlikuje se od uređaja do uređaja, ali korištenje zrakoplovnog načina tijekom leta znači da ćete kada sletite imati veće šanse da imate dovoljno baterije da nazovete svoje voljene ili taksi, provjerite e-poštu ili pronađete upute za vaš hotel.
Je li način rada u zrakoplovu nužna neugodnost ili aeronautički mit? Otkrivamo što znanost kaže i zašto ga (još uvijek) trebate koristiti na svom mobitelu. Ako ste letjeli komercijalnim letom više od nekoliko puta, znate sve. Nakon što vrata zrakoplova ispuste onu poznatu buku nakon zatvaranja i taj hladni zrak počne puhati iznad glave, stjuardesa će uputiti putnike da prebace svoje telefone na zrakoplovni način.