Otkako je stigao na naše prostore, ovaj poznati high-street brend obožavaju i mladi i stari jer nudi moderne, chic komade odjeće po (donekle) povoljnim cijenama, a opet djeluju skupo i dizajnerski.
No, koliko uopće znamo o ovom brendu? Njegove tajne više neće biti tajne, sudeći prema dokumentarcu o Zarinom osnivaču Amanciju Ortegi (također poznat kao najbogatiji čovjek na svijetu) koji izlazi ove jeseni.
Budući da se film neće emitirati još mjesecima, Refinery29 je dobio kratak uvid u ono što nas čeka u njemu i izvukao najsočnije detalje o Zari. Ono što je, barem za nas, najzanimljivije jest da je tvrtka dobila ime baš po jednom hrvatskom gradu. Pogađate kojem? Čitajte dalje ;)
1. Zara je osnovana na stvaranju kopija
Nakon što je napustio školu kako bi zarađivao za život, Ortega se prvo zaposlio kao pomagač u trgovini košuljama. Kasnije je dao otkaz i zaposlio se u chic trgovini La Maja, gdje je naučio šivati. Umjesto korištenja tržišne metode gdje se kupcu diktira što bi trebao nositi, shvatio je da je bolje pratiti ono što potrošač želi i to mu ponuditi malo drukčije kvalitete, ali po povoljnoj cijeni. Zvuči poznato?
2. Ortega je posao započeo s proizvodnjom ogrtača
Svoju karijeru je pokrenuo kreiranjem jeftinije verzije luksuznog ogrtača koji se prodavao u La Maji u suradnji sa svojom polusestrom te jednom od prodavačica, Rosalijom Merom, koja će mu kasnije postati ženom. Ogrtače je prodavao od vrata do vrata, a kako tada nije bilo grijanja u kućama, žene bi izlazile u šoping u ogrtačima.
3. Banka mu je odobrila samo 30 današnjih eura za pokretanje tvrtke
Prije nego što je dobio priliku prodavati svoje haljine, morao je posuditi novac od banke. Tražio je zajam od 2000 peseta, što je oko 30 eura.
4. Jedan mu je čovjek otkrio najvažniju poslovni trik
José María Castellano radio je u tvrti IBM, a kasnije se pridružio Ortegi kao vanjski savjetnik koji ga je nagovorio da sve kompjutorizira i to 20 godina prije većine svojih konkurenata, te da proizvodi sve vrste odjeće.
5. Brend ima romantičan početak
Ortega je svoj prvi butik otvorio 1975. u A Coruñi (Galicija, Španjolska) i nazvao ga Zara i to po hrvatskom gradu Zadru, gdje je provodio medeni mjesec sa svojom suprugom.
6. Zara je izmislila brzu modu
Zara uspijeva uočiti najnovije trendove i na temelju njih kreirati proizvode u manje od 15 dana. U modnoj industriji inače je potrebno 40 tjedana da se nešto izbaci na tržište, a Zara ih uspijeva staviti na svoje police u roku od dva do četiri tjedna.
7. Postoji dobar razlog zašto je mnogo toga namjerno 'rasprodano'
Trgovac voli kada je sve rasprodano jer to kupca vuče natrag i u njemu stvara potrebu za stvarima koje taj brend nudi. Ta želja, a ponekad i frustracija, posebno privlači ljude u trgovinu jer stvara ideju da će se željena stvar opet pojaviti.
8. Potrebno je 38 minuta za šivanje jedne ženske košulje
Jedna Zarina tvornica smještena u Tunisu proizvodi 1200 komada odjeće dnevno, odnosno 150 komada po satu. Svaki radnik je vremenski ograničen; to se zove 'rad na minutu'. Pored radnika čak stoji drugi koji štopa vrijeme i nadgleda teče li sve po planu. Zaposlenici koji dobro obavljaju posao zaradit će 45 eura bonusa na kraju godine.
9. Inditex je doslovno pun odjeće
Zarina roditeljska kompanija Inditex smještena je u Arteixu (Galicija, Španjolska) i godišnje proizvede bilijun komada odjeće. Oko pet miljuna od toga šalje se svaki mjesec u Zarine poslovnice širom svijeta.
10. U svemu vide inspiraciju
Cilj tvrtke je uvijek biti brži, stoga dizajneri sa sobom uvijek imaju fotoaparat, olovku i papir kako bi zabilježili što ljudi nose, odnosno kako se odijevaju.