Najbolje kritike filma Batman: Vitez tame su...

Čini se da su naši čitatelji veliki Batmanoljupci. Barem, ako je suditi po pridošlim filmskim kritikama za zadnji nastavak filma o Batmanu, Vitez tame.

11.12.2012.
15:40

PRVO MJESTO – Blu-ray trilogija Vitez tame

VIBOR KNEŽEVIĆ

Režiser: Christopher Nolan U glavnim ulogama: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman

Nakon očajnih Schumaherovih Batmana i Robina te Batmana Zauvijek, koji su nas naveli da navijamo za zlikovce i molimo se da 'Žena mačka' i Robin dobiju nož u bubreg i polako iskrvare na smrt, Nolanova trilogija dočekana je s velikim upitnikom i iščekivanjem. Fanovi diljem svijeta zapravo su bili toliko razočarani zadnjim Batmanovim filmom da ih je samo Chuck Norris mogao natjerati da iskamče novac za Nolanov nastavak "Batman: Početak" iz 2005.

Nitko nije očekivao puno od Nolanovog privijenca o superjunacima, zato kad su počele stizati pozitivne recenzije od strane kritike, a kasnije i od strane publike, svi su bili iznenađeni i možemo reći sretni.

Nolan je revolucionizirao cijelu franšizu, uveo je nove likove, osvježio samog Batmana, pomračio Gotham i uozbiljo stvari. Batman više nije pozer koji lijepo izgleda, a Batmobil više nema šišmiševa krila kao ukras, Gotham je sada puno realniji grad s dobrim i lošim stranama. Nolan je napravio jednu stvar koju još nitko nikad nije napravio: uzeo je stripovskog junaka i bacio ga u stvaran svijet sa stvarnim problemima i na neki način osuvremenio Batmana te dodao u cijelu priču dosta realizma i pesimizma, velika kocka koja se na kraju ipak isplatila.

Zlikovci nemaju nadnaravne moći i obični su ljudi s nejasnom pozadinom, koji svoje moći crpe isključivo iz svojih emocija, bilo da se radi o psihotičnom i strašnom Jokeru (Heath Ledgeru kapa dolje), zabludnjelom Rash' A' Ghoulu ili brutalnom Baneu, svima njima je zajednička realistična crta (i čisto zlo).

Likovi iz prijašnjih nastavka uglavnom su tu. Dobročudni Albert, nadobudni Robin, moralni Komišiner Gordon i nepredvidiva Žena Mačka, svi su izredani, Nolan je ukomponirao svakoga u svoj mračni Gotham i svakome dao svoju ulogu. Samog Batmana aka Bruce Waynea Nolan je odlučio skinuti do gola tj. sve misterije oko Batmanova porijekla, taktike, čudnovatih sprava su otkrivene, naravno to se nije svakome svidjelo, ali kad je sve već tako realistično. Zašto ne? Why do we fall? So that we can learn to pick ourselves up.

Kada bih mogao odabrati rečenicu kojom bih opisao cjelokupnu trilogiju, to bila ova. Temelj cijelog serijala i poantu koja ga okružuje nailazimo u riječima koje mladom Bruceu izgovori njegov otac u najočajnijem trenutku. Taj tužan događaj postaje njegova životna filozofija i razlog zašto u najgorim trenucima ne odustaje već s još većom snagom ulazi u okršaj i izlazi kao pobjednik, kako moralni tako i konačni.

Spomenimo da je soundtrack za sve dijelove trilogije iskomponirao Hans Zimmer (Gladiator, Posljednji Samuraj), a svrstavaju ga u najbolje editirane sekvence u povijesti. Tuboran, moćan, glasan i mračan - jednom riječju perfektan izbor.

Na kraju možemo reći da je Nolan porušio temelje dosadašnjih filmova o superjunacima. Pokazao je da superheroji ne moraju biti samo za djecu, pokazao je konkretne osjećaje, konflikte i strahove koje proživljava junak, kombinirao je strah, kontrolu straha i njegovu moć u Batman: Početak, kaos i izjednačavanje ljudi pred kaosom u Vitezu Tame te bol, kako fizičku, tako i mentalnu kao nužne faktore za život u zadnjem Batman: Povratak. Trilogija Vitez Tame imala je i imat će velik utjecaj na daljni razvitak žanra i s pravom je svrstavamo u najznačajnije trilogije današnjice.

DRUGO MJESTO – DVD trilogija

IVAN ČUPIĆ

Svaka velika filmska priča ima i svoj jednako velik, nezaboravan, precizno osmišljen i gorko-slatki... fanfare... Kraj! Ali ne brinite, neću previše ''spojlati'' gledateljima/čitateljima koji se tek trebaju otisnuti na epsko putovanje redateljskog Vergilija - Christophera Nolana - čovjeka iz Velike Britanije koji će vam uvijek i rado udijeliti gutljaj čaja iz kaubojske čuturice na putu prema kino-otkrivenju; ova recenzija tek je otisak jednog individualnog sjećanja, sasvim osobnog iskustva koje će se, u sasvim različitim i u potpunosti Vašim nepredviđenim formama, ukazati jednom kada krenu prvi taktovi skladatelja Hansa Zimmera, a vaš pogled zajedno sa kamerom uroni u ledenu tamu, kroz površinske pukotine koje bi mogle, ako se jako dobro zagledate tamo negdje u samo središte crnila, biti upravo naš voljeni logo Batmana u potpunosti nagrižen vremenom.

Odmah na početku, ovo nije otprije ugaženi teren iz Batman Beginsa (2005.), pa ni revolucionarni odmak u podžanru superjunaka pod imenom The Dark Knight (2008.); s artističke pozicije, boje su bliže stvarnosti, setu, onom opipljivom. Ne postoji dominantna boja (u prijašnjim filmovima to su najprije smeđa, zatim plava i narančasta, boje noći i vatre), kolorit je istovremeno i zlaćan i taman (ala ''Se7en''), ali i jarko crven (gledamo u usne zanosne Seline Kyle, naravno).

S vremenske pozicije, prošlo je osam godina od Batmanove (Christian Bale) odluke da na sebe preuzme strašne zločine okružnog tužioca/palog junaka Harveyja Denta, kasnije poznatijeg pod imenom Two-Face (Aaron Eckhart), ''divlji pas'' Joker (Heath Ledger) ipak nije uspio preokrenuti Gotham naglavce u finalnom aktu, što ne znači da je to za Brucea Waynea bio klasičan holivudski happy end, obasjan sunčevim zrakama i pojačan kakvim glazbeno-plesnim brojem. Dapače, on se sada nošen krivnjom, ali i bijesom, skriva u obnovljenoj Wayneovoj mansardi, poput Zvijeri iz francuskog klasika (''La Belle et la Bete''): bradat, ispunjen ožiljcima i šepav, hodajući po duhovima opsjednutim hodnicima - Batman je ostario i Batman stoji, zamrznut u vremenu.

Bez sumnje, ''The Dark Knight Rises'' označava onu debelu završnu liniju koja ocrtava posljednji luk, spaja zatvoreni krug, te ga ujedinjuje sa prvim izdankom trilogije na svim razinama, prvenstveno vizualnim, a zatim i tematskim. Strah, bijes, kajanje, iskupljenje, mitologija i stvarnost - sve postaje jedna cjelina, dodatno pojačana osjećajem za mistiku i surealnost. Najprije ono očito - Wayneov gotički brlog i dalje izgleda poput mauzoleja, obnovljenom i nadograđenom Bat-špiljom i dalje odzvanjaju zvukovi čovjekovih najboljih (noćnih) prijatelja, a Alfred (nepogrešivi i emocionalno nabijeni Michael Caine) pod stare dane ne odustaje od donošenja hladne juhe i još ledenijih otočkih dosjetki.

I sve se nekako bliži tom prokletom Kraju. Da, prokletom, jer ga osjećate u zraku od prvih zloglasnih udaraca ''dashay basarah'' melodije i jer je Bane (Tom Hardy), ''novi dečko u gradu'', fizička manifestacija vraga kojeg nitko i ništa neće zaustaviti. Vertikalna sekvenca u kojoj Baneovi plaćenici nasilno upadaju na avijatičarsku CIA zabavu i rade potpuni kaos ostaje zapamćena po svojem manjku kompjutorskih efekata, inovativnosti poteza specijalnih IMAX kamera (oskarovac Wally Pfister za kormilom moćne ''kapučino'' mašine), te primalnoj surovosti glavnoga antagonista, misterioznog generala Banea, čije se unakaženo lice skriva pod maskom ala Darth Vader, a glas ostaje distorziran pod atributom Cyber Lucifera.

U najboljem slučaju, za vrijeme prvog sata filma koji traje nešto manje od tri, pohvatali ste apsolutno svaki iole važan detalj: Batmanova žrtva na kraju prethodnika označila je početak ere ''Dentova ukaza'', koji je omogućio brzo zatvaranje svih vodećih mafijaških lidera bez pretjeranog parničkog uplitanja (dakle, sve po kratkom postupku), Jim Gordon (Gary Oldman) takvu situaciju smatra osobnom sramotom, razdobljem tobožnjeg mira koje počiva na laži i obmani za čiju je kreaciju on sam dijelom odgovoran. Za vratom mu diše GCPD gušter, policijski službenik John Blake (Joseph Gordon-Levitt), čija će se pronicljivost i upornost pokazati ključnom karikom u igri spajanja i (nad)gradnje, kolektivnoj scenarističko-glumačkoj piramidi čiji vrhunac uistinu valja ugledati na najvećem mogućem platnu ili pred najboljim kućnim kino-setom, dok po disku pleše određena plava zraka te, preporuka autora teksta, uz sljedeće atribute: naspavano, sito, mentalno spremno.

Svi glavni akteri na vrhuncu su igre (uzmimo za primjer tzv. ''tronožac mudraca'': Caine-Oldman-Freeman), Bale je fokusiran i miran, pomalo melankoličan i prikladno nespreman na šokantan razvoj situacije (dok mu štap u ruci i doslovce i figurativno daje oslonac u životu, a Alfred bez pardona govori kako ''više nije Batman, pobogu''); osobito je zanimljivo pratiti njegovu igru sa jednom pravom filmskom mačkom - Selinom Kyle (Anne Hathaway).

Anne se ovdje pokazala u jednom sasvim drugačijem, glumački zrelijem i, treba li napominjati, apsolutno seksi izdanju. Vrhunski odrađeni aspekti klasičnog lika iz popularne kulture odrađeni su sa dozom klase, bez pretjerivanja (u sjećanje tek nakratko dozivam abominaciju zvanu ''Catwoman'', sa S&M raskidanom Halle Berry), u svakom trenutku zanimljivo. Selina je tako, kao i svaka prava Žena-mačka (ovdje inspirirana izgledom Julie Newmar iz Batman serije 60-ih godina) i zavodnica i fajterica, ali i punokrvni član svijeta temeljenog na uzvišenom osjećaju za realizam. Druga mačka u igri (začudno za Nolana čija je romantika većim dijelom lišena suvišnih količina estrogena) odaziva se na ime Miranda Tate (Marion Cotillard) a ona pak, iako u sporednoj ulozi, odigrava jednako važne šahovske poteze u filmu koji svaku sekundu koristi kako bi, bez pretjerivanja, gazio naprijed... prema spomenutome Kraju.

Redateljevim riječima, a nakon scenarističke zavrzlame upakirane u celofan ljetnoga blockbustera pod imenom ''Inception'': ''Pedalirajte brže.'' Lako za nas publiku, mi ćemo one najsitnije detalje uhvatiti na onom drugom, ili trećem gledanju, u toplini vlastitoga doma, ali Batmanu od samoga početka treba najmoćniji arsenal oružja (EMP puška), najbrže prometalo (Batpod) i najbučnije leteće vozilo pod uobičajeno dosadnom Wayne Enterprise oznakom, odnosno nimalo suptilnim nadimkom Luciusa Foxa: The Bat! Naravno, zar ste sumnjali - dolazi u crnoj boji.

Jednom kada kotačići priče dobiju dovoljno motornog ulja, kada rijeka te masne, jantarno obojane tekućine krene podmazivati zupčanike, slijevati se niz komore i prolaze i pregrade... Vrijeme je za posljedni akt, veliko finale, konačni završetak. A tada ćete, obećajem, čvrsto stiskati ruke u šake, škrgutati zubima, gutati knedle i, povremeno, čupati kosu (ako je imate). Jer Kraj je uistinu velik i dostojan velikog početnog slova.

Najfascinantniji dio filma ipak ostaje ona emocionalna srž, važnost samih likova i njihovih postupaka spram holivudske bombastične akcije koja je svejedno prisutna i svejedno neumoljivo spektakularna i inovativna (15 000 statista u pojedinim scenama). Također, ''The Dark Knight Rises'' je istovremeno epičan u maniri Davida Leana (''Lawrence of Arabia'') ili Fritza Langa (''Metropolis''), intiman s dozom revolucije (Charles Dickens i ''A Tale of Two Cities''), ali i iznenađujuće radikalan u izborima onih pravih komadića iz bogate stripovske povijesti lika koji već punih 70 godina hara svim vrstama medija.

'The Dark Knight Rises'' je remek-djelo koje ne smijete propustiti - jer je razbio ''Prokletstvo trećega filma'', jer predstavlja epski završetak jedne od najvećih filmskih trilogija svih vremena (uz bok originalnim ''Star Warsima'' i ''LOTR-u) i jer je, u konačnici, zasigurno jedno od najvećih filmskih iskustava koje si ove godine možete (i morate) priuštiti, preporučljivo uz nešto svježije predznanje. THE FIRE RISES.

TREĆE MJESTO – Dvostruko DVD izdanje

MATE MILIĆ

THE DARK KNIGHT RISES TO ITS GLORIOUS END

Godina 2012. je unaprijed bila označena kao godina u kojoj će vladati dugo građeni The Avengers (Osvetnici), dugo iščekivani The Dark Knight Rises (Vitez tame povratak) i dugo odgađani The Hobbit: An Unexpected Journey (Hobit: Neočekivano putovanje). Početkom svibnja Osvetnici su rušenjem raznih rekorda na kino blagajnama otvorili ljetnu sezonu. Usto nisu izostale i pozitivne kritike te su Osvetnici najavili žestoku borbu za najbolji visokobudžetni film godine, pa čak i za najbolji film općenito. Kako su tjedni prolazili dobivali smo sve više i više filmova (Prometheus, The Amazing Spiderman, Battleship...) nedoraslih Osvetnicima. Zatim je sredinom srpnja u kina došao The Dark Knight Rises (od sada nadalje u tekstu kao TDKR), koji se prometnuo u najočekivaniji film godine, možda čak i jedan od najočekivanijih filmova posljednjih par godina. Da bi se objasnilo zašto je TDKR toliko očekivan moramo se ukratko prisjetiti ranijih filmova o Batmanu.

Sve je počelo krajem 1980-ih kada je Warner Bros. poučen uspjehom Supermana odlučio oživiti drugu DC-evu uzdanicu. Batmana su se prihvatili redatelj Tim Burton, koji je tada bio relativno nepoznat, i glumac u usponu Michael Keaton. Njih dvojicu su uz pomoć briljantnih glumaca kao što su Jack Nicholson, Kim Basinger, Danny DeVitto, Christopher Walken i Michelle Pfeiffer napravili dobrog Batman (1989.) i jedan od najboljih nastavaka svih vremena Batman Returns (1992.). No, sve dobro što su oni napravili uništio je Joel Schumacher, koji je želeći približiti Batmana mlađoj publici upalio žarke boje i od svojih Batman Forever (1995.) i Batman & Robin (1997.) napravio potpuni cirkus.

Trebale su proći godine prije nego što je Christopher Nolan dobio priliku oživjeti Batmana. Način na koji je to učinio ostati će zapamćen u povijesti filma. Nolan je odlučio krenuti od početka. Ponovno je upalio mrak, stvorio je inteligentnu priču koja svoje temelje ima u Nolanovom realističkom pristupu te napravio potpunu karakterizaciju likova koji će svoj vrhunac doživjeti upravo u TDKR. Nolan je stvorio jednu povezanu priču u kojoj događaji iz Batman Begins (2005.) i The Dark Knight (2008.) potiču radnju u TDKR. Zbog toga se TDKR ne može promatrati kao posebna cjelina, nego isključivo kao završni čin fenomenalne The Dark Knight trilogije.

TDKR se odvija osam godina nakon što je na kraju Viteza tame Batman preuzeo na sebe zločine Harveya Denta i na taj način omogućio Gothamu svijetlu budućnost. Bruce Wayne je emocijalno slomljen zbog gubitka Rachel, a i njegovo tijelo propada jer Batman nije potreban. Obnovljeno Wayne imanje (što nam je obećano na kraju prvog filma) služi kao zrcalo stanja u kojem se nalazi Bruce Wayne. Imanje je tmurno, hladno, prazno, a zabave koje Bruce organizira mu služe samo da se još više otuđi od svijeta. Dok se prvi film fokusirao na Batmana, a drugi na Jokera, ovaj se film najviše fokusira na Brucea. Christian Bale je u ovome filmu odigrao svoga najboljeg Batmana i učinio ga svojim za sva vremena. I ostali likovi doživljavaju promjene. Alfred (Michael Caine) u ključnim trenucima filma napušta Brucea, jer on više ne može gledati njegovu patnju. Fox (Morgan Freeman) isto dijeli Alfredovu zabrinutost, ali je zauzet branjenjem Wayne Enterprisea od opasnog bogataša. No, najviše je propatio načelnik James Gordon (Gary Oldman). On polako tone pod teretom istinom o Dentu i iako je očistio Gotham od kriminala, njegova obitelj se raspala, a njegovoj karijeri prijeti kraj.

Svi njihovi problemi se događaju kada se nad Gothamom nadvio najtamniji oblik ikad viđen u filmovima o Batmanu. Svaka čast Jokeru i ostalim negativcima, ali Bane je jedan od najopasnijih negativaca (ne nužno i najboljih) ikada viđenih na filmu. Potpuna suprotnost Jokeru, Bane je čovjek s planom koji se doima kao ekstremna verzija Ra's Al Ghula (Liam Neeson). Upravo je Bane od njega nasljedio vodstvo u Ligi sjena i upravo je njegov posao uništenja Gothama došao završiti. No, Bane se ne oslanja na tradicionalne biljke ili na anarhiju, on se oslanja na moderno oružje. Upravo zbog toga se Bane doima kao prototip savršenog terorista, skrojen po mjerama stvarnoga svijeta. Sve čeka se bojima Nolan je prebacio na film: Bane napadu burzu koja je simbol moći i bogatstva, ruši mostove i stadion dobrim, starim eksplozijama, pušta svoje razbojnike s lanca, cijeli Gotham drži pod opsadom prijetnjom neutronske bombe. Bane čini sve to te je istovremeno sposoban slomiti glavnog junaka. Bane je sam po sebi slabiji od Jokera (budimo realno pa recimo da ćemo se načekati dok netko u filmovima o superjunacima ne odradi bolju ulogu od Heath Ledgera), ali Tom Hardy je savršen. U nemogućnosti korištenja cijelog lica, on od svojih očiju pravi ono što je Ledger napravio od svoga smijeha. Svojim očima, ne mišićima, Hardy iznosi svoju ulogu. Njegov glas filtriran kroz masku na licu je jeziv (istina nekada i mutan) i daje mu dodatnu dimenziju hladnoće, zlobe i nemilosrdnosti zbog čega su i njegovi tvorci bili ponosni kada su pogledali film.

No, nameće se pitanje da li je Bane stvarno glavni antagonist ovoga filma. Bane se nalazi u prvome redu, dok se Miranda Tate/Talia Al Ghul nalazila prokrivena, čekajući trenutak da se otkrije. Nolan je u ovome filmu odlučio povećati broj ženskih uloga. U prva dva filma jedini ženski lik je bio lik Rachel Dawes, koja je donekle bila sporedni lik, ali veoma važna za pokretanje radnje. Njezinom smrću nastala je praznina, koju je Nolan popunio s dva lika – Miranda Tate/Talia Al Ghul i Seline Kyle. Miranda Tate, koju je solidno odglumila Marion Cotillard, je napravljena kao ženska verzija Bruce Waynea. Ona je inteligentna, psihički i fizička jaka te je bogata. Ona isto krije tajnu, ona je kćer Ra's Al Ghula koja je došla osvetiti smrt svoga oca te je ona ta koja Baneu daje sve potrebno za izvršenje plana. Ona je svjesna da je Bruce Batman i ubojica njezinog oca, ali se svejedno prepušta osjećajima i provodi noć s njime. Nolan je u njihov odnos ubacio malo ironije, jer par sati nakon njihova zajedničke noći Bane lomi Batmana, a kada se Bruce vrati da je spasi ona mu zabija nož u leđa. Stoga je Nolan s razlogom ubacio lik Seline Kyle. Seline Kyle u ovome filmu nije Catwoman (iako to s par fraza nagovještava), ona je profesionalni lopov sposoban ukrasti sve. U Batman Returns nju je utjelovila Michelle Pfeiffer, koja je svoju ulogu začinila divljim i iskonskim seksipilom. Nolanovu Seline Kyle je utjelovila Anne Hathaway, koja isto tako odiše seksipilom, ali onim konzervativnim. Njezin lik je slabije razrađen, uglavnom zato jer nam njezina prošlost ostaje sakrivena. Nolan je zadržao burtonovski element u kojem je Seline čas pozitivka, čas negativka dajući tako filmu potrebne obrate i dinamiku. Upravo je s ovim likom Nolan donekle napustio svoj teški realizam i podario je naslovnom junaku happy end, daleko od očiju javnosti.

Kako su likovi dosegnuli svoj vrhunac tako su svoj vrhunac dosegnuli Gotham i sama ideja Batmana. Gotham je veći nego ikada (prvi put vidimo njegovu panoramu) i scenografija se definitivno može opisati kao bolja od prijašnja dva filma. Nove građevine, nova mjesta nisu u filmovu jer mogu biti, oni su u filmu jer imaju svoju svrhu. Nolan njih koristi u svrsi priče, svaka građevina se nalazi tamo s razlogom. Upravo u tome Nolan još jednom potvrđuje zašto ga smatraju nasljednikom Stanleya Kubricka. Nolan je proširio Gotham prvenstveno da bi mogao obuhvatiti njegove stanovnike. Kako su se glavni likovi razvili do kraja, tako i stanovništvo Gothama više nije izgubljeno i preplašeno. Ne, ono je spremno braniti svoj grad i upravo se u njima ispunjava glavna ideja cijele trilogije. Ideja trilogije, ideja Batmana je bila postati simbol borbe protiv nepravde, simbol koji može biti svatko. Mnogi su u zadnjoj bitci pred gradskom vijećnicom dali svoj život čineći upravo to, čak je Bruce ubio Batmana da bi taj simbol konačno mogao zaživjeti u punom sjaju. Tu je Nolan napravio nešto što bi se samo rijetki osudili, on je ubio naslovnog junaka. No, Nolan ga nije ubio samo tako, on mu je podario nasljednika u vidu policajca Johna Blakea (Joseph Gordon-Levitt), koji na kraju filma otkriva svoje pravo ime – Robin. S likom Robina Nolan je osigurao Batmanu budućnost, jer on je novi Bruce Wayne – siroče, inteligentan i jak. To je prepoznao i sam Wayne koji mu je ostavio u nasljedstvo Bat-špilju sa svim cool stvarčicama. Jedno je sigurno: Batman (Bruce Wayne) se vratio da bi mogao umrijeti za svoju ideju, a njegova smrt je otvorila prostor novom Batmanu (Robin/Blake) da raširi svoja krila i zauzme svoje mjesto nad Gothamom.

Vizualno briljantan film u kojem je izbalansirana akcija, drama i romantika, potpomognuti upečatljivom glazbom Hansa Zimmera, je pomogao Nolanu da na najbolji način zaokružio svoju trilogiju, prvu (i najbolju) trilogiju o superjunacima koja ima sva tri dijela jednako dobra i uspješna. Najbliži tome su bili Superman, Spiderman i X-Men, ali su njihovi treći nastavci redom bili znatno lošiji od svojih prethodnika. Ovim filmom letvica je vinuta visoko u nebo za sve filmove o superjunacima, ali i za filmove općenito. Nolan i Bale napuštaju Gotham i dok Bale ima svoga nasljednika, onaj tko nasljedi Nolana neka mu dragi Bog pomogne da ne postane novi Schumacher. Pošto je ovo recenzija filma The Dark Knight Rises onda ću je završiti riječima iz najave samoga filma: THE EPIC CONCLUSION TO THE DARK KNIGHT LEGEND.

Toma
Otok iskušenja
hABAZIN VS. mAGYAR