Toplija klima će smanjiti apsorpciju ugljika na Zemlji?

21.1.2010.

"Naša su otkrića kontradiktorna studijama o drugim ekosustavima koje su zaključile da produljenje vegetacijske sezone kod biljaka povećava apsorbiranje ugljičnog dioksida", izjavio je Jia Hu, voditelj istraživanja sa Sveučilišta u Coloradu, piše portal biologija.com.hr.

Radeći s profesorom ekologije i evolucijske biologije Russellom Monsonom, Hu je otkrio da manja količina proljetnog snježnog pokrivača ubrzava početak proljeća i produljuje vegetacijsku sezonu, a također i reducira količinu vode koja je dostupna drveću u kasnijim (ljetnim i jesenskim) mjesecima. Drveće, tada pod vodnim stresom, manje učinkovito konvertira CO2 u biomasu, a ljetne kiše ne uspijevaju nadomjestiti razliku u količini vode.

"Snijeg je mnogo učinkovitiji od kiše u dovođenju vode do ovog tipa šuma. Ako toplija klima donosi više kiše, to neće kompenzirati potencijal apsorpcije ugljika koji se gubi zbog sve manje snježnog pokrivača", pojašnjava Monson.

Istraživači su otkrili da se, čak i kasno u sezoni (rujan i listopad), 60 posto vode u stabljikama drveća subalpskih šuma diljem predjela Front Range u Coloradu može povezati s proljetnim otapanjem snijega. Istraživanjima su, naime, uspjeli odrediti razliku u vodi unutar biljne tvari koja potječe od proljetnog otapanja snijega i ljetnih kiša tako što su analizirali male varijacije u atomima vodika i kisika u molekulama vode.

Rezultati su pokazali da bor vrste Pinus contorta, jela vrste Abies lasiocarpa i smreka vrste Picea engelmannii najvećim dijelom ovise o otapanju snijega, ne samo na početku ljeta, već i tijekom cijele vegetacijske sezone. "Predviđa se kako će količina otapanja snijega u šumama koje rastu na velikim nadmorskim visinama opadati, a brzina apsorpcije ugljika će vjerojatno slijediti taj trend", zaključuje Hu.

Studija će biti objavljena u veljači 2010. u časopisu Global Change Biology, napominje biologija.com.hr.