Stvorili ljudske klonove iz stanica kože

Znanstvenici su stvorili ljudske embrije koristeći samo djelić kože i tako se približili vremenu kad će bebe klonirati u laboratoriju?

6.10.2011.

Tijekom eksperimenata sličnih onima putem kojih je nastala ovca Dolly, američki znanstvenici su uzeli stanice kože s ruke i noge dvojce muškarca i stavili ih u jajašca nekoliko žena.

Stvoreni embriji su živjeli tek pet ili šest dana, ali oni predstavljaju ključni korak u potrazi za lijekom protiv danas neizlječivih bolesti kao što je Alzheimerova ili rak, tvrde znanstvenici.

Časopis Nature objavio je vijest o novom istraživanju u laboratoriju New York Stem Cell Foundationa. Jajašca koje su koristili kupili su od 16 žena, dok su male uzorke kože dobili od dva muškarca. DNA iz kože stavili su u jajašca i potaknuli rast i diobu.

U slučaju ovce Dolly, iz jajašca je uklonjen njegov DNA. No u novom eksperimentu tehnika je bila djelotvorna jedino ako je DNA ostavljen u jajašcu, što znači da se u njemu nalazi nešto presudno za stvaranje života.

Stvoreni embriji i stanice koje su oni sadržavali bili su mutanti s tri seta DNA, umjesto dva kako to normalni ljudski embriji imaju - jedna od majke, jedan od oca. Znanstvenici su ipak uvjereni da će s vremenom stvoriti zdravog klona s dva seta DNA.

Cilj i pitanje etičnosti

Cilj istraživanja nije bio stvoriti klonirano dijete već izvući matične stanice iz embrija - stanice koje se mogu pretvoriti u bilo koje tkivo. No, ovaj put sve su dobivene stanice bile abnormalne i neprikladne za liječenje oboljelih.

Dr. Dieter Egli kaže da je njegov rad inspiriran idejom da matične stanice uzme iz embrija, te njima liječi oboljele.

Na ovaj bi način, nada se, mogli bismo zacijeliti oštećeno srce, pomladiti mozak ili izliječiti dijabetičare.

Susan Solomon, direktorica neprofitne organizacije koja stoji iza istraživanja kaže: 'Terapija zamjene stanica dramatično bi promijenila liječenje, pa čak i stvorila lijek, za strašne bolesti koje sad pogađaju milijune ljudi.'

Međutim, Josephine Quintavalle, iz grupe koja se zalaže za etično liječenje Comment on Reproductive Ethics, kaže: 'Kloniranje je kloniranje, ma kako se ono postiglo. Kad bi žene prestale prodavati svoje jajne stanice mogli bismo zaustaviti ovo neetično, besmisleno istraživanje jednom zauvijek.'

U Britaniji i mnogim drugim zemljama dozvoljeno je kloniranje embrija ali oni moraju biti uništeni u roku od 14 dana i ne smiju se implantirati u ženu.

Vezani članci:

arti-201107130049006 arti-201107250041006